Passionerade
Pastamakare

2019 Barilla pasta world championship
10 – 11 oktober

FRÅN PARMA MED KÄRLEK

Från en liten brödbutik utanför Parma till världsledande pastatillverkare. Bakgrunden till Barilla är en fascinerande resa genom tre sekler. 
– Pappa gav oss tre bröder en tro på sanning och inte minst historia som vår styrka. Det är en fin historia som skapades av många starkt passionerade personligheter, men hela tiden med ambitionen att göra gott, säger Luca Barilla, fjärde generationen pastamakare från Parma.

Pietro Barilla var en driven ung man med starka känslor för grödor, i synnerhet vete som han menade var en välsignelse för mänskligheten. Så kanske var det bara en tidsfråga tills han en solig septemberdag år 1877 äntligen kunde öppna sin kombinerade lilla bröd- och pastabutik i samhället Ponte Taro strax utanför  Parma. Staden och trakten i den bördiga italienska regionen Emilia Romagna har blivit något av en världskänd gastronomisk kelgris tack vare sina högklassiga produkter; de lufttorkade skinkorna, parmesanosten – och den stora variationen av vackert formade pastavarianter. 

Pasta skulle snart bli Pietro Barillas brödföda. Varje dag såldes runt 50 kilo pasta som tillverkades direkt i butiken i en press av trä. Pietros passion för det rena råvarorna och goda hantverket skulle snart fortsätta genom generationerna. Sönerna Riccardo och Gualtiero tog över familjeföretaget 1910 och startade snart Barillas första renodlade pastafabrik. Här kunde 80 anställda göra 8 ton pasta och 2 ton bröd per dag tack vare nya, innovativa bakugnar. 

Knappt 30 år senare uppfann Barilla en maskin som var en kombination av både mixer, knådare och press. Och snart blev Barilla först i världen att färdigpaketera pasta.

LÄS MER: Allt du behöver veta om Barilla och Pasta-VM

Filmregissören Fellini förfinar 

Början av 1950-talet var ett omvälvande decennium och för många människor en förhoppning om en godare värld. Det blev också inledningen för det Barilla vi bokstavligen ser idag. Under bröderna Pietro och Giannis ledning fick arkitekten och grafiska formgivaren Erberto Carboni uppdraget att designa varumärket. Han inspirerades av hur ett ägg och äggvitan ser ut. Den ikoniska Barilla-loggan hade funnit sin form och Barillas samarbete etablerades nu med både konstvärlden och starka italienska kulturpersonligheter, som sångikonen Mina och filmregissören Federico Fellini – den senare förresten själv bördig från Emilia Romagna. 

1969 byggdes en hypermodern pastafabrik i Pedrignano. Folk i allt fler länder krävde pasta på bordet och produktionen gick nu på högvarv. Tanken är lätt svindlande hur de första laddningarna med 50 kilo pasta per dag hade förvandlats till en dagskapacitet på runt 1 000 ton pasta. Pedrignano är än i dag världens största pastafabrik.  

Storleken imponerar, men Barilla har hela tiden varit fast beslutna om att inte tappa den småskalighet och närhet till pastatraditionen i Parma som familjeföretaget värnat i alla år. 

”Vår bakgrund är vår styrka”

När Pietro Barilla går bort 1993 står plötsligt tre bröder vid rodret: Guido, Luca och Paolo.

– Även om det är länge sedan nu är pappa ständigt närvarande hos oss på Barilla på olika sätt. Vi har mycket att tacka honom för. När pappa gick bort för 26 år sedan kunde vi undvika många svåra situationer tack vare att han hade överfört en stark pliktkänsla till oss, berättade en öppenhjärtig Luca Barilla när Pasta-VM, Barilla Pasta World Championship, nyligen hölls i Paris. 

– Pappa gav också oss tre bröder en tro på sanning, ärlighet och inte minst historia som vår styrka. Och vi är väldigt stolta över vår bakgrund. För det är en fin historia som skapades av många starkt passionerade personligheter, men hela tiden med ett engagemang och åtagande om att försöka göra saker på rätt sätt. Det innebär kort sagt att vi hela tiden försöker håller etik och moral högt, och ge de allra bästa produkterna till våra kunder. Men också en vilja att skapa välgång i samhället i stort, sade Luca Barilla och drog ner varma applåder från publiken i Paris.

Pietro Barilla

FRÅN PARMA
MED KÄRLEK

Från en liten brödbutik utanför Parma till världsledande pastatillverkare. Bakgrunden till Barilla är en fascinerande resa genom tre sekler. 
– Pappa gav oss tre bröder en tro på sanning och inte minst historia som vår styrka. Det är en fin historia som skapades av många starkt passionerade personligheter, men hela tiden med ambitionen att göra gott, säger Luca Barilla, fjärde generationen pastamakare från Parma.

Pietro Barilla var en driven ung man med starka känslor för grödor, i synnerhet vete som han menade var en välsignelse för mänskligheten. Så kanske var det bara en tidsfråga tills han en solig septemberdag år 1877 äntligen kunde öppna sin kombinerade lilla bröd- och pastabutik i samhället Ponte Taro strax utanför  Parma. Staden och trakten i den bördiga italienska regionen Emilia Romagna har blivit något av en världskänd gastronomisk kelgris tack vare sina högklassiga produkter; de lufttorkade skinkorna, parmesanosten – och den stora variationen av vackert formade pastavarianter.

Pasta skulle snart bli Pietro Barillas brödföda. Varje dag såldes runt 50 kilo pasta som tillverkades direkt i butiken i en press av trä. Pietros passion för det rena råvarorna och goda hantverket skulle snart fortsätta genom generationerna. Sönerna Riccardo och Gualtiero tog över familjeföretaget 1910 och startade snart Barillas första renodlade pastafabrik. Här kunde 80 anställda göra 8 ton pasta och 2 ton bröd per dag tack vare nya, innovativa bakugnar. 

Knappt 30 år senare uppfann Barilla en maskin som var en kombination av både mixer, knådare och press. Och snart blev Barilla först i världen att färdigpaketera pasta.

LÄS MER: Allt du behöver veta om Barilla och Pasta-VM

Filmregissören Fellini förfinar 

Början av 1950-talet var ett omvälvande decennium och för många människor en förhoppning om en godare värld. Det blev också inledningen för det Barilla vi bokstavligen ser idag. Under bröderna Pietro och Giannis ledning fick arkitekten och grafiska formgivaren Erberto Carboni uppdraget att designa varumärket. Han inspirerades av hur ett ägg och äggvitan ser ut. Den ikoniska Barilla-loggan hade funnit sin form och Barillas samarbete etablerades nu med både konstvärlden och starka italienska kulturpersonligheter, som sångikonen Mina och filmregissören Federico Fellini – den senare förresten själv bördig från Emilia Romagna. 

1969 byggdes en hypermodern pastafabrik i Pedrignano. Folk i allt fler länder krävde pasta på bordet och produktionen gick nu på högvarv. Tanken är lätt svindlande hur de första laddningarna med 50 kilo pasta per dag hade förvandlats till en dagskapacitet på runt 1 000 ton pasta. Pedrignano är än i dag världens största pastafabrik.  

Storleken imponerar, men Barilla har hela tiden varit fast beslutna om att inte tappa den småskalighet och närhet till pastatraditionen i Parma som familjeföretaget värnat i alla år.

”Vår bakgrund är vår styrka”

När Pietro Barilla går bort 1993 står plötsligt tre bröder vid rodret: Guido, Luca och Paolo.

– Även om det är länge sedan nu är pappa ständigt närvarande hos oss på Barilla på olika sätt. Vi har mycket att tacka honom för. När pappa gick bort för 26 år sedan kunde vi undvika många svåra situationer tack vare att han hade överfört en stark pliktkänsla till oss, berättade en öppenhjärtig Luca Barilla när Pasta-VM, Barilla Pasta World Championship, nyligen hölls i Paris. 

– Pappa gav också oss tre bröder en tro på sanning, ärlighet och inte minst historia som vår styrka. Och vi är väldigt stolta över vår bakgrund. För det är en fin historia som skapades av många starkt passionerade personligheter, men hela tiden med ett engagemang och åtagande om att försöka göra saker på rätt sätt. Det innebär kort sagt att vi hela tiden försöker håller etik och moral högt, och ge de allra bästa produkterna till våra kunder. Men också en vilja att skapa välgång i samhället i stort, sade Luca Barilla och drog ner varma applåder från publiken i Paris.

Förenas kring matbordet

Mellanbrodern Luca Barilla talade också om lycka, och om de stunder när det är lättare och mer uppenbart att förstå vad som är storheten i lyckan. 

– Den vackraste gåva vi kan ge för att förena människor är just en liten bit av lycka. Att få förmedla det här ögonblicket hänger för oss starkt ihop med en vilja att få folk att samlas och sitta ner tillsammans vid matbordet. Det är ett underbart ögonblick. För något år sedan skrev en vän och känd italiensk kock till mig: ”Runt bordet äter vi, slåss, skapar fred och planerar för framtiden.” Jag förstod exakt vad han menade; för att samlas där runt bordet är ett av våra finaste ögonblick under dagen. Vi får äntligen tid att prata med varandra, vi utbyter känslor och kärlek – och vi kan lösa problem och dela vår lycka. Det är kanske det enda tillfälle vi har till detta under hela dagen.

Den här viljan till förening och förändring var också en av anledningarna till att Barilla och ett 40-tal andra pastatillverkare 1998 instiftade Internationella pastadagen. Den firas fortfarande varje år, den 25 oktober. 

1999 stärktes också banden till Sverige genom köpet av Wasa, världens största tillverkare av knäckebröd. Sedan dess har 2000-talet, både för Barilla och samhället i stort, inneburit ett allt större fokus på hållbarhet och en hälsosam diet, där vurmen för den vetenskapligt bevisade medelhavskosten vinner allt mer mark.

LÄS MER: Allt du behöver veta om Barilla och Pasta-VM

Bra för dig, bra för planeten

2009 bildade Barilla ett tvärvetenskapligt centrum – Barilla Centre for Food and Nutrition, för att lättare förstå och dela kunskap om framtida utmaningar för hela livsmedelskedjan. 

Därifrån togs sedan ambitionen vidare och vässades ytterligare under parollen Good for You, Good for the Planet. Satsningen gav snabbt resultat. Bland annat ersattes all palmolja i bakprodukterna, 99 procent av förpackningarna blev återvinningsbara, 3 000 av Barillas kontrakterade bönder involverades i hållbara jordbruksprojekt, och koldioxidutsläppen minskade med 30 procent. 

– För oss ska ”bra för dig, bra för planeten” genomsyra alla våra produkter och varumärken. Och att Barilla fortfarande i grunden är ett familjeföretag gör det enklare att nå våra mål. Vi kompromissar aldrig kring våra grundläggande värderingar. Samtidigt satsar vi nu på alternativ till vår klassiska pasta, bland annat gjorda på 100 procent kikärtor och röda linser – rika på protein men helt utan gluten, säger Ylenia Tommasato, hållbarhetsansvarig vid Barillas huvudkontor i Parma.

Så, hur kommer en pastarätt att se ut 2030?

– Det beror förstås på. Men jag skulle säga att en klassisk spaghetti alltid finns på menyn. Men alternativen kommer också att vara fler; nya grödor, smaker och kombinationer. Att äta pasta kommer att förändras i framtiden, och kommande generationer adderar allt mer av sina personligt färgade erfarenheter och preferenser i rätterna, tror Ylenia Tommasato. 

Ja, det är sannerligen en resa. En gastronomisk odyssé från de första klassiska pastarätterna som först hittade till italienarnas hem via Pietro Barillas brödbutik utanför Parma, till att i dag vara världens största pastaproducent. Som numero uno går Barilla nu mot morgondagens utmaningar att skapa nya fantasieggande pastavarianter.

– Vår långa historia är en gåva för oss. Mina bröder och jag har insett och är i dag helt medvetna om att företagets bakgrund är det absolut viktigaste arvet vi har med oss – och som vi måste vara mycket måna om att förvalta för framtiden. Det här är en ständigt pågående resa och det är därför vi hela tiden strävar efter att göra gott, säger Luca Barilla, fjärde generationen pastamakare från Parma.

LÄS MER: Allt du behöver veta om Barilla och Pasta-VM

Så, hur kommer en
pastarätt att se ut
2030?

– Det beror förstås på. Men jag skulle säga att en klassisk spaghetti alltid finns på menyn. Men alternativen kommer också att vara fler; nya grödor, smaker och kombinationer. Att äta pasta kommer att förändras i framtiden, och kommande generationer adderar allt mer av sina personligt färgade erfarenheter och preferenser i rätterna, tror Ylenia Tommasato. 

Ja, det är sannerligen en resa. En gastronomisk odyssé från de första klassiska pastarätterna som först hittade till italienarnas hem via Pietro Barillas brödbutik utanför Parma, till att i dag vara världens största pastaproducent. Som numero uno går Barilla nu mot morgondagens utmaningar att skapa nya fantasieggande pastavarianter.

– Vår långa historia är en gåva för oss. Mina bröder och jag har insett och är i dag helt medvetna om att företagets bakgrund är det absolut viktigaste arvet vi har med oss – och som vi måste vara mycket måna om att förvalta för framtiden. Det här är en ständigt pågående resa och det är därför vi hela tiden strävar efter att göra gott, säger Luca Barilla, fjärde generationen pastamakare från Parma.

LÄS MER: Allt du behöver veta om Barilla och Pasta-VM

Ylenia Tommasato

Det här är barilla

Barilla är ett familjeföretag som drivs av de passionerade bröderna Guido, Luca och Paolo. Företaget grundades av deras farfars far, Pietro Barilla, som öppnade sitt första bageri i Parma år 1877. Idag är Barilla känt både i Italien och i världen för sin pasta, sås och bageriprodukter. Samtliga märken inom koncernen (Barilla, Mulino Bianco, Pan di Stelle, Gran Cereale, Harry’s, Pavesi, Wasa, Filiz, Yemina och Vesta, Misko, Voiello och Cucina Barilla) erbjuder välsmakande och sunda alternativ inspirerade av medelhavskosten och den italienska livsstilen.

När Pietro Barilla öppnade sin butik i Parma för 140 år sedan ville han framför allt skapa god mat. Idag har tanken omvandlats till mål: ”Good for You, Good for the Planet” speglar det dagliga engagemanget hos

företagets drygt 8000 medarbetare och en leverantörskedja som delar företagets värderingar och passion för kvalitet.

"Bra för dig" innebär att Barilla hela tiden förbättrar sina produkter, motiverar människor att föra en sund livsstil och förbättrar tillgången till mat och social inkludering.

"Bra för planeten" hyllar den hållbara leverantörskedjan, med ambitionen att minska koldioxidutsläpp och vattenkonsumtion vid tillverkningen av Barillas produkter.

LÄS MER: www.barillagroup.com

Barilla är ett familjeföretag som drivs av de passionerade bröderna Guido, Luca och Paolo. Företaget grundades av deras farfars far, Pietro Barilla, som öppnade sitt första bageri i Parma år 1877. Idag är Barilla känt både i Italien och i världen för sin pasta, sås och bageriprodukter. Samtliga märken inom koncernen (Barilla, Mulino Bianco, Pan di Stelle, Gran Cereale, Harry’s, Pavesi, Wasa, Filiz, Yemina och Vesta, Misko, Voiello och Cucina Barilla) erbjuder välsmakande och sunda alternativ inspirerade av medelhavskosten och den italienska livsstilen.

När Pietro Barilla öppnade sin butik i Parma för 140 år sedan ville han framför allt skapa god mat. Idag har tanken omvandlats till mål: ”Good for You, Good

for the Planet” speglar det dagliga engagemanget hos företagets drygt 8000 medarbetare och en leverantörskedja som delar företagets värderingar och passion för kvalitet.

"Bra för dig" innebär att Barilla hela tiden förbättrar sina produkter, motiverar människor att föra en sund livsstil och förbättrar tillgången till mat och social inkludering.

"Bra för planeten" hyllar den hållbara leverantörskedjan, med ambitionen att minska koldioxidutsläpp och vattenkonsumtion vid tillverkningen av Barillas produkter.

LÄS MER: www.barillagroup.com

Barilla är ett familjeföretag som drivs av de passionerade bröderna Guido, Luca och Paolo. Företaget grundades av deras farfars far, Pietro Barilla, som öppnade sitt första bageri i Parma år 1877. Idag är Barilla känt både i Italien och i världen för sin pasta, sås och bageriprodukter. Samtliga märken inom koncernen (Barilla, Mulino Bianco, Pan di Stelle, Gran Cereale, Harry’s, Pavesi, Wasa, Filiz, Yemina och Vesta, Misko, Voiello och Cucina Barilla) erbjuder välsmakande och sunda alternativ inspirerade av medelhavskosten och den italienska livsstilen.

När Pietro Barilla öppnade sin butik i Parma för 140 år sedan ville han framför allt skapa god mat. Idag har tanken omvandlats till mål: ”Good for You, Goodfor the Planet” speglar det dagliga engagemanget hos företagets drygt 8000 medarbetare och en leverantörskedja som delar företagets värderingar och passion för kvalitet.

"Bra för dig" innebär att Barilla hela tiden förbättrar sina produkter, motiverar människor att föra en sund livsstil och förbättrar tillgången till mat och social inkludering.

"Bra för planeten" hyllar den hållbara leverantörskedjan, med ambitionen att minska koldioxidutsläpp och vattenkonsumtion vid tillverkningen av Barillas produkter.

LÄS MER: www.barillagroup.com