Annons - Innehåll från Löfbergs

Inget annat kaffe smakar som Emilios

Jobb i storstaden lockade – men Emilio Gonzales, 32, valde att stanna i bergsbyn och ta över sin pappas kaffeodling.
Ett val han är stolt över:
– Mitt unika kaffe har tagit mig framåt, jag har fått studera och kunnat hjälpa min familj, säger han.

Av Victoria Lagercrantz 19 juni 2017 | Foto: Ronnie Johansson & Löfbergs

Emilio Gonzales har växt upp med åtta syskon i en kaffeodlande familj i en by nordvästra i Colombia, nästan mitt på ekvatorn. Men när han var i 20-årsåldern tänkte han flytta till Medellín, landets näst största stad, för att söka jobb och nya äventyr.

Att odla kaffe är så mycket mer än ett arbete för hans familj och för i stort sett alla han känner. Det är en älskad och självklar livsstil – som kantas av nya svårigheter. Klimatförändringarna har medfört mer osäkra skördar, och det har blivit tuffare för många kaffebönder att försörja sig. Skadedjur och sjukdomar som angriper kaffeplantorna har spridit sig över nya områden och perioder av torka kan varvas med ihållande regn enligt helt nya mönster.

Men Emilios pappa uppmuntrade sonen att stanna i byn och ta över familjens lilla kaffeodling på 0,6 hektar, vilket motsvarar en dryg fotbollsplanhalva.

Emilio fick samtidigt stöd av det svenska kaffeföretaget Löfbergs program för unga kaffebönder. Sedan i början av 2000-talet är Löfbergs engagerat i utvecklingsprojekt för framtidens kaffebönder i Colombia via Young Coffee Entrepreneurs.

– Vi fick hjälp med maskiner och gödsel för att odla vårt kaffe. Det betydde massor, och gav mig möjlighet att stanna i stället för att åka till staden, berättar Emilio.

I dag är han stolt över sin välskötta och Fairtrade-certifierade odling som Martin Löfberg, inköpsdirektör på Löfbergs, besöker med sina medarbetare en dag i maj.
Byn där Emilio bor består av ett tiotal hus och en liten skola som samsas på kullarna där kaffeodlingarna brer ut sig. Emilio står nära sina föräldrar och syskon – och ett besök hos Emilio blir ett möte med hela hans familj som bjuder på mat, samtal och spansk fotboll: En liten tv hemma hos Emilio sänder Madrid-derbyt mellan Real och Atlético.

image

Emilio driver upp egna kaffeplantor och han har fått nya sorters kaffeträd som är tåligare mot svampsjukdomar och väderväxlingar.

– Att jag odlar kaffe är ett arv efter min pappa. Han tycker mycket om kaffe och har hjälpt mig genom att låta mig sköta gården. Vi har en bra produktion och bönan är utmärkt. Många som kommer hit undrar hur jag bär mig åt för att ha det så bra organiserat. Jag tycker om att arbeta med kvalitet, och jag hoppas att det ska kunna ge mig fördelar.

Emilio visar vägen genom sin odling som omges av tät djungelgrönska – en grönska som plötsligt skingras och man ser dalens djup och bergen långt borta. En hisnande vy.
– Det bästa med att vara kaffeodlare är stunderna när jag kommer hit ut. Det ger mig kraft att förbättras – jag skulle vilja ha mer odlingsmark och fortsätta som jag gör.
Vad är du mest stolt över?
– Den här stunden – att ni är här.

På vilket sätt har då Emilio fått hjälp av Löfbergs och Young Coffee Entrepreneurs?
Utbildningen och träningen är bland det viktigaste, tycker han.
Han har bland annat lärt sig att analysera jordmånen och hur han utifrån dessa analyser kan tillföra bästa möjliga näring åt kaffeträden. Han driver upp egna kaffeplantor och han har fått nya sorters kaffeträd som är tåligare mot svampsjukdomar och väderväxlingar.
Han har också fått utbildning i ekonomi, entreprenörskap och hur man organiserar sig.

Smaken styrs av en rad faktorer som jordmån, höjd över havet, hur man odlar och processar, så varje kaffe är unikt

Just nu rör sig temperaturen mellan 23 och 25 grader – som kallast under året sjunker den till cirka 10 plus.

Vad kan du berätta om klimatförändringarna?
– Förra året var det väldigt varmt, men i år är det tvärtom ovanligt kallt. Produktion är också liten. Men jag ska inte klaga – jag ägnar mig åt något viktigt. Men om det är för kallt blommar inte träden bra. Om det är för varmt går skörden också förlorad. Det måste vara ett klimat mitt emellan för att få en bra produktion.

För att dryga ut sina inkomster odlar Emilio också bananer vars träd skyddar kaffeplantorna mot för stark sol. Och när bananträdens stora löv faller till marken binder de fukt och näringsämnen vilket gynnar jorden och därmed kaffebönorna.
Martin Löfberg är full av beröm över Emilios välorganiserade odling.
– Jag blir glad när jag hör Emilio berätta om valet att odla kaffe, och av hans positiva grundsyn. Det märks att han trivs och vårdar sin odling på allra bästa sätt.

Hur smakar kaffet som Löfbergs köper härifrån?
– Det har en frisk, fruktig smak med chokladtoner. Smaken styrs av en rad faktorer som jordmån, höjd över havet, hur man odlar och processar, så varje kaffe är unikt. Genom att stödja och samarbeta med odlare som Emilio bidrar vi till att bevara den här smakrikedomen.

Löfbergs handlar regelbundet kaffe från Fairtrade-kooperativet Antioquia som Emilio är med i.
Han ser flera fördelar med att vara medlem:
– Ett: Jag får möjlighet att spara pengar. Två: Jag får ett visst skydd, en säkerhet. Tre: Jag får utbildning.

Emilio börjar varje dag med att dricka sitt kaffe vid femtiden då dimman kurar tät i dalen och dagsljuset rullar över kullarna.

Vad betyder kaffet för dig?
– Det har tagit mig framåt. Jag har studerat och hjälpt min familj vilket också är viktigt. Jag har en moral som leder mig: jag vill fortsätta arbeta och expandera.

image

… I Colombia finns över 550 000 kaffeodlare – och på landsbygden jobbar var tredje person på kaffeodlingarna. Direkt eller indirekt är 2,4 miljoner invånare i Colombia beroende av kaffet för sin försörjning.

… Klimatförändringarna har påverkat många kaffeodlare i Colombia. År 2050 beräknas medeltemperaturen i landet ha stigit med 2,5 °C vilket innebär att 60 procent av landets kaffeodlingar är hotade.
(Källa: Rapporten ”A brewing storm” från The Climate Institute.)

… År 1685 kom det första partiet kaffe till Sverige. Ett halvt kilo förtullades in i Göteborg – som medicin. Kaffet blev sedan populärt i adliga kretsar på 1700-talet då Karl XII tog med sig vanan att dricka kaffe från Turkiet. I mitten av 1800-talet hade kaffe blivit en vanlig dryck bland svenska folket.

Vi köper Fairtrade för 360 kronor per person
⟶ Det svenska familjeföretaget Löfbergs är en av världens största inköpare av Fairtrade-kaffe. Kaffeföretaget producerar 2 miljoner koppar Fairtrade-märkt kaffe – varje dag!
⟶ Fairtrade-märkta produkter på den svenska marknaden har ökat snabbt – från drygt 1 miljard kronor i 2010 till att överstiga 3,6 miljarder i slutet av 2016. Det innebär att en svensk i genomsnitt handlar Fairtrade-märkta produkter för 360 kronor på ett år.
⟶ På den svenska marknaden är Löfbergs det företag som genererar både mest Fairtrade-premier till odlarna samt mest licensintäkter till Fairtrade Sverige.
(Källa: Fairtrade Sverige AB.)