Annons - Innehåll från Löfbergs

Från frö
till kopp

Följ kaffets långa och spännande väg från frö till din kopp – och spana in de hetaste kaffetrenderna 2017.

Av Victoria Lagercrantz & Therese Färsjö 19 juni 2017 | Foto: Ronnie Johansson & Löfbergs

Svenska kafferosteriet Löfbergs producerar 10,2 miljoner koppar kaffe varje dag. Kaffet odlas av 40 000 kaffebönder på landsbygden i ett 20-tal länder.
En av dessa bönder är Ana-Maria Zapata Palazzia, 25, som driver en Fairtrade-certifierad odling i nordvästra Colombia.
Här är kaffets väg från hennes trädgård till ditt frukostbord.

Bönan mognar
Kaffeträden slår ut i vita blommor som doftar sött, som ett möte mellan jasmin och apelsin. Varje blomma vissnar till ett bär som innehåller två frön – det vi kallar kaffebönor. Kaffebären är stora som körsbär ungefär och mognar vid olika tidpunkter. Ana-Maria plockar vanligen ett träd tre-fem gånger under skördetiden från oktober till februari. Året om arbetar hon för att förbättra jordmånen så att träden får bästa möjliga näring. Ett kaffeträd kan ge 0,2-0,7 kilo färdigt kaffe per år – och ju bättre kvalitet på bönorna desto mer får Ana-Maria betalt.

Plockning och torkning
Ana-Maria och hennes man plockar allt för hand, ibland med hjälp av grannar och andra de anställer. När kaffebären är plockade pressar de bort fruktköttet med hjälp av en liten eldriven tröskmaskin. Sedan ska bönorna torkas i upp till två veckor – en känslig process som kräver noggrann övervakning. Ana-Maria brer ut bönorna på hustaket och i ett nät som gungar på vinden där fönstret får stå öppet så att frisk luft strömmar in.

Ana-Maria driver en Fairtrade-certifierad odling i nordvästra Colombia

Försäljning
Kaffebönorna är redo att säljas. Det mesta säljer Ana-Maria till kaffekooperativet Antioquia som hon är medlem i – och som svenska familjeföretaget Löfbergs köper kaffebönor av. Bönorna får bäras till fots eller lastas på en häst nerför branterna eftersom inga fordon kan köra upp till Ana-Marias odling 1700 meter över havet.

image
Här är kaffets väg från frö till ditt frukostbord.

Provsmakning och kvalitetssäkring
Bönorna provsmakas av kaffekännare på kooperativet och fraktas till en anläggning där den skyddande hinna som omger varje böna tas bort. Även här provsmakas bönorna – de rensas, kvalitetssäkras och sorteras inför resan till Europa.

Från Colombia till Sverige
Bönorna åker lastbil till hamnen i kuststaden Buenaventura. Sedan reser de med fartyg till Göteborg. Härifrån färdas bönorna med tåg till Karlstad där vagnen med containern med bönor kör ända in i Löfbergs klassiska kafferosteri. Här provsmakas kaffet på nytt – en sändning med kaffebönor kan provsmakas totalt 10-15 gånger. Kaffeprovaren bedömer utseendet på råkaffet samt faktorer som jämnhet, renhet, arom, syrlighet och fyllighet.

Rostning
Bönorna rostas på Löfbergs rosteri i Karlstad. Under rostningen bildas och frigörs ämnen som ger kaffet dess speciella smak – ett avancerat och precist hantverk: Rostas bönorna för mycket blir smaken bitter och frän, utan arom och fyllighet. Rostas bönorna för lite utvecklas inte alla aromer och kaffet blir för svagt.

Förpackning
Kaffet förpackas på Löfbergs rosteri i Karlstad. Ana-Marias bönor kan du hitta i kaffet Next Generation Coffee Colombia Antioquia. Ett välbalanserat kaffe med frisk fruktighet och honungssötma – med eftersmak av mörk choklad.

image

7 HETA KAFFETRENDER

Latten har kallnat i kaffelandet Sverige medan kokkaffet är på väg tillbaka.
Här är 7 trender för vår älskade dryck.

Vi svenskar dricker ett välfyllt badkar med kaffe per person varje år – eller 3,5 koppar om dagen. Löfbergs expert Anna Nordström, som jobbar med specialkaffe och kaffeutbildningar, berättar om de senaste trenderna.

1. Mer fokus på smaken
Kaffet har minst lika komplexa smaker som vin, vilket har börjat uppmärksammas, och man botaniserar mer bland olika aromer och rostningar. Nu går vi mot rundare och sötare smaker än de fruktiga och lite syrliga sorterna från exempelvis Östafrika som har varit trendiga ett tag. Vi vill ha mer fyllighet i våra koppar.

Anna Nordström, Löfbergs kaffeexpert.

2. Hållbarhet och ekologiskt
Är inte bara en trend utan en nödvändighet. Om vi inte tänker och agerar hållbart i alla led kommer vi inte att ha något kaffe om 50 år. Den största delen av kaffets klimatpåverkan, runt 90 procent, sker i odlingsledet i ursprungsländerna, så det handlar främst om att odla på mer hållbara sätt.

3. Kallbryggda kaffedrycker
I spåren av isteets framgångar kommer Ice Coffe och Cold Brew. Cold Brew bryggs med kallt vatten och får dra över natten. På så sätt får man fram helt andra smaker än i en vanlig kopp kaffe. Hett vatten frigör fler smakämnen men också mer bitterhet. Cold Brew blir mjukare, rundare och lite mindre bittert. Även Nitro Coffee, där man häller upp kallt kaffe på tapp med en skumkrona, kommer starkt. Men glöm latten, den är hopplöst ute.

image

4. Kokkaffet är tillbaka
Många är uppvuxna med en bubblande kaffepanna på spisen och lika bubblande är kokkaffet som är på väg tillbaka. I många länder har man ingen aning om vad kokkaffe är – men då Skandinavien är dit man vänder näsan för att nosa upp de senaste trenderna inom kaffe spås kokvarianten en blomstrande framtid. Kokkaffe ger en fyllig och lite fetare munkänsla och påminner lite om kaffe bryggt i presskanna.

5. Kaffebryggaren ska vara smart
Den för några år så heta kapselmaskinen har fått flytta tillbaka in i köksskåpet och ge plats åt en nygammal favorit: kaffebryggaren. Nytt är ”smarta” kaffebryggare där du kan ställa in temperatur, hur snabbt vattnet ska rinna och andra parametrar för att brygga den perfekta koppen kaffe.

6. Mellanrostens återkomst
Efter en längre tid med fokus på mörkrostat kaffe har intresset för ljusa rostningar och lite syrliga, fruktiga kaffesmaker ökat. Men vi kommer sannolikt snart att landa i mellanrostens land igen. Det finns en anledning till att mellanrosten har varit så populär över tid: den smakar väldigt bra.

Där det finns en spännande kaffekultur, där hittar vi vår inspiration.

7. Nya kaffenationer på frammarsch
Ecuador är en bubblare, liksom Mexiko. Även i Kina händer det mycket; där odlar man i dag mer kaffe än i Kenya. Kina har traditionellt mycket teodling och där du kan odla te kan du odla kaffe. Med tanke på den exploderande kaffekulturen i Asien rimmar det väldigt bra eftersom kaffet då inte behöver färdas så långt för att nå kaffedrickarna.