Tjänstebilen som levererar på vägen – och i siffrorna
Långa arbetsdagar och många mil på vägarna ställer höga krav på din tjänstebil. Med den moderna laddhybriden Mazda CX-60 kombineras effektivitet och körglädje med låga driftskostnader, gott om utrymmen och en design som tilltalar.
EXTERN LÄNK: Läs mer om Mazda CX-60 och boka en provkörning
Är du beroende av en tjänstebil för att kunna göra ett bra jobb? Då vet du också hur milen i bilen kan tära på både humör och kropp. Tjänstebilen har som uppgift att ta dig till nästa möte – helst på ett sätt som gör färden dit trevlig. Och det i en tjänstebil som ska vara både bekväm och rolig att köra.
Detta tar Mazda vara på. För Mazda är känslan av enhet och harmoni med bilen viktig. Mazda kallar bandet mellan bilen och dig som förare Jinba Ittai – och liknar bandet mellan en häst och dess ryttare.

”Säker, pigg och smidig”
Biltillverkarens flaggskepp är den uppdaterade laddhybriden CX-60. Den graciösa suven är ett resultat av japansk ingenjörskonst och erbjuder både låga driftskostnader och en intuitiv, pigg och följsam körupplevelse.
– Bilen är en ypperlig kombination av inte bara två, utan ett antal olika världar. Den är härlig att köra och även säker, pigg och smidig att äga, säger Johan Lagerström, PR- och produktchef på Mazda Sverige.
CX-60 är ett kraftpaket med 327 hästkrafter, fyrhjulsdrift som standard och förmågan att köra upp till 140 kilometer i timmen på ren eldrift, vilket inte hör till vanligheterna för en laddhybrid.
– Bilen väljer dessutom fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift efter behov. När belastningen är låg drivs bilen nästan enbart av bakhjulen, men går blixtsnabbt över till att driva med alla fyra hjul om situationen kräver.
”Bilen är en ypperlig kombination av inte bara två, utan ett antal olika världar.”
Hög dragvikt
Bagageutrymmet på 570 liter och den rymliga kupén är två stora plus. Den för biltypen ovanligt höga dragvikten på 2 500 kilo är ett annat.
– Det är många som efterfrågar hög dragvikt och med Mazda CX-60 lever vi också upp till de behoven. Det är en av de som drar absolut mest i sin klass och den klarar husvagnar, hästkärror och en båt som kanske ska sjösättas. Det är en mångsidig bil på alla sätt, säger Johan Lagerström.

Det bästa av flera världar
Mazda CX-60 kombinerar eldrift med en effektiv förbränningsmotor. Med en räckvidd på 63 kilometer, enligt WLTP, kör du de flesta kortare resorna på el. Samtidigt slipper du planera för laddstopp tack vare den högeffektiva förbränningsmotorn. Beräknad förbrukning 1,4 liter per 100 kilometer.
– Jag pendlar själv mycket och kör i dag nästan helt utsläppsfritt, åtminstone till 90 procent på el. Men med en tank på 50 liter bär den också flexibiliteten att kunna köra långt utan att man behöver ha någon räckviddsångest, säger Johan Lagerström.
Att tugga mil långa dagar på motorvägen är alltså inget problem – självklart erbjuder bilen dessutom Apple CarPlay och Android Auto, vilket gör att du styr din underhållning eller ställer in vägbeskrivning via apparna på displayen. Systemet kopplar upp din telefon trådlöst, vilket gör att du slipper krångla med laddkabeln.


Lågt förmånsvärde
Ur ett plånboksperspektiv är Mazda CX-60 ett mycket gångbart val för tjänstebilsföraren. Laddhybridvarianten (modellen finns också med dieselmotor) erbjuder ett reducerat förmånsvärde jämfört med många konkurrenter. Beräknat med 50 procent marginalskatt kan du komma ner så lågt som 2 939 kronor i månaden.
Fordonsskatten är låga 360 kronor per år och är du en person som kör många, korta resor i tjänsten minskar du kostnaden för bränsle jämfört med om du kört en bensinare eller dieseldriven bil.
Snabba fakta om Mazda CX-60 laddhybrid
Motor och prestanda:
- Plug-in hybrid med en kombinerad effekt på 327 hk.
- Fyrhjulsdrift för optimal körstabilitet.
- Elektrisk räckvidd på upp till 63 km (WLTP).
- En dragvikt på hela 2 500 kilo.
Design och komfort:
- Lyxig interiör med högkvalitativa material.
- Rymlig kupé och bagageutrymme.
- Avancerade förarassistanssystem.
Miljö och ekonomi:
- Låg bränsleförbrukning och CO2-utsläpp.
- Laddningstid på cirka 2 timmar (2-fas ombordladdare med 7,2 kW).
- Sveriges längsta bilgaranti, 10 år. (3 års fabriksgaranti plus 7 års förlängd komponentgaranti)
- Låg årlig fordonsskatt: 360 kr/år.
- Förmånsvärde netto (beräknat med 50 % marginalskatt) från 2 939 kr/mån

Komfort och teknologi
Ingenjörerna på Mazda lämnar inget åt slumpen. Både form och funktion tar vara på den japanska tillverkarens 104-åriga arv. Men CX-60 blickar inte bakåt, utan gasar in i framtiden med nytänkande funktioner och säkerhet av allra högsta klass.
I jungfrufärden med bilen ställer du in en personligt anpassad körställning och gör klimatval för högsta bekvämlighet. Nästa gång du ska köra känner tekniken i bilen igen dig och anpassar sätet, head-up-display och klimatkontrollen efter just dina inställningar.
Men teknik i all ära – till och med de allra flashigaste funktionerna hamnar i skymundan av en skumpig och tröttsam färd. Lyckligtvis är Mazda CX-60 med dess pigga motorer och direkta styrning en modell med stor körglädje – man märker att ingenjörerna som designat bilen haft roligt längs vägen.
– Det är en stor bil med riktigt bra prestanda som ligger stadigt på vägen, och när de samverkar får man en mycket bra effekt. Så den är bekväm, trygg och har riktigt skarpa köregenskaper. Ja, den är väldigt underhållande att köra och har hög komfort i både stolar och fjädring, säger Johan Lagerström.

Fokus på säkerhet
Mazda CX-60 är en säker bil. Ett bevis på det är att suven kammade hem maximala fem stjärnor i det europeiska trafiksäkerhetssamarbetet Euro NCAP:s stora test.
Mazdas säkerhetssystem kallas för i-Activsense. Det innehåller bland annat adaptiv farthållare som hjälper dig att hålla rätt avstånd till bilen framför, filhållningsassistans, döda-vinkeln-övervakare och nödbromsassistans. Detta tillsammans med de tio krockkuddarna, en väl uttänkt kaross och fyrhjulsdriften gör att du kan känna dig trygg bakom ratten.
– De senaste sju–åtta åren har Mazda presterat på topp i krocksäkerhet och CX-60 är inget undantag. Den har väldigt bra krockskydd och effektiva, aktiva säkerhetssystem.

Tjänstebilsföraren Thomas om varför CX-60 passar honom
Thomas Söderlind behövde en tjänstebil med låga utsläpp och ett stort lastutrymme. CX-60 tar honom dit han ska på el och ger honom allt det utrymme han behöver – både i jobbet och på fritiden.
– Jag kör korta resor i jobbet och laddar bilen när jag kommer tillbaka till kontoret. Jag får dessutom in riktigt stora grejer i bilen. I arbetet lastar jag stora servrar och de går in utan problem.

Bosse kände kärlek vid första ögonkastet:
“Efter 20 minuter var jag såld”
Säljaren Bosse Holmqvist har tillbringat hundratusentals mil på vägarna och vet vad han pratar om. Med Mazda CX-60 har han funnit allt och lite till.
– Den har ett lågt förmånsvärde och är både rolig och bekväm att köra, säger han och fortsätter:
– Efter 20 minuter var jag såld. Bra power för omkörningar, tyst och hög kvalitet på allt. Jag råder alla att prova.