Så hjälpte hon sin son – utan att behöva åka till vårdcentralen

Det finns många anledningar att ta sig till en vårdcentral – men ibland kan hjälpen vara ett videosamtal bort. Det kan vara ett alternativ för dig som exempelvis har svårt att få ihop livspusslet.

Behöver du rådfråga en läkare? Här kan du ladda ner KRY.

 

Det är inte helt okomplicerat att få tid på en vårdcentral, speciellt om man inte är akut sjuk. Det finns dessutom faktorer som gör att det kan vara svårt att hitta en lucka för det planerade läkarbesöket.

 

Maria Brundins son Alvin hade tidigare problem med eksem runt munnen. Vid ett läkarbesök fick han hydrokortison och mjukgörande kräm utskrivna för att lindra och råda bot på besvären. När Alvin sedan fick tillbaka eksemen var den mjukgörande krämen slut – då vände sig Maria till KRY:

– En kollega tipsade om appen. När jag såg att det var gratis för barn hämtade jag hem den och testade direkt.

 

Maria loggade in med sitt BankID, skrev in symtomen på sonens besvär som doktorn läste igenom före videosamtalet.

– När de ringde upp sattes en lampa på, läkaren såg eksemen väldigt bra eftersom bilden blev jätteskarp och kunde ge sitt utlåtande ganska snabbt, säger Maria och fortsätter:

– Jag visste vad jag ville få ut av samtalet och läkaren hade bakgrundsfakta sedan tidigare. Jag behövde inte svara på en massa frågor igen, samtalet var klart på bara några minuter.

 

Maria såg möjligheten att få hjälp direkt – utan att behöva lämna hemmet.

– Annars skulle vi ha behövt ringa vårdcentralen, boka tid och anpassa oss efter deras öppettider och hur vi jobbar. Någon av oss hade varit tvungen att ta ledigt från jobbet och ta dit Alvin för att de ska titta på honom i fem minuter, bara för att få en receptförnyelse, säger Maria och fortsätter:

– Det tar mycket tid för en småbarnsfamilj – och det här var så mycket lättare.

 

Något som Maria tyckte var positivt med upplevelsen, förutom att det gick snabbt och relativt smärtfritt, var att KRY gav tydliga instruktioner om hur tjänsten fungerade.

– Jag skrev precis i början att jag vill ha receptförnyelse och att jag vill att en läkare ska titta på de nya prickarna runt munnen. Och snart kommer jag att göra det igen för krämen börjar ta slut.

 

Johan Flodin, läkare på KRY, menar att i Marias fall var ett klassiskt exempel på när det går att få förnyelse på sitt recept – något som faktiskt inte är en garanti när man har kontakt med en läkare på KRY.

– Det är perfekt att synliga besvär enkelt går att göra bedömning på. Om Maria hade ringt som vanligt och sagt att sonens eksem var tillbaka är det svårt att säga om det är samma åkomma eller något nytt, säger Johan och fortsätter:

­­– Grundförutsättningarna är att KRY inte är någon beställningstjänst. Det är en läkarbedömning utan några garantier att få recept. Som läkare gör man alltid en bedömning av det aktuella fallet och patientens allmäntillstånd. Att kunna se patienten via video är en stor hjälp för att kunna göra denna bedömning.

 

Få läkarhjälp – var du än befinner dig. Här kan du ladda ner KRY.

 

Det här är KRY

Med KRY kan du träffa en läkare var och när du vill via videosamtal. Du loggar in med BankID, fyller i ett formulär med dina symtom och blir sedan uppringd av läkaren på en bestämd tid. Om läkaren bedömer att du behöver medicin eller vidare vård får du recept eller remiss i samband med läkarbesöket. KRY är gratis för barn och ungdomar upp till 20 år. För vuxna kostar läkarbesöket 250 kronor och frikort gäller.

 

AB Dagens Nyheter
Ansvarig utgivare: Peter Wolodarski
Produktion: Wasp Communication
Om cookies