Vilddjuret har återuppstått – Opel släpper ny GSi-modell

Körglädje. Prestanda. Och läcker design. Bokstavskombinationen GSi var under drygt tre decennier en tydlig signal som fick bilentusiaster över hela världen att jubla. Nu har Opel väckt ikonen till liv igen. Vågar du provköra?

Läs mer om nya Opel

 

GSi, som står för Grand Sport Injection, var länge Opels sätt att namnge de allra sportigaste versionerna av sina modeller. Den första GSi-bilen blev Manta GSi som kom 1984. Bilen hade en hänförande design som backades upp av fin prestanda: Den 1 000 kilo lätta bilen hade en tvålitersmotor på 115 hästkrafter och gjorde 0–100 km/h på under 10 sekunder. Manta GSi fick sällskap av Kadett GSi som använde sig av samma pigga motor.

 

1988 lanserades Opel Kadett 2,0 GSi 16V som med sin 150-hästarsmotor blev en av de roligaste bilarna i sin klass. Kadett GSi följdes upp 1993 av Astra GSi och senare också Corsa GSi som byggdes i två generationer fram till augusti 2012.

 

Sedan dess har Opel låtit märket Grand Sport Injection vila, men nu är det dags för nästa kapitel: Nya sportiga Opel Insignia GSi.

Nya Opel Insignia är byggd för att vara både bekväm och praktisk. Här finns väl tilltagna innerutrymmen och ett lastutrymme på upp till 1 640 liter i kombiversionen Sports Tourer. Till modellen finns också mycket modern utrustning, som till exempel intelligenta matrixstrålkastare som aktiverar och avaktiverar enskilda LED-moduler för att alltid ge optimalt ljus, utan att blända mötande trafik. Här finns också ergonomiska AGR-stolar med massage, ventilation och minnesfunktion. Både fram- och baksäten är dessutom eluppvärmda.

 

Samtidigt märks arvet från de klassiska GSi-modellerna. Här finns starka motorer som ger bra prestanda, den vassaste är en bensindriven turbomotor på hela 260 hästkrafter och 400 Newtonmeter. Den gör Insignia GSI snabb, 0–100 km/h tar bara 7,5 sekunder och toppfarten anges till 245 km/h. Insignia GSi kommer också som diesel, här är det en ny urstark BiTurbo-motor på 210 hästar och 480 Newtonmeter som är hjärtat i bilen.

 

Insignia GSi, som kommer både som Grand Sport och som kombin Sports Tourer, har fått knivskarpa vägegenskaper som gör bilen ännu roligare att köra, egenskaper som finslipades på den klassiska racerbanan Nürburgring i slutet av utvecklingsarbetet. På Opels testcenter vid banan optimerade Opels ingenjörer bilen, vilket bland annat innebar kortare fjädrar för lägre markfrigång och speciella sportstötdämpare som reducerar karossrörelserna till ett minimum. Bromsarna uppdaterades till kraftiga Brembo-bromsar med fyrkolvsok och styrningen anpassades för att bli sportigare.

 

Nya Insignia har ett adaptivt chassi som kontinuerligt anpassas efter väg och körstil. Föraren kan välja mellan de olika chassiinställningarna standard, touring och sport. I Insignia GSi finns dessutom tävlingsläget Competition. Med en dubbeltryckning på ESP-knappen kan föraren minska antisladdsystemets känslighet och koppla ur antispinn-funktionen för maximal körglädje.

 

Opel Insignia GSi har ett nytt avancerat system för fyrhjulsdrift. Här ersätts den konventionella differentialen i bakaxeln av två kopplingar som vid behov blixtsnabbt kan omfördela en del av momentet från det inre till det ytter bakhjulet. Det minimerar understyrningen och underlättar snabba kurvtagningar. Den nya fyrhjulsdriften gör också Insignia GSi till en både säker och underhållande vinterbil.

 

Läs mer om nya Opel

 

AB Dagens Nyheter
Ansvarig utgivare: Caspar Optiz
Produktion: Wasp Communication
Om cookies