Tyska bilmodellen som är skräddarsydd för Sverige

Svenskar vill ha stora lastutrymmen, gott om plats i kupén och bra komfort.
Dessutom kräver många fyrhjulsdrift – och ett lågt pris.
En omöjlig ekvation?
Nej, inte nu längre.

Allt du behöver veta om nya Opel Insignia.

 

Helt nya Opel Insignia är på många sätt en perfekt bil för Sverige. För det första har modellen en lång hjulbas som möjliggör en rymlig kupé där passagerare i alla storlekar kan sitta bra. Lastutrymmet är också väl tilltaget, speciellt om man väljer kombiversionen Opel Insignia Sports Tourer som lastar 560 liter med det delbara baksätet uppfällt och hela 1 665 liter när man fäller.

 

Opel Insignia är också bekväm att åka i tack vare Opels FlexRide-chassi som anpassar stötdämpare, styrning, gasrespons och växlingspunkter efter rådande omständigheter. Det är perfekt för Sverige som har ett stort vägnät med varierande kvalitet på underlaget. Med FlexRide-chassit kan förarens också själv bestämma hur bilen ska upplevas genom att välja mellan de tre lägena ”Standard”, ”Tour” eller ”Sport”. Tour betyder extra komfort och Sport styvar upp bilen och gör den roligare att köra.

 

Fyrhjulsdrift är en annan viktig fråga för svenska bilkunder. Nya Opel Insignia går att beställa med ett nytt system för fyrhjulsdrift, en teknik som är anpassad för alla typer av utmaningar och som passar perfekt för Sverige och de extrema väderförhållanden som kan råda här. Bakom systemet står faktiskt en svensk, utvecklingsingenjören Andreas Liljekvist.

 

Fyrhjulsdriften i nya Opel Insignia har aktiv fördelning av vridmomentet och är det mest sofistikerade i klassen. Motorns vridmoment fördelas till hjulen via två elektriskt styrda flerskiviga kopplingar som ersätter den traditionella bakaxeldifferentialen. Det ger en mer exakt kraftöverföring till varje bakhjul oavsett om vägarna är grusiga, våta, isiga eller snöiga. I kurvor överförs extra vridmoment till det yttre bakhjulet, vilket minskar understyrning och ger föraren mer kontroll. Systemet reagerar blixtsnabbt på gaspådrag och gör bilen mer stabil och lättare att kontrollerar i alla tänkbara situationer.

 

De tyska biltillverkarna är kända över hela världen för att skapa bilar med toppkvalitet. Det gäller i högsta grad Opel som många gånger hyllats för att bygga bilar som håller för de tuffaste av prövningar. Och det här är en viktig fråga för de flesta svenska bilköparna, oavsett om det handlar om privat- eller företagsbilar.

 

Opel Insignia finns i tre versioner: Sedanen Grand Sport, kombin Sports Tourer och den lite höjda Country Tourer som rustats för lite extra tuffa tag. Alla tre finns med väl tilltagna utrustningspaket och kostar från 229 900 kronor inklusive moms.

 

Nya Opel Insignia Grand Sport – uppkopplad närsomhelst, varsomhelst.

 

AB Dagens Nyheter
Ansvarig utgivare: Caspar Optiz
Produktion: Wasp Communication
Om cookies