Annons
Innehåll från Polestar

Efter positiva reaktionerna – nu bygger de drömbilen

Polestar Precept var bara tänkt som en framtidsvision. Men mottagandet blev så positivt att bilen kommer att sättas i produktion. – Det var så många som ville se den ute på vägarna att vi bestämde oss för att bygga bilen, säger Polestars VD Thomas Ingenlath.

EXTERN LÄNK: Framtiden runt hörnet – läs mer om Polestar Precept

 

Den svenska prestandabiltillverkaren påbörjade i somras leveranserna av den helt eldrivna modellen Polestar 2, en bil med dubbla elmotorer och en räckvidd på upp till 470 kilometer. På marknaden finns också prestandahybriden Polestar 1, som med en drivlina på drygt 600 hästkrafter är en av de vassaste i sitt segment.

Polestar har planer på fler modeller, bland annat har tillverkaren tidigare kommunicerat att en performance-SUV även kommer att presenteras. Och, nu dessutom en modell som bygger på framtidsvisionen Precept.

 

Grundtanken med Polestar Precept var att ge en försmak av den framtida designinriktningen för det svenska elbilsprestandamärket och dessutom visa upp hur Polestar prioriterar både  innovativ digital teknik och användning av hållbara material. När den visades upp blev reaktionerna dock så överväldigande att ledningen för Polestar fick tänka om och agera:

– Omdömena i media var väldigt positiva, bland annat kallades den ”Fantastisk”, ”Spektakulär” och ” Banbrytande”. Och konsumenterna höll med. Därför bestämde vi oss för att bygga den, säger Thomas Ingenlath, VD för Polestar.

 

Produktutvecklingen av den nya elbilen pågår för fullt och snart kommer prototyper att rulla ut för att utsättas för omfattande tester. Parallellt planeras för serieproduktion, det kommer att ske i Kina – där en ny produktionsanläggning kommer att byggas. Målet är att säkerställa att anläggningen blir klimatneutral och en av de mest intelligenta och uppkopplade bilproduktionsanläggningarna i världen.

 

Arbetet inleddes i och med öppnandet av Polestars ursprungliga tillverkningsanläggning i Chengdu, där Polestar 1 sedan tidigare produceras.

– Konsumenterna vill se förändringar inom bilbranschen – inte bara drömmar. Precept blir nu ett ännu tydligare ställningstagande och vi åtar oss att minska både våra bilars och vår verksamhets miljöpåverkan. Målet måste vara att nå full klimatneutralitet, även om jag inser att det är ett långsiktigt mål, säger Thomas Ingenlath.

 

Precis som i övriga modeller kommer Polestar att använda sig av återvunna och hållbara material när de utvecklar Precept. Interiören i Polestar Precept inkluderar till exempel flera olika hållbara material, som till exempel återvunna PET-flaskor, fiskenät och kork. Till många av interiördetaljerna används ett linbaserat kompositmaterial, utvecklat av den externa partnern Bcomp Ltd. Materialet kommer även att användas i vissa exteriöra detaljer.

 

EXTERN LÄNK: Framtiden runt hörnet – läs mer om Polestar Precept