Annons
Innehåll från Mastercard

Från blipp till swish: Snabbguide till din digitala vardagsekonomi

Blippa, e-shoppa, swisha och betala räkningar med ett knapptryck. Med digital teknik kan vi sköta vår ekonomi enkelt och smidigt. Här är din guide till den digitala vardagsekonomins ABC.

Besök Betalningshjälpen – här kan du få personlig hjälp att komma igång med en digital vardagsekonomi

Sverige är ett av världens mest digitala länder, men med en tydlig digital klyfta. Ungefär en miljon svenskar, de flesta över 65 år, saknar internet eller använder det så sällan att de inte kan nyttja den nya tekniken fullt ut, enligt Internetstiftelsen.

För att hjälpa den här gruppen har Mastercard lanserat webbplatsen Betalningshjälpen i samarbete med SPF Seniorerna och några av Sveriges största banker.
– Många seniorer vet inte riktigt vart de ska vända sig för att få stöd. Det är något vi vill ändra på. Med Betalningshjälpen får du nu information om hur du kommer igång med en digital vardagsekonomi. Du kan också få personlig hjälp genom att ringa, mejla eller ange ditt telefonnummer för att bli uppringd, säger Erik Gutwasser, ansvarig för Norden och Baltikum på Mastercard.

Vad ingår då i den digitala vardagsekonomins ABC?

Här är en guide till de 5 mest grundläggande delarna, som du också kan lära dig mer om på Betalningshjälpen.

1 BankID – nyckeln till din säkra digitala värld

Vad är ett BankID?
BankID är en gratis elektronisk ID-handling som ger dig möjlighet att via din dator, surfplatta eller mobil ingå avtal, göra bankärenden och betalningar, förnya medicinrecept, prata med läkare på internet och mycket mer.

Hur skaffar jag det?
Ett BankID får du av din bank. Det kostar inget och det finns tre sätt att använda det:

  • Som en fil på din dator.
  • Med ett kort kopplad till en bankdosa.
  • Genom ett program (en app) på din smartmobil eller surfplatta – även kallat Mobilt BankID, vilket är det vanligaste sättet.

Hur kommer jag igång?
Du behöver tillgång till internetbank. Exakt hur du installerar ditt BankID kan skilja något från bank till bank, det finns instruktioner på din banks hemsida. För Mobilt BankID laddar du ner appen BankID på din smartmobil eller surfplatta. Du loggar in på din internetbank som vanligt, klickar på ”Beställ Mobilt BankID” och följer instruktionerna.

Be gärna din bank om hjälp om du känner dig osäker.

4 exempel: Så funkar BankID i vardagen

  • Godkänn en betalning. Alla stora banker är kopplade till BankID. Om du gör ett köp av något på internet eller utför ett bankärende så legitimerar och godkänner du med ditt BankID. 
  • Se dina medicinska journaler. Gå till https://e-tjanster.1177.se/. Klicka på länken ”Logga in”. Klicka på knappen BankID eller Mobilt BankID. Ta del av allt från journaler och diagnoser till mediciner och behandlingar. På samma webbplats kan du även förnya recept.
  • Deklarera. Gå in på www.skatteverket.se/deklaration. Klicka på ”Inkomstdeklaration 1” och ”E-legitimation”. Klicka sedan på knappen BankID eller Mobilt BankID. Du kan därefter deklarera och sedan skicka in deklarationen genom att godkänna med BankID.
  • Kolla pensionen. Gå in på webbplatsen www.pensionsmyndigheten.se och klicka sedan på ”Logga in”. Klicka på knappen BankID eller Mobilt BankID. Ditt BankID aktiveras då och du kan logga in för att se all tillgänglig information om din pension.

2 Betala räkningar på nätet – enklare och billigare

Nio av tio svenskar över 65 år betalar sina räkningar digitalt, enligt en ny Novus-undersökning från Mastercard. Att betala med giro eller i kassan på banken är oftast dyrare och krångligare.

Här är de två alternativ för dig som vill börja betala räkningar online: internetbank och Kivra.

Internetbank

Du skaffar en internetbank genom att kontakta din bank. Så här går det sedan till att betala:

  • Från konto. Här anger du från vilket konto pengarna ska dras.
  • Till konto. Här fyller du i mottagarens plusgiro- eller bankgironummer (uppgifterna kan lagras så att det går snabbare andra gången du gör det).
  • Belopp. Fyll i korrekt belopp.
  • Överföringsdatum. Här fyller du i datum då pengarna ska föras över.
  • OCR-nummer/Meddelande. Här fyller du i OCR-numret som ofta är angivet längst ned på räkningen. Betalar du med mobilen kan du scanna numret med mobilens kamera, du slipper då knappa in sifforna. Ibland saknas OCR-nummer och då ska du fylla i den information som uppges av avsändaren, se fakturan.
  • Avsluta. De räkningar som är klara läggs i en ”korg”. Så snart du fyllt i uppgifterna för alla räkningar trycker du på Betala. Sedan signerar du med BankID i mobilen eller datorn, eller med en säkerhetsdosa som du kan få av din bank. 

Kivra

Tjänsten Kivra används av över tre miljoner svenskar, och kan beskrivas som en digital brevlåda dit företag och myndigheter kan skicka räkningar och post till dig. Med Kivra betalar du räkningarna med ett enkelt knapptryck.

  • För att komma igång behöver du ladda ner appen Kivra från Apple Store eller Google Play. Du behöver också lägga in ett bankkonto (där pengarna ska dras) samt ha BankID.
  • I Kivra får du automatiskt fakturor från myndigheter och företag som du har en relation till. När din räkning kommit in i Kivra väljer du med ett knapptryck om du vill betala direkt eller senare (på angiven förfallodag). Du slipper krånglet med att skriva in betalningsmottagare, OCR-nummer, datum för betalning och belopp.
  • Även om du är ansluten till Kivra kan du fortsätta att betala räkningar via din internetbank, om du föredrar det.

Vill du lära dig mer om digitala betalningar? På Betalningshjälpen kan du få personlig hjälp att komma igång med en digital vardagsekonomi

3 Handla varor på nätet – enormt utbud och hemleverans  

Vi svenskar e-shoppar som aldrig förr. Här är några fördelar:

  • Du får enkelt tillgång till ett enormt utbud av varor. 
  • Du får varorna hemskickade om du vill.
  • Priset kan vara lägre än i en fysisk butik.

Att handla online kan liknas vid att shoppa i en fysisk butik. Du navigerar runt, tittar på varor och lägger det du vill köpa i en digital varukorg. 

Vad behöver du?

  • Ett BankID
  • En mejladress
  • Ett kort att betala med
  • Dator, läsplatta eller smartmobil ansluten till internet

Steg 1 – Handla

Du tittar på varor och trycker på Köp-knappen för varor du önskar köpa.

Steg 2 – Handlat klart

När du handlat färdigt klickar du på symbolen för Varukorgen – kallas ibland för Kassan – som ofta är högst upp till höger på skärmen. Då får du se en lista med varorna du valt. Du kan enkelt ta bort eller lägga till varor från listan

Steg 3 – Betala

Du får bland annat fylla i din adress samt hur du vill att dina varor levereras hem. Väljer du att betala med kort, som är det vanligaste sättet, fyller du i dina kortuppgifter. Dessa kan du sedan spara så blir det smidigare att handla nästa gång i samma nätbutik. Vid köp på nätet är det viktigt att du har ett BankID; med det kan du bekräfta din betalning. Kvittot skickas till din mejladress.

Steg 4 – Leverans

Du kan välja mellan olika leveranssätt. Vissa föredrar att få varorna till sin dörr, andra att hämta ut paketet på ett utlämningsställe nära hemmet. Så snart en vara är färdig att hämtas får du ett SMS eller ett mejl med en kod som du uppger vid utlämningsstället.

Steg 5 – Retur

Du har rätt att skicka tillbaka varor du inte är nöjd med. De flesta företag erbjuder 30 dagars returrätt som ofta är kostnadsfri.  

4 Swisha – för över pengar enkelt

Swish är en praktisk betaltjänst som används av över sju miljoner svenskar. När du ”swishar” flyttas pengarna från ditt bankkonto till mottagarens, som vid en vanlig banköverföring. Men du behöver varken fylla i avier eller logga in på internetbanken – du gör bara några knapptryck på mobilen. På samma sätt kan du ta emot pengar.

Så här kommer du igång:

  • Du måste ha tillgång till internetbank och Mobilt BankID för att använda Swish. Behöver du hjälp med det, kontakta din bank.
  • Du loggar in på din internetbank och kopplar ett av dina bankkonton till Swish och ditt mobiltelefonnummer.
  • Du laddar ner appen Swish från App Store eller Google Play.
  • Du aktiverar Swish i mobilen genom att öppna appen och skriva in ditt mobiltelefonnummer.

Sedan kan du börja ”swisha”! Du behöver bara mottagarens mobilnummer eller Swish-nummer (företag har ofta Swish-nummer istället för telefonnummer).

5 Betala kontaktlöst – snabbt, smidigt och säker 

Betalkorten kom till Sverige på 1960-talet, och har allt mer ersatt kontanter. 2015 lanserades kontaktlösa kortbetalningar som blivit väldigt populära.

Vad är kontaktlös betalning med kort?

Du betalar genom att ”blippa” – du håller kortet vid kortläsaren, istället för att chippa kortet och slå in en pinkod. Idag kan du handla kontaktlöst för upp till 400 kronor utan att använda din pinkod. Men du kan även köpa för större summor kontaktlöst; då behöver du dock slå in pinkoden.

Framför allt är det här ett snabbt och smidigt sätt att betala i kassan, och därtill hygieniskt: Du behöver inte röra vid betalterminalen.

Därför är det säkert

Kontaktlösa betalningar använder samma teknologi som vid köp med chip och pinkod, med skillnaden att informationen transporteras från kortet till terminalen trådlöst. Krypteringen är unik för varje köp, och skyddar informationen vid varje transaktion.

Så skaffar du kort med kontaktlös betalning

Alla nya bankkort och kreditkort kommer med möjligheten till kontaktlös betalning. Om du har ett äldre kort så kan du antingen vänta in nästa kort eller be din bank om ett nytt kort. 

Betala kontaktlöst med mobilen i affären

Idag kan du också betala i butiken med din smartmobil. Då behöver du varken kontanter eller kort.

Mest populära i Sverige är Apple Pay (för dig med Iphone) samt Samsung Pay (för dig med Samsung-telefon) och Google Pay (för dig med Android telefon).

Så här kommer du igång:

  • Apple Pay: Öppna appen Wallet och följ instruktionerna. Du kopplar där ditt bank- eller kreditkort till appen och kan därefter betala i affärer genom att hålla telefonen mot betalterminalen.
  • Samsung Pay: Öppna appen Samsung Pay och följ instruktionerna. Fungerar sedan likadant som Apple Pay.
  • Google Pay: Ladda ner appen Google Pay och följ instruktionerna.

Fungerar sedan likadant som Apple Pay.

3 vanliga myter

När ny teknik utvecklas brukar det spridas rykten och myter. Den kontaktlösa betalningen är inget undantag. Här slår vi hål på några av myterna:

  • Jag riskerar att betala någon annans varor om vi står för nära.
    Nej, kortet måste vara ett par centimeter från betalterminalen och hållas kvar i en halv sekund.
  • Kortbedrägerier har ökat sedan kontaktlösa kreditkort lanserades.
    Nej, kortbedrägerier har minskat de senaste 10 åren, mycket tack vare inbyggda säkerhetsfunktioner och kryptering.
  • Om jag tappar mitt kort kan tjuven ”blippa” oändligt många gånger.
    Nej, regelverket kräver pinkod vid var sjätte kontaktlös transaktion och vid alla transaktioner över 400 kronor samt vid varje transaktion där kortet sätts i terminalen.

Besök Betalningshjälpen – här kan du få personlig hjälp att komma igång med en digital vardagsekonomi