Annons
Innehåll från Mastercard

Betala digitalt: Här är svaren på 7 vanliga frågor

Hur fungerar kontaktlösa betalningar – och är det verkligen säkert? På den nya webbplatsen Betalningshjälpen får du svar på de vanligaste frågorna om digitala betalningar.

Vill du lära dig mer om digitala betalningar? Läs mer på Betalningshjälpen där du också kan du få personlig hjälp

Digitala betalningar har funnits länge men blivit vanligare de senaste åren. Samtidigt har mängden kontanter i omlopp i Sverige halverats sedan 2007, enligt Riksbanken. En viktig anledning är enkelheten i produkter som BankID, Swish, internetbanker och kort som möjliggör kontaktlös betalning.

Men med ny utveckling följer förstås en del frågor. På webbplatsen Betalningshjälpen finns de vanligaste frågorna samlade och besvaras. Här kan du också få personlig hjälp att komma igång med din digitala vardagsekonomi.

7 av de vanligaste frågorna:

Hur byter jag PIN-kod på mitt kort?
Det beror på vilken bank du har, eftersom bankerna gör olika. Det vanligaste är att du kan byta PIN-kod i någon av automaterna från Bankomat, eller att du kan byta kod via telefonbanken eller internetbanken. Du måste ha tillgång till din nuvarande kod inför bytet. Kom ihåg att välja en kod som är svår för utomstående att avslöja och som inte är en enkel kombination. 

Hur gör jag för att kunna handla med kortet på internet?
I de flesta fall är kortet redan aktiverat för handel på internet, men i vissa fall kan du behöva öppna det för internetköp. Det gör du enkelt i internetbanken genom att logga in med Mobilt BanklD eller med säkerhetsdosa.

Hur skaffar jag BankID?
Ett BankID får du av din bank. Det kostar inget och det finns tre sätt att använda det:

  • Som en fil på din dator.
  • Med ett kort kopplad till en bankdosa.
  • Genom ett program (en app) på din smartmobil eller surfplatta – även kallat mobilt BankID, vilket är det vanligaste sättet.

Du behöver tillgång till internetbank för att komma igång. Exakt hur du installerar ditt BankID kan skilja något från bank till bank, det finns instruktioner på din banks hemsida. För Mobilt BankID laddar du ner appen BankID på din smartmobil eller surfplatta. Du loggar in på din internetbank som vanligt, klickar på ”Beställ Mobilt BankID” och följer instruktionerna.
Be gärna din bank om hjälp om du känner dig osäker.

Jag kan inte ha Mobilt BankID – hur gör jag?
Då kan du istället bekräfta dina köp på internet med lösenord och SMS. Du väljer ett lösenord och ansluter ditt mobilnummer i internetbanken. Du kan bara ansluta svenska mobilnummer.

Hur fungerar kontaktlösa kortbetalningar?
Du ”blippar” ditt kort – håller det vid kortläsaren – i kassan och köpet är klart. För köp under 400 kronor behöver du inte trycka i din PIN-kod. För köp över 400 kronor kan du fortfarande blippa, men du behöver ange kortets PIN-kod. Som en extra säkerhet kan du ibland bli ombedd att knappa in din PIN-kod, även om beloppet understiger 400 kronor. Från och med den 17 april 2020 ändrades gränsen för ”blipp-betalningar” utan PIN-kod från 200 till 400 kronor. 

Är det säkert att betala kontaktlöst?
Ja. Kontaktlösa betalningar använder samma teknologi som betalningar med chip och pinkod, med skillnaden att informationen transporteras från kortet till terminalen trådlöst. Krypteringen är unik för varje köp, och skyddar informationen vid varje transaktion.

Kan jag avaktivera den kontaktlösa funktionen på mitt kort?
Ja. Om du vill stänga av möjligheten att betala kontaktlöst kontaktar du din bank så hjälper de dig.

Fler frågor och svar finns på Betalningshjälpen – här hjälper vi dig att komma igång med en digital vardagsekonomi.