Annons
Innehåll från Arbetsförmedlingen

Anställer över 1000 personer: Så gör Lidl för att klara rekryteringarna

Matvarukedjan Lidl har just nu en stark tillväxt och hög expansionstakt. – Vi behöver anställa 1 000 butiksmedarbetare och 150 lagerarbetare per år. Platsbanken är en viktig del i detta, säger Helena Erlingsjö, HR-direktör på Lidl.

Skapa annonser snabbt och enkelt – läs mer om hur du annonserar i Platsbanken här

Matvarukedjan Lidl fortsätter att växa kraftigt på den svenska marknaden. Företaget valdes till årets bästa livsmedelskedja 2019 i en stor konsumentomröstning, och hjulen snurrar fort. I snabb takt öppnas nya matbutiker och centrallager som innebär ett stort antal nya arbetstillfällen på många orter.

– Vi söker nu framför allt medarbetare till våra butiker; butikssäljare, säljledare och butikschefer. På våren drar rekryteringarna av sommarvikarier igång, många av dem till de tre centrallagren i Örebro, Rosersberg och Halmstad, berättar Helena Erlingsjö, HR-direktör.

”Når ut brett och enkel att använda”

Den snabba expansionen och behovet av ny personal kräver väl intrimmade rekryteringsprocesser, något som Helena Erlingsjö tycker att Lidl utvecklat genom åren.

– Vi annonserar alla våra lediga jobb i Platsbanken eftersom den når ut så brett och är enkel att använda, säger hon.

Sverige största jobbtorg

Arbetsförmedlingens platsbank är Sveriges största jobbtorg – och det mest effektiva sättet att nå ut till tiotusentals kandidater över hela landet.

När du publicerar en jobbannons i Platsbanken kan den även hämtas av andra sajter, som Linkedin. Dessutom matchas kompetenserna du söker effektivt mot Arbetsförmedlingens kandidatbank.

– Platsbanken är Sveriges största jobbsajt med 6,6 miljoner besök bara i september. Som arbetsgivare får du en unik exponering av din annons utan att det kostar någonting, säger Karin Andersson, produktansvarig för tjänsten på Arbetsförmedlingen.

#jobbjustnu – om du behöver rekrytera direkt

Behöver du anställa snabbt kan du lägga till #jobbjustnu i fritextfältet i annonsen på Platsbanken. Därmed markerar du ett akut behov av personal med snabbt tillträde.

– De som söker jobb kommer direkt till de annonser som taggats med #jobbjustnu genom en ny ingång på Platsbankens startsida (platsbanken.se eller genom arbetsformedlingen.se). På så sätt blir jobbmatchningen väldigt effektiv, förklarar Karin Andersson.

Samarbetar lokalt vid rekrytering

Visst kan det ibland vara en utmaning att hitta rätt medarbetare, tycker Helena Erlingsjö på Lidl.
– Men med våra gedigna introduktionsutbildningar ser vi till att alla får rätt kompetens. Vi söker efter personer som vill jobba med att ge service, har ett driv och vill utvecklas.

Även samarbetet med Arbetsförmedlingen lokalt är enlig Helena Erlingsjö en viktig del i Lidls rekryteringsarbete.

– Vi startar lokala samarbeten vid behov och det har gett bra resultat. Exempelvis har vi fått stöd vid specifika rekryteringar där Arbetsförmedlingen både har hjälpt till att få fram passande kandidater och spridit information om kommande rekryteringsträffar.

Här kan du som arbetsgivare annonsera i Platsbanken: arbetsförmedlingen.se/annonsera

Annonsera kostnadsfritt på Platsbanken: Så här gör du

  • Logga in på ditt konto på Arbetsförmedlingen
  • Skapa en ny annons
  • Välj rubrik och yrke
  • Skriv eller klistra in din annonstext
  • Skriv in #jobbjustnu om du söker personal snabbt
  • Fyll i uppgifter om jobbet och arbetsplatsen, ange särskilda krav och önskemål
  • Publicera!

Den digitala Arbetsförmedlingen

På arbetsförmedlingen.se/arbetsgivare finns i dag ett brett utbud av digitala tjänster som gör livet enklare för dig som söker personal. Där kan du bland annat lägga upp en platsannons i Platsbanken som är Sveriges största jobbsökarsajt, göra sökningar i kandidatbanken eller genomföra anställningsintervjuer via Snabbintervjuer som är videosamtal med hr-stöd. Allt är givetvis kostnadsfritt.

Här skapar du arbetsgivarkonto