Stor upplevelse i litet
paket – med körglädje
på största allvar

Honda e – framtidsteknik idag

Framtiden är här, Honda e är bedårande söt och rymmer också senaste uppkopplade digitala tekniken och bjuder sportig körglädje för stadslivet.

Liten, söt och pigg, Honda e drar ögonen till sig trots att den susar ljudlöst fram genom stadens trafik.

”Bilen har ett unikt och futuristiskt formspråk, både exteriört och på insidan. Den är inbjudande och kul att köra. Som stadsbil gör den sig enormt bra med ett brett register av nyttiga hjälpfunktioner”, säger tidningen Allt Om Elbil när Honda e testas i Spanien.

Honda e är en teknisk tuffing med unika lösningar för att passa både dagens behov men också framtidens. Honda vill med Honda e också ge en titt in i framtiden och säger att det här är en bil från 2030, lanserad i dag.

Framtidskänslan märks tydligt när passagerarna öppnar dörrarna in till denna vardagsrumsliknande kupé. Baksätet är imponerande rymligt trots att bilen inte ens är fyra meter (3895 millimeter). Tricket är en fullstor hjulbas (2530 millimeter) som ger utrymme även för långbenta. Den kraftfulla elmotorn är bakmonterad och gör Honda e bakhjulsdriven.

LÄNK: Boka provkörning på vip.honda.se

Hjälpmedel och underhållning i fem skärmar

Men baksätet i all ära, det är fram man vill åka. Framtidens smarta uppkopplade teknologi samlas i inte mindre än fem skärmar som fyller hela bilens bredd. Det är som att komma in i en digital värld där de två 12,3 tum stora pekskärmarna i mitten och framför passageraren samlar all infotainment men också bilens funktioner. De båda skärmarna går att synka men också använda var och en för sig så att passageraren kan ha en egen skärm. Framför föraren finns en 8,8 tum stor digital instrumentdisplay som går samman med de två stora pekskärmarna.

Vidvinkelvy för säkrare körning

Längst ut sitter de två 6-tumskärmarna som ersätter sidospeglarna. På utsidan, där sidospeglarna annars sitter, finns nu på vardera sida en kamera som ser allt bakom bilen och visas sedan i de två skärmarna inne i bilen. Förutom den normala vyn går det också att få en vidvinkelvy för att utöka synfältet ytterligare och minska döda vinklar. Kamerorna ger en större vy än traditionella sidospeglar för att ge säkrare körning. Eftersom de är mindre blir även aerodynamiken bättre, passande för en elbil.Vid backning visas hjälplinjer i skärmarna för att både ge hjälp och säker körning.

LÄNK: Läs mer om nya Honda e. Ladda ner vår broschyr

Kameror istället för speglar

”Honda e känns verkligen toppmodern. Bilen sticker ut på många sätt, och så är den kul att köra också”

– Tidningen Vi bilägares testförare

Säkerhet och körglädje – perfekt för stadskörning.

Och köras ska den, helst i stadsmiljö. Honda e har en räckvidd på upp till 22 mil från batteripaketet på 35,5 kilowattimmar. Honda e finns med två olika motoreffekter, 136 hästkrafter, som standard eller 154 hästkrafter om man behöver ytterligare kraft, båda med ett direkt vridmoment på 316 newtonmeter. Batteripaketet är placerat under golvet och förutom att det inte tar utrymme från bagaget ger det också Honda e en låg tyngdpunkt för en sportig körkänsla. Hjulen långt ut i varje hörn ger ytterligare stabilitet och Honda e ligger som klistrad mot asfalten när den svänger runt i stan. Tillsammans med den korta vändradien, 4,3 meter skapas en smidig småbil perfekt för trånga stadsgator, enkel att parkera och manövrera.

För ytterligare körglädje har Honda e två körlägen, Normal och Sport för ökad respons när så behövs. Honda e har en enpedalskontroll som gör körningen smidigare i stad. Föraren kan med endast gaspedalen accelerera, sakta ner och stanna utan att behöva bromsa.

Självklart behövs säkerhet även i en stadsbil och Honda e har flera nya säkerhetssystem för sina passagerare. Bromsfunktion som nödbromsar vid körning i låg hastighet, varningssystem som meddelar föraren när bilen framför börjar röra på sig och kollisionsminimerande gasreglagestyrning som förhindrar plötslig acceleration, är tre nya system perfekt för säker körning i stadstrafik.

Parkeringspilot

Ytterligare hjälp ger parkeringspiloten som enkelt parkerar Honda e. Tryck på knappen för funktionen Honda Parkeringspilot och Honda e börjar söka efter en tillgänglig parkeringsplats och när den hittats visas den på förarens skärm. Bilen parkerar sedan själv utan att föraren behöver använda varken ratt eller trampa på gas eller broms.

LÄNK: Hitta din närmaste Honda-återförsäljare för att se och provköra alla modeller i Hondas bilprogram

FILM: Honda Electrification

FAKTA

Honda e - modern teknik

  • Sidospeglar med kamera
  • Elektronisk parkeringsbroms med automatiskt bromslås
  • Regenerativ styrning av bromseffekt
  • Kompatibel med appen My Honda+
  • Programmerbara klimatinställningar
  • Programmerbar fördröjd laddning
  • Enpedalskontroll
  • Automatisk klimatanläggning
  • Honda CONNECT med HERE-navigering
    (Två pekskärmar 12.3, FM/DAB digitalradio, Apple CarPlay, Android Auto, internetradio, appintegrering och internetsökning via Aha)
Annons - innehåll från Honda