Annons
Innehåll från Mastercard

Irene, 74, sköter all ekonomi i mobilen: ”Jag har blivit mer självständig”

Så kommer du igång digitalt: ”Ha tålamod, och var inte rädd för att göra fel, övning ger färdighet och ju mer du testar desto säkrare blir du”, säger Iréne Holmgren, 74, Uppsala.

Många äldre svenskar känner en oro och osäkerhet inför det digitala. Iréne Holmgren, 74, väntade länge med att engagera sig digitalt. – Det kändes svårt och lite otryggt, framför allt med betalningar online. Men idag sköter jag all min ekonomi i mobilen, jag skickar blommor och bokar resor digitalt. Det har ökat min självständighet och gjort vardagen roligare, berättar hon.

Besök Betalningshjälpen – här kan du få personlig hjälp att komma igång med en digital vardagsekonomi

Sverige är ett av världens mest uppkopplade länder. Men omkring hälften av alla svenskar över 65 år känner sig antingen bara lite eller inte alls delaktiga i det digitala samhället, enligt SPF Seniorernas digitaliseringsrapport från 2019.

En ny Novus-undersökning från Mastercard visar att tre av tio svenskar över 65 år känner sig otrygga när de betalar digitalt, till exempel räkningar via internetbanken eller gör köp online.

”Börjat upptäcka nätet på allvar”

Iréne, som bor i Uppsala, har jobbat inom handikapprörelsen och med pedagogiskt arbete, och gick i pension för snart tio år sedan. Efter det arbetade hon ideellt som ordförande i Lars Molin-sällskapet fram till 2018.
– Idag har jag mer tid och har börjat upptäcka nätet på allvar och hur det kan berika min vardag, berättar hon.

Hon använde datorn länge ungefär som ”en skrivmaskin”.
– Jag skrev på den och skickade mejl. Och med mobilen ringde jag.

Idag har Iréne Mobilt BankID och Swish, hon betalar räkningar och sköter alla bankärenden i mobilen, hon skypar (har videosamtal) och gör köp online.

Under coronakrisen har det digitala varit till stor hjälp:
– Till exempel har jag köpt apoteksvaror och böcker på nätet. Nyligen handlade jag en ”Fredagsmyspåse” av fiskhandlaren i Saluhallen online, sedan fick jag påsen levererad till min bil på parkeringsplatsen utanför hallen. Jag har också letat upp och bokat en stuga på nätet, jag bodde i den några dagar för att få ett miljöombyte.

Den digitala världen är full av möjligheter, betonar Iréne.
– Jag skickar blommor online, bokar resor, köper bio- och bussbiljetter och så vidare. Oftast är det både enklare plus att man ibland kan hitta ett billigare pris. Du får också en fantastisk överblick över utbudet. Jag har inte köpt kläder på nätet ännu, men är sugen på att prova.

Hur har du lärt dig?
– Min dotter är duktig digitalt, hon har instruerat mig. Hon har varit noga med att jag ska prova och lära på egen hand, vilket varit en bra metod. Hon vet att jag mår bra av att vara självständig. Jag kan också fråga barnbarnen om jag stöter på något som krånglar.

Något du trodde var svårt men som visade sig vara enkelt?
Jag hade respekt för just att betala räkningar online, men även att köpa varor digitalt, det kändes lite otryggt och osäkert. Men jag tror att man lätt bygger upp en diffus känsla, och börjar tänka att det är svårt och riskfyllt för att det är okänt. Provar man, steg för steg, upptäcker man att det inte är svårt alls. Man behöver ju inte heller lära sig allt på en gång.

Vad skulle du tipsa att man börjar med?
– Skaffa internetbank och Mobilt BankID, din bank kan hjälpa dig med det. Sedan kan du betala dina räkningar på nätet, och lägga till Swish i mobiltelefonen om du önskar det.

Lever man i en parrelation finns en risk att bara den ena tar hand om det digitala, påpekar Iréne:
– Ju äldre man blir desto viktigare tror jag att det är att båda lär sig att sköta ekonomin och annat praktiskt på nätet. Står man plötsligt ensam blir man sårbar om man inte kan betala sina räkningar.

Ditt bästa råd till den som har svårt att komma igång?
Att ta hjälp av någon som kan mer, och att ha tålamod. Och inte vara rädd för att göra fel, övning ger färdighet. Ju mer du provar desto säkrare blir du! Att göra det tillsammans med andra som är i samma situation kan underlätta, man kan uppmuntra och hjälpa varandra.

Vad betyder den digitala världen för dig?
– Att sköta vardagsekonomin har blivit mycket enklare, och jag har blivit mer självständig. Jag tycker om att upptäcka nya ställen i Sverige, förra sommaren bokade jag en tredagars tågbiljett och gjorde en tur till tre städer där jag gick på utställningar med mera. Jag har gjort en fotobok som minne från en skrivarkurs och administrerar Facebook-gruppen ”Lars Molin i våra hjärtan”, vilket är stimulerande. För att nämna några exempel.

Besök Betalningshjälpen – här kan du få personlig hjälp att komma igång med en digital vardagsekonomi

Namn: Iréne Holmgren.
Ålder: 74.
Bor: Uppsala.
Familj: Ensamstående, har en gift dotter och två vuxna barnbarn.

 

Favoriterna: Digitala lösningar som särskilt uppskattas av svenskar över 65 år

• Söka information och kunskap
Följa med i samhällsdebatter och politiska diskussioner samt kunna kontakta politiker
Se tv och höra radio när det passar en
Att det är lätt och billigt att hålla kontakt med släkt och vänner via videosamtal, chattar och sociala medier
Möjlighet att träffa nya vänner och personer med liknande intressen
Att sköta bankärenden och kontakter med myndigheter hemifrån
Handla på nätet och få hemleverans
Beställa biljetter till resor och evenemang
Kunna kontakta vårdpersonal och boka vårdbesök
Att kunna röststyra datorn/mobilen
Att lyssna på ljudböcker och zooma (förstora texten) när man fått sämre syn

Källa: SPF Seniorerna.