Nu blir det enklare att ladda elbilen i Stockholm

Det har varit ont om platser att ladda elbilen på i Stockholm, något som enligt en undersökning från YouGov ses som ett hinder för att skaffa elbil.
8 nya laddplatser i city underlättar för både invånare och besökare som vill köra mer miljövänligt i huvudstaden.

Nyfiken på elbil?

 

Den första laddgatan som invigdes av E.ON i Stockholm i maj ligger på Strandvägen, mitt i Stockholms city och nära till både arbetsplatser, shopping och turistmeckat Djurgården.
– Det har tagits emot väldigt bra. Den mesta laddningen sker ju i hemmet, men alla bor inte i villa eller i en lägenhet med en egen parkeringsplats utan det finns fortfarande de som är beroende av att kunna ladda på gatan, säger Karin Waldén, ansvarig för e-mobility på E.ON

 

Ytterligare 7 laddgator och snabbladdare etablerades i huvudstaden under maj och juni på bland annat Gustav Adolfs Torg, Scheelegatan, Slottskajen och Jarlaplan. Och enligt en undersökning från YouGov är de helt i linje med Stockholmarnas intressen och önskemål. Intresset för elbilar och laddhybrider verkar vara särskilt stort bland männen. Hela 30 procent av Stockholmsmännen säger sig vara intresserade och ytterligare 15 procent är mycket intresserade. Även bland de unga familjerna i Stockholm är intresset stort, 48 procent.

 

Det är just avsaknaden av platser att ladda elbilen på som hindrar från att skaffa en elbil, enligt undersökningen. 32 procent av Stockholmarna upplever att laddmöjligheterna i Stockholmsområdet begränsar dem. Något de nya laddgatorna kan råda bot på – både för boende i huvudstaden och de på tillfälligt besök.
– Om du varken bor eller jobbar i Stockholm är du utlämnad till publik laddning. Konceptet med laddgator är väldigt attraktivt. Man vill ju inte att folk ska behöva köra runt och leta efter sina laddplatser. Man kan se via en app om laddstationen är ledig på laddgatan, så du behöver inte köra dit i onödan, säger Karin Waldén.

 

Och det är inte bara privatpersoner som kan ladda sina elbilar på laddgatorna.
– Vi välkomnar också taxi och annan kommersiell trafik som inte kan ladda hemma. Vi har fått ett väldigt positivt mottagande exempelvis Taxi Stockholm, som har uttryckt att de önskar fler laddplatser för att kunna växa med elbilar i sin flotta. Det gäller också Drive now som är en bilpool, säger Karin Waldén.

 

Det finns två olika sorters laddare på laddgatorna. Dels en snabbladdning med 50 kW och dels en destinationsladdare där man står under längre tid, och då får betala för sin parkering. Hur lång tid det tar att ladda beror på bilens kapacitet. Vid snabbladdaren får man ungefär tio mils körning på en halvtimme. För destinationsladdaren får man räkna med den dubbla tiden.

 

Priset för en normalladdning kan jämföras med en bränslekostnad på cirka 4 kronor per mil.

 

Läs mer om laddning

 

E.ONS LADDGATOR I STOCKHOLM

E.ON etablerar laddgator och snabbladdare på följande adresser i centrala Stockholm under maj och juni: Gustav Adolfs Torg 1, Scheelegatan 7, Slottskajen 1, Kungsholms Hamnplan 1, Jarlaplan 1, Kungsbro Strand 23 och Strandvägen 27.
På laddgatan kan man antingen betala med kreditkort eller ett laddkort som är anslutet till ett kreditkort. Då betalar man via en app eller en webbsida som man kopplar till sitt kreditkort.

 

AB Dagens Nyheter
Ansvarig utgivare: Peter Wolodarski
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies