Därför ska du anställa

GENERATION Z

I fyra delar berättar vi om dagens unga och deras utmaning att komma in och vara delaktiga på arbetsmarknaden.

DEL 3: GENERATION Z

Lata och oengagerade? Tvärtom. Dagens unga är hungriga på kunskap och på att ta ansvar.
Nu tar Generation Z klivet ut på arbetsmarknaden. Här är sex angelägna anledningar att anställa dem.

LÄNK: McDonald’s öppnar dörren för Sveriges unga

Efter X och Y kommer Z. När den första bokstaven fick representera en gemensam grupp av individer skapades Generation X (födda 1965-1980) efter författaren Douglas Couplands kultroman med samma namn. Y fick även smeknamnet Millennials (födda 1981-1995) och blev något av den ifrågasättande generationen. 

Dagens generation unga har även de hårdslipat på argumenten, samtidigt som de är helt uppväxta med tekniken och den smarta telefonen vid sin sida. Digitalisering är ingen förändring, det är något helt naturligt. 

Så välkommen, Generation Z (födda 1996-2005). Nu är det er tur att ta plats i arbetslivet. Det viktiga här och nu är att våra svenska företag går från tanke till handling. Och att man verkligen visar att dörren är öppen för alla unga. Ett av de företag som länge sett den spirande potentialen i dagens ungdom är McDonald’s, som i dag är en av Sveriges största arbetsgivare för unga. Bara i sommar anställs 2 500 personer över hela landet. 

– För oss på McDonald's är Generation Z jätteintressant. Hög ansvarskänsla och nyfikna på nya saker passar perfekt in i vår verksamhet. Att de dessutom ställer höga krav på trygghet och hållbarhet, sporrar oss som arbetsgivare och motiverar oss att ligga i framkant. Deras driv kommer förändra hela branschen, det vill vi inte missa, säger Elin Möllstam på McDonald’s HR-avdelning.



Sex anledningar att anställa Generation Z

Lip, Smile, Outerwear, Eyebrow, Wrap, Neck, Sleeve, Eyelash, Happy, Stole


Elin Möllstam på McDonald's.

Generation Z är den första generation som är helt uppvuxen med den digitala tekniken. Fördelen med att ständigt vara uppkopplad med sin smarta telefon, läsplatta eller dator är att man får en avspänd och självklar inställning till innovationer och förändringar. Många har säkert sett sina föräldrars teknikångest och svordomar över att få ihop stort och smått i den digitala vardagen. Glöm det. För Generation Z är det ingen big deal, och absolut inget som det är värt att stressa upp sig över.

Experter på ny teknik

Personal computer, Input device, Table, Netbook, Property, Laptop, Furniture, Blue

Anledning 1

guy wearing all white with sunglasses while on his phone

Dagens unga är globalt sammanlänkade och vana att hålla koll på vad som händer, och hur man snabbt hittar och tar till sig information.  De lägger ner mycket tid på att hitta sådant som de anser vara trovärdigt och rättvist. Och det ställer såklart högre krav på arbetsgivaren. 


Vana att hämta information

Anledning 2

Att ta ett jobb bara för att man måste kommer att bli mer sällsynt. Generation Z vill känna trygghet på sin arbetsplats och kommer inte acceptera dåliga villkor kring allt från uppsägningstid till arbetsmiljö. Företagets värdegrund kommer också att bli viktigare för att driva framgångsrika företag. 

Höga krav på kvalitet

Anledning 3

Generation Z är vana vid att inget är statiskt, utan i ständig förändring. Därför vet de också att deras åsikter lyssnas på och att deras röster räknas. Något som inte minst påverkar inställningen till jobbet och arbetsplatsen. Engagerade medarbetare gillar att gå till jobbet – inte minst om man vet att ens röst tas på allvar. i ett större samhällsperspektiv syns det här bland annat i viljan att rösta och att vara politiskt intresserad.

Pigga på att påverka

Anledning 4

För tidigare generationer var arbetet och arbetsplatsen en av de viktigaste markörerna för den personliga identiteten och ens status. Så är det inte längre. Numera måste arbetsgivare vara med och släppa in sina anställda på allvar, annars finns det alltid alternativa vägar att välja. Dessutom får det förstås gärna vara kul på jobbet. Generation Z vågar gå egna vägar för att förverkliga sig själva. De är smarta, kan läsa av och ser igenom fina fasader.

Jobbet är inte allt

The World is ours

Anledning 5

Engagerade och välartikulerade – men inga riktiga rebeller. För Generation Z, inte sällan uppväxta med curlande föräldrar, är familjen och gemenskapen viktig. Och föräldrar behöver därför inte heller vara detsamma som pest och pina. När den här generationen får beskriva sig själva hamnar ord som dessa högt på listan: ansvarsfull, ambitiös, omtänksam. Skolan är viktig och när Z får betygsätta värdet av en familj hamnar de skyhögt över de generationer som fick samma fråga i slutet av förra och början av detta millenniet. 

Tid för trygghet

Anledning 6


McDonald's är en av landets största arbetsgivare bland unga.

McDonald’s är en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare

Oansvariga, bortskämda och självupptagna. Fördomarna mot unga är desamma år efter år. Vi har alltid sett bortom det och anställt baserat på driv och ambition. I svallvågorna av den pågående pandemin är det viktigare än någonsin att ge Sveriges ungdomar hoppet och framtidstron tillbaka. I år öppnar vi dörren till arbetsmarknaden för 2 500 nya medarbetare och hoppas att fler kan följa vårt exempel. Nu delar vi med oss av McDonald’s-modellen och våra erfarenheter efter snart 50 år som ungdomsarbetsgivare i Sverige.


Flash photography, Hair, Nose, Chin, Eyebrow, Eye, Eyelash, Jaw, Ear
Flash photography, Audio equipment, Nose, Eyelash, Ear, Happy, Sky
Annons — innehåll från McDonald’s
Annons — innehåll från McDonald’s
Annons — innehåll från McDonald’s