Annons
Innehåll från Honda

Hondas verkstäder får toppbetyg – igen

Personligt bemötande ger trygga och nöjda verkstadskunder. Det visar den årliga bilkonsumentundersökningen AutoIndex där svenska bilägare tycker till om allt från bilkvalitet, ekonomi, återförsäljare och verkstäder.

Varje år får fler än 10 0000 svenska bilägare tycka till om sitt bilägande i en omfattande undersökning, AutoIndex. Den har flera delmoment och verkstadsdelen är en viktig kategori. För fjärde året i rad får ett och samma bilmärkes verkstäder toppbetyg – Honda. Anledningen är att de arbetar hårt med personligt bemötande mellan verkstad och kund, där alla kunder ska behandlas lika bra oavsett bil eller ärende.

Lasse Nilsson är verkstadschef hos Hondahandlaren Hallbergs Bilservice i Habo, strax utanför Jönköping och berättar om inställningen.

– För Honda är alla kunder vip-kunder, oavsett bil och ärende. En äldre bil är lika viktig som en ny och vi vill att kunden ska känna sig värdefull.

Korta led är också en viktig faktor för Hondas framgång, något man jobbar dagligen med hos Hallbergs Bilservice.

– Kommer det in en kund som undrar något med sin bil, behöver byta lykta eller torkarblad så tar vi hand om det direkt, istället för att boka en tid om några dagar. Besöket blir positivt och kunden känner att vi tar hand om dem.

I AutoIndex verkstadsdel handlar frågorna bland annat om hur snabbt bilägaren får servicetid, hur bra verkstaden är på att felsöka, reparera och hålla avtalade tider och priser. Undersökningen innehåller också frågor om hur man blir bemött i bilhallen och i verkstadens kundmottagning. För Honda är direktkontakt viktig, med så få mellanhänder som möjligt. Teknikerna hos Hondahandlaren Hallbergs Bilservice har alltid direktkontakt med kunden för att förklara vad som ska göras med deras bil.

– Våra kunder får komma in i verkstaden och teknikern förklarar vad han ska göra, eller har gjort. Det tar lite mer tid men undersökningen visar att vi och andra Hondaverkstäder gör rätt.

I verkstadsdelen vann Honda med god marginal och undersökningen visar att bilmärkets kunder har högt förtroende för sin verkstad och sina servicetekniker. Nu under pandemin får tyvärr inte kunderna komma in i verkstaden, men har kontakt via telefon eller med personal i kundmottagningen.

Alla tekniker hos just Hallbergs Bilservice har en egen telefon och dator för att både vara tillgänglig men också kunna dokumentera vad som gjorts med bilen.

Honda har höjt max fordonsålder från 10 till 15 år för fri vägassistans vid årlig originalservice och Lasse Nilsson med personal jobbar mycket med att visa fördelarna med att ge service även till sin äldre bil.

– Det gäller att förklara att bilen kommer hålla ännu längre om de fortsätter med service, att undvika nya problem.

Hondas intensiva satsning på ny hållbar teknik, med både hybrider och elbilar, gör att verkstaden får nya saker att lära.

– Vi är specialutbildade, med särskilda verktyg och kunskap från Honda. Kanske blir det ännu viktigare för kunderna nu med hybrider och elbilar. Man vill ha sin märkesverkstad för just sin bil.

Fakta AutoIndex

Sveriges största bilkonsumentundersökning AutoIndex görs årligen av tidningen Vi Bilägare där svenska bilägare får svara på frågor om sitt bilägande och hur de upplever både produkt som återförsäljare och verkstad.

Honda har i dag 20 återförsäljare och 43 auktoriserade märkesverkstäder i hela landet. Hitta din närmaste här.