Batteriexpertens beslut: ”Jag bestämde mig innan jag ens hade hunnit till bilhallen”

”Jag måste ha varit en av
de absolut första att välja
Jaguar I-PACE i Sverige”

Snabba laddtider, långa körtider – och vinnande vägegenskaper. När den internationellt erkände batteriexperten skulle välja nytt fordon var mätaren hela tiden inställd på en helt elektrifierad bil.
– Dessutom ville jag gärna köra europeiskt. Därför passar Jaguar mig perfekt, säger Bo Normark, teknisk sakkunnig vid den europeiska organisationen Innoenergy.

Bakgrunden är gedigen: civilingenjör, mångårig medlem i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA), teknisk expert vid EU:s batteriallians och inom den europeiska energiorganisationen Innoenergy. När det kommer till frågor kring elektrifiering av Europa och Sverige är det inte många som slår Bo Normark på fingrarna. 

På IVA har han också varit ordförande för projektet Vägval el kring en fossilfri framtid.  Att han själv skulle leva som han lär var därför en självklarhet för Bo Normark.

– När jag skulle välja en ren elbil hade jag redan bestämt mig, innan jag åkte till bilhallen. Jag måste ha varit en av de absolut första att välja Jaguar I-PACE i Sverige. Jo, jag ser mig nog som en early adopter, medger han.

Bo Normark har på nära håll följt den allt snabbare växande elbilsutvecklingen i Europa. Och vad som privat började redan för snart tio år sedan med en hybridmodell har nu blommat ut i en ren och skär fascination för nyttan och nöjet att köra 100 procent elektrifierat.

– Redan när jag körde hybrid bestämde jag mig för att det skulle bli en elbil nästa gång. Men av ideologiska skäl inväntade jag till dess att det fanns en europeisk elbil. Jaguar I-PACE var den första som lanserades med tillräckligt tillfredsställande räckvidd och prestanda för mig. Dessutom ville jag gärna ha fyrhjulsdrift.

LÄNK: Kampanjpris på nya I-PACE EV320 Signature

Bo Normark, teknisk sakkunnig vid den europeiska organisationen Innoenergy.

I-PACE väcker uppmärksamhet

Till skillnad mot många andra dedikerade Jaguarägare, som ofta sedan unga år har närt en dröm om att köra klassisk brittisk sportvagn, såg sig Bo Normark inte som den där typiska Jaguarföraren.

– Men sedan började jag läsa på allt mer och förstod snart att bilen var väldigt välgjord, och framför allt att den hade en så fräck design. Och det kan inte hjälpas att jag var lite frestad av det. Fortfarande väcker min I-PACE uppmärksamhet omkring sig.

2019 utnämndes Jaguar I-PACE till Årets bil i världen vid prestigefulla World Car of the Year Awards. Det var ett av vad som skulle bli många bevis för att den brittiska biltillverkaren ligger i framkant i den tekniska utvecklingen. Den helt eldrivna modellen har en räckvidd på upp till 470 kilometer och är en äkta fyrhjulsdriven suv, samtidigt som man med hjälp av en elegant design lyckats behålla den air av sportbil som alltid omgärdat ordet Jaguar.

LÄNK: Nya Jaguar I-PACE som förmånsbil

Uppdaterad ny modell

Nu är den nya generationen här. I-PACE EV320 Signature är en så kallad Limited Edition, med samma kvalitet, design och egenskaper av sportbil som vi upplevde i den förra prisbelönta versionen. 

Men modellen har också fått trefasladdning, nya snabbare infotainmentsystemet Pivi Pro och exteriöra ansiktslyft, bland annat i form av en större grill. 

– Som ingenjör är jag mycket imponerad över drivlinan på I-PACE som ger ett omedelbart vridmoment och häftig acceleration tack vare fyrhjulsdriften. Det gör att bilen känns tyst och säker att köra – och att man kan göra trygga omkörningar utan att chansa även under vinterhalvåret. 

Entusiasmen och intresset för elbilar har smittat av sig. Nu kör ett av hans barn också elbil. 

Bo Normark slår snabbt ifrån sig myten att elbilsägandet skulle vara omständligt.

– För mig är det precis tvärtom. Antalet laddstationer har utökats i hela landet, även om jag mest laddar hemma i vår bostadsrättsförening i Sundbyberg. För mig brukar det räcka att ladda en gång i veckan. Förutom några långkörningar brukar jag normalt köra max tre mil om dagen. Med nya trefasladdningen ökar också laddhastigheten, det tror jag betyder mycket för många.

”Antalet laddstationer har utökats i hela landet”

Smartare körstil

Bo Normark är överraskad av hur hans egen körstil har förändrats sedan han valde elbil.

– Jag skulle nog hävda att man kör lugnare med eldrift. Dessutom har det blivit något av en sport att aldrig nudda bromspedalen. Då får man istället ha blicken framåt så att man kan lätta på gasen vid rätt tillfälle. Sedan har jag lärt mig att jag kan krypköra nästan hur sakta som helst, vilket är toppen när man ska parkera. 

Svenskarnas nya vurm för elbilar gör att den nya modellen av Jaguar I-PACE kan nå både trogna och helt nya Jaguarförare – detta både som förmånsbil och för privat ägande.

Jaguar I-PACE Limited Edition I-PACE EV320 Signature Limited Edition finns hos alla auktoriserade Jaguar-återförsäljare i Sverige fram till årsskiftet eller så länge lagren räcker.

LÄNK: Allt du behöver veta om Jaguar I-PACE

Annons - innehåll från Jaguar