Annons - Innehåll från Löfbergs

Här växer framtidens kaffe

Ana-Maria Zapata Palazzia, 25, började med att jobba som kaffeplockare. För pengarna hon tjänade köpte hon en bit mark – och i dag brer hennes odlingar ut sig över sex hektar.
– Kaffeodlingarna är mitt liv, säger hon.

Av Victoria Lagercrantz 19 juni 2017 | Foto: Ronnie Johansson & Löfbergs

Efter en bilfärd på flera timmar längs stigande serpentinvägar går det inte att köra längre upp. Martin Löfberg – fjärde generationen i familjeföretaget Löfbergs – och hans medarbetare parkerar och ser ut över de smaragdgröna kullarna och dalen där nattens dimma hänger kvar. De står på 1300 meters höjd i nordvästra Colombia söder om Medellín, landets näst största stad.

Nu väntar en vandring på en dryg timme längs snåriga och branta stigar. Sedan är de äntligen framme hos Ana-Maria som bor med sin man i ett prydligt litet hus mitt i parets kaffeodlingar på sex hektar – motsvarande sex fotbollsplaner – 1700 meter över havet. Parets röd- och gulmålade altan ramas in av rosor och andra blommor, palmer och klängväxter – och en svindlande utsikt. I huset strax intill bor Ana-Marias mamma. Att gå eller rida häst eller åsna är enda sätten att ta sig till familjen.

Ana-Marias bjuder på ett välbalanserat, fruktigt kaffe med honungssötma och toner av mörk choklad.

Ana-Maria har varit vaken sedan klockan fyra då hon alltid kliver upp och sköter sina sysslor i hemmet för att sedan gå ut till odlingarna. Hon arbetar till sju-åtta på kvällen. Familjen har också hästar och kaniner. Att få besök från det avlägsna landet Sverige, där vi dricker hennes kaffe, och få träffa Martin Löfberg, vars kaffeföretag stöttat henne i många år, är stort – och hon tar emot honom med öppen famn och glädjetårar.

Och självklart brygger hon sitt eget kaffe: en stark och ganska tjock dryck som serveras på altanen med mycket socker.
– Jag har aldrig tidigare mött någon från er del av världen som köper mina kaffebönor. Ni har förändrat mitt liv för all framtid, säger hon.

image

Löfbergs arbetar bland annat för att stärka de unga odlarnas kunskaper om entreprenörskap, produktivitet och hållbara odlingsmetoder för kaffe och på det viset säkerställa deras möjligheter att försörja sig på jordbruket.

I tidiga tonåren började Ana-Maria jobba på kaffeodlingar, precis som hennes mamma alltid gjort. För pengarna hon tjänade köpte hon en första bit mark för åtta år sedan då hon var 17 år.
– Vi såg att det här var ett produktivt område. Jag och min man började arbeta här och spara pengar. Till slut kunde vi med hjälp av kooperativet och banklån köpa mer mark. Så började allt.

Ana-Marias kaffeodling är Fairtrade-certifierad.

I dag ger odlingarna 18 säckar på vardera 70 kilo med kaffebönor under ett år. Det allra mesta säljer Ana-Maria till Fairtrade-kooperativet Antioquia som hon är medlem i, tillsammans med cirka 11 000 andra odlare. Svenska kaffeföretaget Löfbergs köper regelbundet bönor från kooperativet.

Tack vare medlemskapet är Ana-Marias odling Fairtrade-certifierad vilket ger henne flera fördelar. Hon är till exempel garanterad dels ett minimipris – en sorts försäkring när världsmarknadspriset är lägre än produktionskostnaden – dels en extra premie.
– De hjälper oss med näringsmedel till odlingarna, vi får rabatter, skydd och försäkringar.

Kaffeodlingarna är mitt liv. Mitt företag hjälper mig framåt. Drömmen är att växa och ge jobb åt fler.

Ana-Maria är också med i Löfbergs program för unga kaffebönder. Sedan i början av 2000-talet är Löfbergs engagerat i utvecklingsprojekt för framtidens kaffebönder i Colombia via Young Coffee Entrepreneurs.
Löfbergs samarbetar även med FNC, den nationella organisationen för landets kaffeodlare.

Martin Löfberg:
– Vi arbetar bland annat för att stärka de unga odlarnas kunskaper om entreprenörskap, produktivitet och hållbara odlingsmetoder för kaffe och på det viset säkerställa deras möjligheter att försörja sig på jordbruket. Att få komma hit och se hur Ana-Marias odling utvecklas är en oerhört stark och lärorik upplevelse. Hon är en sann entreprenör med en enorm drivkraft och jobbar långsiktigt, något som ger resultat.

Martin Löfberg, Löfbergs

Ana-Maria har en mentor som hon kontaktar så gott som varje vecka, hon har fått nya sorters kaffeplantor som är mer tåliga och hon har lärt sig att göra jordanalyser för att förbättra jordmånen. Varje år ser hon konkreta resultat: Hennes träd ger fler och bättre kaffebönor.

image
Det är en svindlande utsikt från Ana-Marias hus.

– Kaffeodlingarna är mitt liv. Mitt företag hjälper mig framåt. Drömmen är att växa och ge jobb åt fler. Att vara kaffeodlare – det är något jag har i mig, säger hon.

Hur märker du klimatförändringarna?
– De påverkar oss mycket. Om det är för varmt torkar blommorna. Så var det förra året och då förlorade vi mycket kaffe. Är det för kallt påverkar det också. Så det är alltid lite svårt för oss.

Vad har du lärt dig av programmet för unga kaffeodlare?
– Jag har lärt mig hur man överlever och kan samarbeta. Vi växer för varje dag. Vi samarbetar. De nya små träden och gödningsmedlen vi fick var en stor hjälp.

Vilken ser du som din viktigaste uppgift?
– Att ta fram bästa kaffekvaliteten.

Är din mamma stolt?
– Ja, min mamma är stolt över mig och lycklig över framgångarna.

Ana-Maria är gravid i tredje månaden, och pratar redan om sitt barn som en blivande kaffeodlare:
– Jag hoppas att det blir en framgångsrik kaffeodlare, säger hon och ler soligt. Vi har kommit en bit på vägen – jag är lycklig och hoppas att mitt barn kommer att tycka om kaffe också.

image

• Fairtrade är en oberoende produktmärkning med fokus på mänskliga rättigheter.
• Odlare och anställda får bättre ekonomiska villkor. Fairtrade är den enda märkning som garanterar ett minimipris till bonden och dessutom en extra premie till kooperativet.
• Barnarbete och diskriminering motverkas, demokratin och organisationsrätten främjas.
• Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas.

54,4 miljoner kronor extra till Fairtrade-odlarna
• Under 2016 köpte det familjeägda kafferosteriet Löfbergs hela 5 145 ton Fairtrade-märkt kaffe. Det resulterade i 54,4 miljoner kronor i extra premier till Fairtrade-kooperativ runt om i världen.
• Första eko-kaffet kom till Sverige för 23 år sedan
• 1995 importerade Löfbergs den första containern med ekologiskt kaffe till Sverige – från en kaffebonde i södra Mexiko vars produktion levde upp till kraven för ekologisk odling.

• I dag är Löfbergs en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Var femte kopp som Löfbergs säljer är Fairtrade-märkt – och var tredje är ekologiskt odlad.

 

image