Hemliga detaljerna bakom nya tyska kombimodellen

Den är större, snyggare och lyxigare än sin föregångare.
Samtidigt både lättare och roligare att köra.
Här är den nya tekniken som gör Opel Insignia Sports Tourer till en av årets mest spännande och prisvärda bilnyheter.

Missa inte nya Opel Insignia Grand Sport.

 

Den tyska biltillverkaren Opel är inne i sin största modelloffensiv någonsin. Mellan 2016 och 2020 kommer 29 nya modeller att presenteras för världen, bara i år släpps sju stora nyheter. Den viktigaste för Sverige lanseras just nu – den helt nya kombin Opel Insignia Sports Tourer.

 

Med Insignia tar Opel ett stort kliv mot framtiden. Modellen bygger på en helt ny fordonsarkitektur, eller plattform som det ofta kallas. Den här nya tekniken har gett Opel bättre möjligheter att skapa en bil med generösa innerutrymmen, mycket tack vare att axelavståndet har kunnat göras långt. Lastutrymmet är också väl tilltaget – med baksätet nedfällt finns plats för 1 640 liter last. Bredden mellan hjulhusen har också ökat, vilket gör det lättare att få plats med skrymmande last.

 

Insignia Sports Tourer är trots sin storlek en lätt bil, beroende på utrustning är den upp till 200 kilo lättare än sin föregångare. Tillsammans med ett avancerat chassi bidrar den låga vikten till bra köregenskaper och hög fjädringskomfort. Hjärnan i det adaptiva chassit, den nya programvaran Drive Mode Control, analyserar hela tiden information från sensorer och anpassar stötdämpare, styrning, gasrespons och växlingspunkter efter rådande omständigheter och förarens körstil. Det finns också möjlighet att själv välja mellan inställningarna Standard, Sport eller Tour beroende på hur man vill att sin Insignia ska upplevas.

 

Opel Insignia Sports Tourer är en prisvärd bil, grundpriset för kombiversionen är 237 900 kronor. Ändå hittar vi här modern teknik och lyxig utrustning som man annars bara brukar förknippa med betydligt dyrare modeller. Till exempel finns här intelligenta matrixstrålkastare som aktiverar och avaktiverar enskilda LED-moduler för att alltid ge optimalt ljus – utan att blända mötande trafik. Andra exempel är en filhållningsassistent med automatisk styrkorrigering och en aktiv motorhuv som i händelse av en kollision höjs för att minska skaderisken för oskyddade trafikanter. Annan avancerad teknik är ett infotainmentsystem som är kompatibelt med Apple CarPlay och Android Auto, dessutom finns här Opels nya OnStar-tjänst, som bland annat innebär att bilen automatiskt ringer ett servicecenter i händelse av en olycka.

 

Opel håller också hög kvalitet på både inredning och säten, inte minst i nya Insignia. Modellen har väl utprovade stolar och för framsätespassagerare som vill färdas i första klass finns som tillval de prisbelönta ergonomiska AGR-stolarna med massage, ventilation och minnesfunktion. Både fram- och baksäten är dessutom eluppvärmda.

 

Missa inte nya Opel Insignia Grand Sport.

 

AB Dagens Nyheter
Ansvarig utgivare: Caspar Optiz
Produktion: Wasp Communication
Om cookies