Ljudet av en ny tidsålder

En historia av tekniska innovationer och hantverksskicklighet i toppklass.
Och en framtid där utveckling, nytänkande och kvalitet kommer att betyda allt.
Biltillverkaren Audi har startat en resa mot en ny tidsålder och planerar nu en lång rad nya laddbara bilar. 
Redan nu har vi fått en glimt av vad vi kan förvänta oss framöver. Och det både ser, känns – och låter bra.

Försprång genom teknik – och skickligt hantverk. Den filosofin har under decennier varit en bärande del i det DNA som genomsyrar alla modeller från den tyska premiumbiltillverkaren Audi. Och det finns många konkreta exempel på när ny mark har brutits: Bilar har tillverkats i aluminium för att spara vikt. Ny infotainmentteknik har förändrat upplevelsen av hur det är att resa i en personbil. Och, det kanske mest kända exemplet, fyrhjulsdriften quattro som för 40 år sedan skapade en helt ny standard för personbilar. 

Också inom motorsporten har Audi gjort djupa avtryck tack vare nya tekniska innovationer. Inom rallysporten blev Audi quattro ett ikoniskt begrepp när bilarna gång på gång körde ifrån sina konkurrenter, bland annat med legendaren Stig Blomqvist bakom ratten.

LÄNK: Läs mer om hur Audi utvecklar framtiden

Hela branschen ställer om

Detta arv – att alltid flytta fram gränserna för vad som är möjligt – har dock aldrig varit så tydligt som nu nu när hela branschen ställer om för att möta en ny tidsålder. Hos Audi har jobbet pågått i många år, redan 2010 öppnades ett utvecklingscenter för elbilar, men arbetet har intensifierats den senaste tiden. På huvudkontoret i Ingolstadt fokuserar nu allt fler på uppgiften att minska tillverkarens totala utsläpp – samtidigt som produkterna ska bli ännu mer tilltalande för kunder över hela världen. Det handlar om en ny attityd. Och att väcka passion hos bilköpare som ställer nya krav.

”Lorem ipsum dolor set amit pri dolor laoreet invidunt ne.”

10 000 ingenjörer

En annan viktig plats för Audis framtid är Neckarsulm. Det är en liten stad i den tyska delstaten Baden-Württemberg, inte så långt ifrån Stuttgart. Här har många speciella modeller från tillverkaren sitt ursprung, två exempel är limousinen A8 och supersportbilen R8. Och känslan av förändring går nästan att ta på när man rör sig på området, Just nu pågår förberedelserna för den eldrivna e-tron GT som kommer att tillverkas på samma monteringslina som Audi R8. Inom hela företaget arbetar 10 000 ingenjörer med att utveckla eldrivna modeller som ska föra Audi in i framtiden. På olika håll pågår tester och utvärderingar. Målet är 20 rena elbilar innan 2025, men redan nu har ett viktigt kliv tagits i och med lanseringen av modellerna Audi e-tron och Audi e-tron Sportback. 

Fakta Audi e-tron S Sportback

Motorer: 3 stycken
Totaleffekt: 496 hk
Vridmoment: 973 Nm
Batteri: 95 KWh
Blandad elförbrukning kWh/100 km: 26,4–28,1 (WLTP) 
Drivning: quattro fyrhjulsdrift med torque vectoring
Prestanda: 0-100 på 4,5 sekunder
Toppfart: 210 km/h
CO2-utsläpp: 0 g/km

Inuti bilarna möts man också av nyutvecklad teknik och nya uppkopplade tjänster. Bland annat kan e-trons ruttplanerare beräkna den mest effektiva färdvägen för tillfället, inklusive nödvändiga stopp för att ladda. Tekniken hjälper föraren att fokusera på körningen genom att samla viktig information i Audi Virtual Cockpit, som ingår i standardutrustningen. Här finns också det toppmoderna infotainment-systemet MMI Navigation Plus – och ett antal förarassistanssystem som garanterar säkerheten för både förare och passagerare.


Eldrift och quattro fyrhjulsdrift

Trots sina dubbla elmotorer är e-tron i grunden bakhjulsdriven. Vid normal körning rör sig motorn på framaxeln i takt med framhjulen men utan att vara drivande. Vid behov kopplas en elmotor på framaxeln in på bara någon millisekund.

Enligt Michael Wein, projektledare för All-Wheel Drive Control, är elektrisk quattro den perfekta kombinationen.

”Vi kombinerar effektivitetsfördelarna från en drivande axel med greppet och den dynamiska prestandan av ett fyrhjulsdriftssystem”, säger han.

Eldriven suv i fullstorlek

Audi e-tron är en helt eldriven fullstor suv, som byggs i Audis nya elbilsfabrik i Bryssel. Modellen är skapad med fokus på komfort, premiumkänsla och körglädje. Det gäller också syskonmodellen Sportback, som med sin coupéliknande design och sportiga framtoning har förändrat hur många uppfattar en elbil. 

E-tron och e-tron Sportback är utrustade med ett kraftfullt batteri på 95 kWh som borgar för en räckvidd på upp till 436 km utan laddning. (E-tron kan också snabbladdas 0–80 % på 30 minuter om man behöver köra riktigt långt). Som standard finns två elmotorer, monterade på varsin hjulaxel för fyrhjulsdrift. 

De båda bilarna finns nu också att beställa i S-versioner. Det betyder att de får en extra elmotor på bakaxeln – och en total effekt på 496 hästkrafter. Vridmomentet anges till hela 973 Newtonmeter.

Audi e-tron S och e-tron S Sportback har utrustats med ett avancerat system för fyrhjulsdrift med elektronisk torque vectoring. Vid normal körning aktiveras enbart de bakre motorerna för att göra körningen så effektiv som möjligt, men så snart föraren kräver mer prestanda eller om sensorerna förutser sämre väggrepp aktiveras den främre elmotorn blixtsnabbt. 

De båda bakre elmotorerna fördelar kraften steglöst till respektive hjul utan mekanisk differential. Reaktionen är blixtsnabb och systemet kan hantera väldigt höga drivmoment, vilket gör S-modellerna agila, speciellt vid körning på kurviga vägar. 

Känslan är bakhjulsbetonad och sportig till sin karaktär. Om ESC-systemet är inställt på “sport” och Audi drive select ställs in för maximal prestanda i “dynamic”-läget, ges även möjlighet till kontrollerad drifting.

Sport utility vehicle, Automotive design, Car
Mid-size car, Automotive design, Steering part, Vehicle
Performance car, Luxury vehicle, Automotive design, Supercar
Personal luxury car, Automotive design, Vehicle
Mid-size car, Automotive design, Land vehicle, Audi

Fler modeller på gång

Suven e-tron är dock bara början. Audi leder utvecklingen av flera plattformar som kommer att användas för att bygga nya eldrivna bilmodeller. Flera nya konceptbilar har redan visats upp och några av dem har bekräftats vara planerade för fullskalig produktion. 

En av dem är Audi Q4 e-tron, som kommer i två olika karossutföranden – som klassisk rymlig suv och som Sportback med en elegant coupé-design. 

Det här är helt eldrivna bilar som kommer att finnas på marknaden under nästa år.

LÄNK: Läs mer om hur Audi utvecklar framtiden

Elegant Grand Turismo med fyra dörrar

En annan modell som snart kommer att presenteras är Audi e-tron GT. Modellen har visats upp som konceptbilen Audi e-tron GT concept, en bil som berättar mycket om vad som blir verklighet när den kommande modellen snart är klar för produktion och lanseras under nästa år.

GT är en eldriven fyrdörrarscoupé med en lika kraftfull som elegant design.

Audi e-tron GT kommer att byggas i Böllinger Höfe, en anläggning som ligger i anslutning till fabriken i Neckarsulm. Det är här som supersportbilen Audi R8 tillverkas, en modell som till stor del byggs för hand. För produktionen av e-tron GT har en helt ny högteknologisk produktionslina byggts upp med moderna robotar som hanterar många av momenten i tillverkningen. Men, långt ifrån alla. Trots att tekniken ligger i framkant finns hela tiden människor med i processerna. Till exempel är det specialutbildade svetsare som ansvarar för de mest komplicerade svetspunkterna. Och trots att robotar mäter 350 punkter på varje kaross för att avslöja minimala avvikelser är det känsliga mänskliga fingertoppar som i slutändan säkerställer att kvaliteten håller högsta möjliga nivå.

Ljudet från en ny tidsålder

Under utvecklingen av Audi e-tron GT har ett stort fokus legat på ljudet. Hur låter egentligen en eldriven Grand Turismo med sportiga köregenskaper och kraftfull prestanda? Tillsammans med sitt team sökte musikern och ingenjören Rudi Halbmeir under lång tid svaret på den frågan. Utgångspunkten i sökandet blev bilens utmanande design – och upplevelsen bakom ratten. Rudi experimenterade med ett stort antal ljudkällor, som till exempel ett långt metallrör och en radiostyrd helikopter. För att kunna skapa en ljudbild som helt harmonierar med Audi e-tron GT utvecklade Audi också ett ny mjukvara som använts i processen.

– Vårt e-sound förändras hela tiden i takt med att algoritmen mixar och prioriterar de enskilda ljuden på olika sätt”, förklarar Halbmeirs kollega Stephan Gsell. Allt baseras på data om elmotorernas varvtal, belastningen, bilens hastighet och andra parametrar som hämtas från drivsystemets styrenheter. Så länge man kör sakta är e-ljudet lågmält för att sedan bli allt mer fylligt och dynamiskt när farten ökas. Även om ljudet är syntetiserat, ger det ett rättvisande och välnyanserat intryck av hur drivsystemet jobbar för tillfället.

Audi e-tron GT lanseras i Sverige under nästa år. 
Då får du möjligheten att uppleva den. Med alla dina sinnen.

LÄNK: Läs mer om hur Audi utvecklar framtiden

Audi e-tron GT finns ännu inte med i Skatteverkets nybilsprislista (uppdateras senare under 2021). Modellen har i nuläget inte fått ett typgodkännande enligt direktiv 2007/46/EG. Fram tills dess att ett typgodkännande har meddelats får Audi e-tron GT inte registreras, säljas eller användas på den svenska marknaden. Alla påståenden, beskrivningar och tekniska specifikationer avseende Audi e-tron GT i denna annons samt annat marknadsföringsmaterial framtaget av Audi Sverige baseras enbart på Audis egna estimat, antaganden, standarder och bedömningar och de har inte blivit bekräftade i ett typgodkännande. Bilmodellen i bilderna är en konceptbil.

Annons - innehåll från Audi