Annons – innehåll från Löfbergs

Familjeföretaget
som revolutionerar
kaffebranschen

Del 1: Familjeföretaget som revolutionerar kaffebranschen

Del 2: Så räddar vi morgonkaffet

Martin Löfberg tillhör den fjärde generationen i familjeägda Löfbergs som grundades 1906. Sedan dess har företaget sett många skiften. Nu är man ute efter att revolutionera kaffebranschen igen.

– Familjeföretagande är en livsstil, precis som att vara bonde i kaffeodlande länder. Det är ens hobby och man lever med det både när man är vaken och när man sover, säger han.

Här kan du läsa mer om Löfbergs hållbarhetsarbete

När Löfbergs startades av tre bröder för 115 år sedan vilade grunden till stor del på ett samhällsengagemang. Att kunna bidra till utvecklingen i det lokala samhället. Från början levererade Löfbergs orostade kaffebönor till lanthandlare och affärer runt om i Värmland. 1911 investerade de i ett eget rosteri och sakta men säkert växte Löfbergs till ett välrenommerat företag som levererar kaffe över hela Sverige.

I mitten av 1900-talet blev det lättare att resa utomlands och i och med det började Löfbergs besöka bönderna som förser dem med bönor. Resor som sporrat ett fokus på både social och miljömässig hållbarhet, och som präglar företaget än i dag.

Martin Löfberg.

– Hållbarhet börjar med inköpen i odlarland och de val vi gör där. Sedan har vi alltid legat i framkant när det gäller förpackningsmaterial och rostmetoder som minskar energianvändningen. En positiv effekt när man gör saker som är bra för miljön och klimatet är att man ofta sparar pengar genom att man hushållar med resurserna, berättar Martin Löfberg.

Blev en nationell angelägenhet

I historien om familjeföretaget finns det några stora brytpunkter. Tider då företaget tagit stora kliv framåt och efter det verkat på en ny nivå. Det första inträffade på 1950-talet när Löfbergs blev en nationell angelägenhet. Det resulterade i en rekordinvestering och 1960 invigde Löfbergs kaffeskrapa, som blev en del av Karlstads siluett och gav företaget helt nya möjligheter. Nästa stora skifte kom runt millennieskiftet när Löfbergs expanderar och startar sitt första bolag utanför Sverige.

– 1950-talet och 2000-talet är de riktigt stora växlingarna. Det är då vi kommit till nya nivåer. Vi hoppas att vi med vårt nya rosteri för hela bönor som vi invigde i somras, och vår satsning på den digitala plattformen Era of We kommer att se 2020-talet som ett lika stort steg, säger Martin Löfberg.

Även om Martin Löfberg föddes in i en kaffefamilj var det först 2008 han började arbeta inom familjeföretaget. Han är utbildad maskiningenjör och har tidigare mest arbetat inom tillverkningsindustrin. När han började jobba hos Löfbergs byttes materialflöden in i fabriker mot att frakta kaffe över världshaven.

– Jobbet har ett väldigt brett spektrum, men det handlar till stor del om resor och smakprovning. Effektiv tid har jag tillbringat ett av de senaste tio åren i Syd- och Centralamerika.

Era of We

Löfbergs är det första rosteriet som ansluter till Era of We, världens första digitala plattform som för samman kaffeodlare, kafferosterier och konsumenter. På plattformen Era of We är det meningen att kaffeodlare ska bygga sina egna varumärken och marknadsföra sig direkt mot konsumenter och kafferosterier. Tanken är att man som konsument ska kunna hitta, hålla kontakt med och köpa kaffebönor direkt från kaffeodlare.

Läs mer om Era of We.

”Effektiv tid har jag tillbringat ett av de senaste tio åren i Syd- och Centralamerika.”

– Martin Löfberg

Besöker kaffeodlare

Martin Löfberg berättar att han under vissa resor hinner besöka över 60 olika kaffeodlare. Besöken handlar till stor del om att få en inblick i utmaningar som finns i de länder där kaffet odlas. Länderna är ofta unga demokratier där det också kan finnas vädermässiga utmaningar.

– De största problemen är kopplade till klimatförändringarna, utan tvekan. Det ser jag med egna ögon på mina resor i odlarländer. Som verksamhet är vi övertygade om att vi inte kan stå vid sidan om. Vi måste göra vad vi kan för att bidra till att minska riskerna med klimathotet, säger Martin Löfberg och fortsätter:

– Men jag är optimistiskt lagd, så jag tror att vi kommer att lösa det, även om det kommer att kräva enorma investeringar. Om vi inte gör något och agerar nu finns det en risk att vi inte kommer kunna hitta vårt favoritkaffe i framtiden.

Här kan du läsa mer om Löfbergs hållbarhetsarbete

Löfbergs och den lila färgen

Under 1920-talet började Löfbergs sälja kaffe i färgglada förpackningar. Populärast var Löfbergs Lyxblandning som såldes i ett lila paket och snart blev Löfbergs Lila i folkmun. Det bidrog till att företaget bytte namn till Löfbergs Lila, men 2012 återgick man till sitt ursprungliga namn; Löfbergs. Men den lila färgen är fortfarande viktig för Löfbergs som varumärkesskyddat den i både Sverige och Estland.

– Att vi gick tillbaka Löfbergs handlade om att vi växte internationellt och att Löfbergs var ett enklare namn på andra marknader. Det var också en markering för att nästa generation, vi i den fjärde, tog över. Kanske som ett landmärke, säger Martin Löfberg.

Mer läsning från Löfbergs

Del 1: Familjeföretaget som revolutionerar kaffebranschen

Del 2: Så räddar vi morgonkaffet