Annons
Innehåll från Arbetsförmedlingen

Expertens 5 tips: Så får du rätt personer att söka tjänsten

Att skriva en platsannons är svårare än man kan tro. Det är vanligt att sväva iväg i sin egen förträfflighet – eller ägna sig åt slitna klyschor. Samtidigt ska man på kort tid ge en intressant beskrivning av arbetsgivaren, arbetsrollen och de kompetenser som efterfrågas.

Här kan du som arbetsgivare annonsera i platsbanken

I en platsannons finns det goda möjligheter att både hitta rätt kandidat och att samtidigt marknadsföra sig som en attraktiv arbetsgivare. Bruce Anderson, produktägare på Arbetsförmedlingen, reder ut vad du ska tänka på när du utformar nästa platsannons.

1. Undvik floskler

Olika branscher har sina speciella uttryck, ibland nästan ett eget språk. Vi raljerar gärna kring kontaktannonsernas klyschor som ”mysiga höstpromenader” och mäklarnas ”sjöglimt”. I jobbannonserna är det andra begrepp som återkommer. Man ska vara ”stresstålig”, gilla att ha ”många bollar i luften” samtidigt som man är ”resultatorienterad” och ”prestigelös”.

– Mitt tips är att undvika den här typen av uttryck, säger Bruce Anderson. Försök istället vara så tydlig och ärlig som möjligt utan att linda in det. Om jobbet är utmanande eller krävande, skriv det. Personen som söker kan då själv avgöra om det verkar passa eller inte.

2. Tänk framåt, inte bakåt

Det är lätt att fastna i att försöka anställa en person som är identisk med den man har i dag, till en likadan tjänst. Men i rekryteringen ligger stora möjligheter att utveckla organisationen framåt, menar Bruce Anderson.

– Tänk på vad ni saknar istället för det ni har i dag – eller hur den förra personen var. Det finns inget som säger att arbetsrollen måste se exakt likadan ut framöver, eller att det är samma färdigheter som krävs för de kommande åren. Om man till exempel vill röra sig mer i riktning mot hållbarhet eller inkludering, är det bra att prioritera en kandidat med kunskap från det området.

3. Visa att det finns utvecklingspotential

I takt med att unga talanger blir allt mer kräsna kring sina val av arbetsgivare, blir det desto viktigare att visa att det finns god utvecklingspotential och spännande karriärmöjligheter i en organisation. Att få växa i sin roll och samtidigt kunna linjera sina egna värderingar med sin arbetsgivares är något de flesta unga strävar efter i dag.

– Många företag är väldigt måna om att höja sig själva till skyarna. Men jag kan tycka att det är mer intressant att veta åt vilket håll man vill röra sig. Det är ofta mer attraktivt att få vara med på en förändringsresa istället för att bara passa in i en mallad företagskultur. Att veta att man kan bidra gör att jobbet också känns meningsfullt, säger Bruce Anderson.

4. Var realistisk – och öppen

Vi har alla sett skräckexempel på listor över vilka erfarenheter, utbildningar och kompetenser som krävs för ett visst jobb. Det ska gärna kombineras med flera års tidigare arbetserfarenhet, samtidigt man ska vara ung och hungrig. Ekvationen blir tyvärr ibland omöjlig, och skrämmer bort snarare än attraherar sökande. Bruce Anderson håller med:

– Ibland ser man önskelistor som skulle kunna vara skrivna av en sjuåring inför julafton. Mitt bästa tips är att göra det så realistiskt som möjligt. Fundera på vad som verkligen är krav, vad som är önskemål och vad som bara är meriterande. Annars finns det stor risk att man stänger ute kandidater som annars hade varit utmärkta.

Bruce Anderson uppmuntrar också att vara öppen för nya lösningar. I branscher med kompetensbrist kan det till exempel vara smart att ta in en person med lägre utbildning och kompetens, så att de mer erfarna kan fortsätta växa och utvecklas.

– Vi har sett detta fenomen när det gäller rekrytering av både ingenjörer och sjuksköterskor. Genom att istället ta in personer på lägre nivåer som kan avlasta vissa arbetsuppgifter, ser man till att främja kompetenstillväxten på flera plan samtidigt.

5. Ärlighet varar längst

Långa skryttexter om företaget blir snabbt ointressanta i en platsannons. Därför finns i dag den kompletterande tjänsten Företagsprofil, där bolag kan lägga upp information som finns tillgänglig även när man inte har en rekryteringsprocess igång.

Bruce Anderson tycker generellt att man ska försöka vara så kort, rak och tydlig som möjligt, i såväl sin rubrik som i själva platsannonstexten. Och att inte vara så rädd för att diskutera förutsättningar.

– I Sverige är vi väldigt försiktiga med att prata om lön och förmåner. Jag tror att det skulle underlätta matchningen och spara en hel del tid om man kunde vara lite mer transparent på den fronten. Ofta är det på lönen det faller, och då är risken att man investerat ganska mycket tid i onödan.

Nå ut till fler med en av Sveriges största jobbsöktjänst– annonsera här