Annons
Innehåll från Honda

Undersökning: Hondas bilverkstäder i topp

Hondas verkstäder får toppbetyg är sina kunder. Det visar den årliga bilkonsumentundersökningen AutoIndex. Bland annat hyllas kundmottagandet och ett nytt serviceavtal.

Hondaägarna är nöjda ägare. Det visar den årliga bilkonsumentundersökningen AutoIndex där fler än 10 000 svenska bilägare tycker till om allt från bilkvalitet, ekonomi, återförsäljare och verkstäder. I just verkstadsdelen vann Honda stort. Verkstadsfrågorna till bilägarna handlar bland annat om hur snabbt bilägaren får servicetid, hur bra verkstaden är på att felsöka, reparera och hålla avtalade tider och priser. Undersökningen innehåller också frågor om hur själva bilen upplevs och hur man blir bemött i bilhallen och i verkstadens kundmottagning. Honda fick högsta betyg på alla frågor, utom två.

I juni lanseras Hondas elbil Honda e och även elbilar behöver lämnas in för service även om de kräver mindre service än en konventionell bensin- eller dieseldriven bil. Bromsarna behöver bland annat service. Batteriet i Honda e har en livslängd som motsvarar tiotusentals mil innan de behöver bytas ut.

Läs mer om nya Honda e. Ladda ner vår broschyr

Förra årets AutoIndex var jämnare än någonsin och Honda kom totalt på tredje plats, endast två poäng från topplaceringen och klättrade dessutom en placering.

Störst ökning i poäng jämfört med föregående år, 2018, fick delfrågan som handlar om hur bilägarna upplever vad verkstadsbesöket ska kosta innan påbörjad service. 2018 införde Honda ett nytt serviceavtal som innebär fast pris oavsett bilmodell och som följer bilen under fem år, förutsatt service på auktoriserad Hondaverkstad. Syftet är att göra vardagen och bilägandet så enkelt och bekymmersfritt som möjligt och där bilägaren redan från början vet kostnaden för service. Undersökningen visar att det nya serviceavtalet uppskattas av bilägarna. På frågan om ägaren upplever att den alltid vet vad verkstadsbesöket kommer kosta innan servicen påbörjas steg poängen med drygt 14 procent jämfört med föregående år.

Hitta din närmaste Honda återförsäljare för att se och provköra alla modeller i Hondas bilprogram

Förutom priset är kundbemötandet också en viktig del för Honda. Kunderna ska känna sig välkomna, trygga och få förklarat för sig vad som ska göras med deras bil. Tydlig kommunikation mellan bilägare och kundmottagare skapar trygghet och Honda stiger i popularitet hos sina verkstadskunder.

Sveriges största bilkonsumentundersökning AutoIndex görs årligen av tidningen Vi Bilägare där svenska bilägare får svara på frågor om sitt bilägande och hur de upplever både produkt som återförsäljare och verkstad.

Honda har i dag 20 återförsäljare och 40 auktoriserade märkesverkstäder i hela landet.

Vill du bli en av de första att provköra Honda e, Gå in på vip.honda.se och registrera dig för en provkörning.

Registrera dig för nyhetsbrevet och få mer info om Hondas elbilar