Annons
Innehåll från Polestar

Så hyllas svenska elbilen av pressen: ”Hisnande”

Nu är den svenska elbilen Polestar 2 i produktion och levereras till kunder över hela världen. Och modellen har fått ett varmt mottagande, inte minst från de motorjournalister som har fått provköra den. Här är några av deras rapporter.

EXTERN LÄNK: Här är allt du behöver veta om Polestar 2

En helt eldriven femdörrars fastback – som har utvecklats i Sverige. Polestar 2 är en bilmodell som har väckt uppmärksamhet i bilvärlden. Polestar 2 har ett batteri på 78 kWh som ger en räckvidd på upp till 470 kilometer.
Drivlinan i Polestar 2 utgörs av två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Det betyder att modellen är fyrhjulsdriven. De två motorerna levererar tillsammans 408 hästkrafter och ett vridmoment på hela 660 Nm. Accelerationen 0–100 km/h anges till 4,7 sekunder.

”Hisnande acceleration”

Hittills har tusentals exemplar av Polestar 2 levererats till kunder och modellen har fått ett varmt mottagande på många håll i världen, inte minst från de motorjournalister som har testat bilen. Ett exempel är The New York Times som efter några dagar bakom ratten publicerade sin recension:
”Polestars köregenskaper är verkligen lysande och accelerationen hisnande. Sätena ger bra stöd och bilen kan lätt ta snäva svängar i höga hastigheter utan däckskrik eller att tappa fäste. Kupén är rymlig och bagageutrymmet så stort att man får plats med en stor kontorsstol när baksätena fällts ned”, skriver tidningen.

”Den bästa elbil som finns”

Andra stora amerikanska publicister som utvärderat Polestar 2 håller med. ”Det är så här elbilar borde vara”, skriver Forbes. ”Det är inte bara en övertygande elbil; det är en riktigt övertygande bil” menar Motor1.com. Och ”Det är den bästa elbil som finns just nu” slår Wired fast.

Bland nordiska journalister är tongångarna lika positiva efter att de provkört Polestar 2. Dagens Næringsliv, i elbilslandet Norge, är ett exempel: ”Ni som har beställt bilen – gläd er. Ni som inte gjort det – gör det”, är deras budskap.

”Körglad och praktisk”

De svenska medierna är av samma uppfattning, till exempel får Polestar det högsta betyget 5 av 5 i Svenska Dagbladet. Dagens industri skriver att Polestar 2 är ”en efterlängtad modell som imponerar och utmanar”. Bland annat väljer tidningen att lyfta att modellen är först i världen med att ha Googles operativsystem Android integrerat.

Den anrika biltidningen Vi bilägare skriver: ”Polestar har lyckats göra en körglad och praktisk elbil i premiumklassen som kommer att göra livet surt för många konkurrenter”.

Polestar 2 kostar från 659 000 kronor, med tre års fri originalservice och underhåll inklusive hämta-/lämna vid service. Förmånsvärdet för Polestar 2 beräknas till 2 360 kronor netto vid 55 % marginalskatt.

EXTERN LÄNK: Här är allt du behöver veta om Polestar 2