Så ser framtidens bilar ut

Opel GT Concept är inte bara en fantasibil som skapats för att väcka uppmärksamhet.
Det här är en unik inblick i hur Opel tänker sig kommande sportbilar.
Och framtiden har sällan sett så här bra ut.

Läs allt om Opels konceptbilar här!

 

Opel GT Concept har en minst sagt djärv design. Den långa motorhuven, avsaknaden av baklucka, de dubbla mittmonterade avgaspiporna… allt kommunicerar att detta är en sportbil utöver det vanliga. Den läckra profilen förstärks av en röd dekorlinje som löper över karossen, en spännande krydda är också de röda däcken – en flirt med motorcykeln Motoclub 500 som Opel byggde 1928. Designen har också andra historiska kopplingar.

­­– Vi skapade GT Concept för att fånga den djärva, känslomässiga andan hos Opels varumärke. Bilen är dramatisk, skulptural och full av innovationer, precis som vår tradition är, har varit och ska fortsätta att vara. 1965 utvecklade Opel sin berömda Experimental GT som med tiden blivit en ikon, säger Mark Adams, Vice President, Design Europa.

 

Opel GT Concept har en frontmonterad motor som placerats bakom bakaxeln för att ge bilen perfekt viktbalans, precis som den ursprungliga Opel GT från 1965 och GM:s sportbilsikon Corvette.

 

Motorn är en enliters turbotrea helt i aluminium som bygger på den moderna motor som används i Opels modeller Adam, Corsa och Astra. Denna effektiva bensinmotor på 145 hk har ett maximalt vridmoment på 205 Nm. Motorn driver bakaxeln, som har mekanisk differentialspärr, via en sekventiell sexväxlad växellåda som styrs med ”paddlar” på ratten. Kombinationen av liten och lätt men stark motor och liten och lätt bil – den väger under 1 000 kilo – ger en acceleration från 0 till 100 km/h på under åtta sekunder. Toppfarten är 215 km/h.

– Med Opel GT Concept tar vi nästa steg mot ännu mer känsla och körglädje. GT Concept visar vad Opel står för nu. Vi är övertygade, ambitiösa och nyskapande, säger Opels koncernchef Dr Karl-Thomas Neumann.

 

Opel GT Concept är fullmatad med innovationer, bland de stora dörrarna med sidofönster som ser ut att vara integrerade med karossytan. De är elmanövrerade och öppnas med en tryckning på ”pekplattor” integrerade i takets röda dekorlinjer. Två bakåtriktade kameror ersätter ytterbackspeglarna och eliminerar döda vinklar genom att projicera kamerornas ”bakåtsikt” på bildskärmar i dörrarnas insidor.

 

Se exklusivt behind the scenes-material från Opel GT Concept här!

AB Dagens Nyheter
Ansvarig utgivare: Caspar Optiz
Produktion: Wasp Communication
Om cookies