Annons – innehåll från Grindelwald Tourism och Jungfrau Railways

Här byggs för
Alpernas framtid

I den schweiziska skidorten Grindelwald med sina väldiga vidder och de mytomspunna trillingtopparna Eiger, Mönch och Jungfrau skapas en av världens mest uppdaterade vinterdestinationer. Med en nybyggd tågterminal och världens just nu mest moderna 3S-gondoler har Jungfrau Railways investerat runt 5 miljarder svenska kronor för framtiden.

Allt om skidområdet Jungfrau

Vintern i den högalpina schweiziska regionen Berner Oberland är en storslagen känsla inbäddad helt i vitt. Ett smalspårigt regionaltåg tuffar upp från den klassiska spadestinationen Interlaken, innan tåget på väg mot skidorten Grindelwald-Wengen och de mytomspunna 4 000 meter höga bergen runt Jungfraujoch stannar till vid en helt nyskapad tågstation.

Den både diskreta och arkitektoniskt luftiga terminalen är byggd helt i trä och betong, och är en av vintervärldens just nu största investeringar i hypermodern infrastruktur. Satsningen tog runt åtta år av planering och konstruktion till en kostnad av 5 miljarder svenska kronor, innan den försiktigt futuristiska tågstationen och de nya snabba gondolerna V-Bahn kunde invigas i december 2020.

”Vi ville att Terminal skulle påminna lite om och ha rytmen av en internationell flygplats.”

– Urs Kessler

Allt under samma tak

Urs Kessler är vd för Jungfrau Railways och har varit om att göra denna vinterresenärernas dröm till verklighet.

– Tidigare var det här bara en dalstation för liftarna mot skidområdena Grindelwald-Wengen och Männlichen. I dag har vi allt under ett tak: tågstation, nya butiker och restauranger – och förstås helt nya liftar. Vi funderade på att ersätta den gamla gondolliften till Männlichen, men tänkte sedan på ett projekt för att främja kollektivtrafiken med en ny tågstation: Grindelwald Terminal, och en ny 3S-gondol, Eiger Express, upp till Eigergletscher, säger Urs Kessler och fortsätter:

– Vi ville att Terminal skulle påminna lite om och ha rytmen av en internationell flygplats. Vi var också måna om att få fram en känsla av värme genom att klä byggnaden i trä, berättar Urs Kessler medan han tittar ut över Terminals vip-rum Platin Lounge som har samma funktion som på en flygplats.

Grindelwald

Vintersportorten Grindelwald med 3 000 invånare tillhör kantonen Bern och är den största skiddestinationen i schweiziska Jungfrau-regionen. Tack vare de mytomspunna bergen Eiger, Mönch och Jungfrau har äventyrare och turister lockats hit ända sedan slutet av 1700-talet. År 1912 invigdes Jungfraubahn, Europas högst belägna tågstation – idag är ”Top of Europe” på 3 454 meter och det världsarvsskyddade Jungfrau-Aletsch, Alpernas längsta glaciär, en av Schweiz internationellt sett mest besökta turistmål.

Attraktivt för turismen

I dag har restiden från Grindelwald ända upp till toppen av Jungfraujoch förkortats med hela 47 minuter. Även turisterna som anländer från Interlaken sparar 47 minuters restid, som förstås istället kan läggas på bergen med sina storslagna upplevelser.

Bruno Hauswirth är vd för Grindelwald Tourism och uppvuxen i den lilla alpbyn vid foten av de mäktiga massiven. Han har sett hur turismen har utvecklats sedan decennier, och menar att den stora satsningen på en sådan här nyskapande infrastruktur också innebär starten på en helt ny era för regionen.

– Det här är ju en investering för framtiden så att internationella gäster ska återkomma. Och med Terminal och V-Bahn blir upplevelsen väldigt bekväm. Dessutom kan besökare som kommer från dalen och de större städerna nå Eiger Express direkt, utan att de ska behöva åka in till Grindelwald först. Med Eiger Express kan 2 200 personer i timmen numera stiga av liften och glida rakt ut i skidområdet – utan att det behöver uppstå köer vid dalstationen, säger Bruno Hauswirth.

Eiger Express är världens just nu mest moderna 3S-gondol. Urs Kessler ville att det skulle bli de vackraste gondolerna i hela Alperna. Och visst är det en skönt kittlande känsla att ljudlöst glida fram längs bergsmassiven i en av de 44 gondolerna – alla med uppvärmda säten och smart förvaring av skidorna i golvet.

Grindelwald – destination året om

Bruno Hauswirth betonar att Grindelwald och Jungfraumassivet med sina trolska trillingtoppar alltmer blivit en året runt-destination, vilket bevisas bland annat av att antalet gäster numera är ungefär desamma, sommar som vinter.

– I Grindelwald håller även mer än hälften av hotellen öppna efter vintersäsongen, precis som Top of Europe, som ju är Europas högst belägna tågstation på 3 454 meter, berättar han.

Hela skidområdet, från hemmabackarna First i Grindelwald till Wengen i väster, mäter nästan 250 kilometer av preparerade pister. Och under en hektisk helg i januari varje år flockas folk just här kring den alpina världscupens kanske mest klassiska störtlopp; det berömda och omtalat tuffa 4,5 kilometer långa Lauberhornrennen. Alldeles nyligen hölls det för 92:a gången – i år med österrikaren Vincent Kriechmayr som segrare i ett soldränkt Schweiz, tätt före hemmasonen Beat Feuz.

Tradition möter högteknologi

För Bruno Hauswirth är det symptomatiskt för regionen Jungfrau och destinationen Grindelwald hur tradition och innovation går hand i hand i en sorts schweizisk symmetri. Att världens längsta störtloppstävling invigdes här redan år 1930 och att man 90 år senare skapade Alpernas kanske mest moderna och högteknologiska tågstation:

– Tack vare Jungfrau Railways nya investering kring Terminal och V-Bahn har Grindelwald verkligen blivit spindeln i nätet och en naturlig mötesplats för hela regionen, säger han.

Mer om vinterparadiset Grindelwald

V-Bahn

Infrastruktursatsning som invigdes i december 2020. I V-Bahn ingår en helt ny tågterminal som förbinder Bernese Oberland Railway med två snabba gondoler och färd mot Europas högsta tågstation. Eiger Express är världens modernaste gondollift och de 44 gondolerna tar 2 200 passagerare i timmen. Fönstren är uppvärmda för att ge maximal utsikt och varje kabin har wifi och uppvärmda säten.  Eiger Express tar 15 minuter till Eigergletscher, en förkortning med 47 minuter för att nå skidpisterna och Jungfraujoch.

Mer läsning från Grindelwald Tourism & Jungfrau Railways:

Det goda livet i
Grindelwald