Därför är våra grannländer bättre på elbilar

Sverige är näst bäst i världen på att använda uppladdningsbara bilar.
Men vi har fortfarande en del att lära från våra grannländer Norge och Danmark.

Läs mer om livet med elbil

 

Försäljningen av elbilar fortsätter uppåt och enligt rapporten Global EV Outlook 2017 från International Energy Agency (IEA) fanns det förra året två miljoner elbilar som rullade runt i världen.
Kina är fortsatt den största marknaden för elbilar och mer än 40 procent av alla elbilar som såldes förra året såldes i Kina.
Enligt branschorganisationen Bil Sweden är Sverige nu näst bäst i världen på att använda uppladdningsbara bilar, vilket inkluderar både rena elbilar och hybridbilar. Cirka 2,5 procent av den totala marknaden består av uppladdningsbara bilar. Laddhybriderna är fortfarande i majoritet. Av de totalt 36 061 uppladdningsbara fordon som fanns i Sverige i juli i år är 68 procent hybrider och 32 procent elbilar. Det innebär att det finns runt 11 500 elbilar. Ändå ligger vi i lä i jämförelse med våra grannländer.

 

Norge är alltjämt bäst i klassen när det kommer till hur stor del av den totala marknaden som består av elbilar – med 29 procent. Grannlandet i väster är världens snabbast växande elbilsmarknad. Vänder vi blicken söderut mot Danmark hittar vi en av världens mest välutbyggda laddinfrastrukturer i de största städerna och längs motorvägsnätet.
Men vad är det som har gjort våra grannländer så framgångsrika när det handlar om elbilar?
– Det har med subventioner att göra. Om man ska kunna nå privatkunden måste det vara ett ekonomiskt bra upplägg och det är det i Norge och delvis i Danmark, säger Karin Waldén, ansvarig för e-mobility på E.ON i Sverige.

 

I Norge har regeringen exempelvis gjort det enkelt för bilägare att välja elbilar genom skattereduktioner och slopade vägtullar, gratis parkering och lägre årsavgift för att använda vägarna för elbilsägare. 2025 har norska regeringen som mål att det inte ska säljas fler bensin- eller dieselbilar i landet.
– Jag tror det är avgiftspolitiken som gör skillnaden. Vi har höga avgifter på bilar som utgångspunkt men inga avgifter på elbilar och det gör att fler och fler skaffar elbilar, sa Norges klimat- och miljöminister Vidar Helgesen till SVT i augusti.

 

Även i Danmark var elbilar avgiftsbefriade flera år i rad, vilket gjorde att försäljningen av elbilar fördubblades mellan 2013 och 2014 och sedan igen mellan 2014 och 2015.
– Elbilen är populär i Danmark eftersom avstånden är korta, de medför en stor körglädje och många vill gärna köra miljövänligt. Många danskar hoppas att politikerna hittar en hållbar lösning för att öka försäljningen av elbilar, säger Karen Marie Jensen, kommunikationschef på E.ON i Danmark.

 

I dag finns det cirka 9000 elbilar i Danmark och marknaden för dem är god.
– I Danmark driver E.ON det största laddnätverket med över 13000 laddplatser och laddlösningar till privatpersoner, företag och myndigheter. 2015 kickstartade vi en ambassadörskampanj för elbilar där vi delvis sponsrade utgifterna för att få fler danskar att prova livet med elbilar och över 75 procent av ambassadörerna har valt att fortsätta med elbil, säger Karen Marie Jensen.

 

Hon tycker att det är förmånligt att äga och köra elbil i Danmark.
– Danmark är ett bra land för elbilister, eftersom vi har laddinfrastrukturen och lösningarna och vi samarbetar med utvecklare av digitala lösningar, biltillverkare och privata verksamheter om att hela tiden göra förhållandena attraktiva så att det är bekvämt och billigt att vara elbilist. Driftskostnaderna är också markant lägre än fossila alternativ.

 

2016 lanserade E.ON i Danmark ”All Inclusive”, en flat rate-produkt där elbilsägare kan få obegränsat med laddning till en fast, låg, månatlig kostnad. Tillsammans med Nissan har man också satt ihop en paketlösning där nya kunder får köpa en ny Nissan LEAF och samtidigt får tre års obegränsad uppladdning.
– Båda kampanjerna blev en stor succé och det bevisar bara att elbilsägare efterfrågar enkla och attraktiva lösningar, säger Karen Marie Jensen.

 

I Sverige jobbar E.ON för att driva omställningen mot att fler kan använda elbilar, både privat och inom transportsektorn. Bland annat bygger de ut och ansvarar för en publik infrastruktur, alltså särskilda snabbladdningsstationer, längs E4 och E6 samt i städerna. Även i Sverige finns ett antal subventioner för köpare av elbilar.
– När du köper en ny elbil kan du få en supermiljöbilspremie. Naturvårdsverket erbjuder en rabatt på 50 procent på infrastrukturen för företag och flerbostadshus. Man tittar även på en subvention för elbilsladdning i hemmet, säger Karin Waldén.

 

Läs mer om hur E.ON skapar en ny väg för framtidens bilister

 

AB Dagens Nyheter
Ansvarig utgivare: Peter Wolodarski
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies