Annons
Innehåll från Polestar

Jakten på den perfekta balansen

En körupplevelse som inte liknar något annat. Det har varit målet när den svenska elbilen Polestar 2 har utvecklats. Och nu är det bara finjusteringar kvar innan bilen är redo för produktion.
– Man får gåshud, säger chassiingenjören och testföraren Joakim Rydholm.

Nu tar den form – här är Polestar 2

Snart startar produktionen av Polestar 2, den första helt eldrivna modellen från tillverkaren. Bilen är en femdörrars fastback med ett batteri på 78kWh integrerat i golvet som ger en räckvidd på upp till 500 kilometer. Polestar 2 har två elmotorer som tillsammans levererar 408 hästkrafter och ett vridmoment på hela 660 Nm. Det gör bilen snabb, 0–100 km/h klaras av på under 5 sekunder.

Men, Polestar har inte nöjt sig med att bygga en snabb bil. En grupp dedikerade ingenjörer har haft fullt fokus på att skapa en unik upplevelse där körglädje, känsla och kontroll är ledorden. Och arbetet har tagit teamet runt hela världen, från Hällered utanför Borås till södra Europa och vidare till USA, Sydafrika, Kina och norra Lappland.

– Vi ville skapa en bil som människor verkligen tycker om att köra. Vi har sökt oss till olika miljöer där vi har kunnat testat komponenter och inställningar, varje plats har givit oss nya möjligheter att förfina specifika detaljer. Bilen ska kännas levande när vi kör genom bergen i Sydafrika, lugn och trygg i höga hastigheter på autobahn, mysig i arktiska miljöer och avslappnad på blöta landsvägar i England, säger Joakim Rydholm som leder arbetet.

Med en lång karriär som test- och tävlingsförare med stor passion för bilkörning vet Rydholm bättre än de flesta hur en bra bil ska upplevas och hur olika inställningar kan påverka hur en den uppför sig i olika situationer. När nu arbetet med Polestar 2 nu närmar sig slutet, det återstår bara finjusteringar, är Joakim Rydholm och han team säkra på att de har hittat rätt.
De har nämligen uppnått vad de kallar för ”the golden drive”.

– Det är det ögonblick när vi hittar den ultimata konfigurationen och får gåshud, en perfekt balans mellan stötdämpare, bromsar, däck, styrning och kraftfördelning, säger Joakim Rydholm.

Parallellt med utvecklingen av chassit till Polestar 2 har teamet tagit fram ett så kallat Performance Pack som tar bilen ett steg längre med ännu vassare köregenskaper. Här ingår stora bromsar från Brembo, smidda 20-tums fälgar och justerbara stötdämpare från den svenska tillverkaren Öhlins.

– Vi ville inte ha någon överkomplicerad elektronisk fjädring utan satsade på Öhlins Dual Flow Valve. Det här är en detalj som verkligen särskiljer Polestar 2 från andra elbilar.

Polestar 2 går nu att reservera, leveranserna börjar till sommaren.

Nu tar den form – här är Polestar 2

Vill du se och uppleva Polestar 1 och Polestar 2 så kommer de att finnas på eCarExpo på Friends Arena i Stockholm den 8-9 februari.