Annons
Innehåll från Polestar

Testförarens betyg av nya elbilen Polestar 2: ”Min dotter tyckte det kändes som att vara på Liseberg”

Omtalade Polestar 2 kommer till Sverige i sommar. Men Beatrice Simonsson har redan hunnit bekanta sig med den helt eldrivna bilen. – För mig med tre barn är det här den perfekta kombinationen av smart familjebil och nytänkande design, säger hon.

Polestar 2 – läs allt om den eldrivna prestandabilen

Polestar 2 har redan hunnit skapa surr i bilvärlden – långt innan de första modellerna ens finns tillgängliga för försäljning. Men snart är det dags för svenska kunder att få lära känna den helt eldrivna Polestar 2.

Beatrice Simonsson är produktchef på Polestar 2 och har arbetat med modellen under drygt tre år från utvecklingsavdelningen i Göteborg. Nu är hon också en av få utvalda som fått möjlighet att se hur Polestar 2 fungerar i det verkliga vardagslivet.

–  Jag har kört bilen varje dag under två och en halv vecka. Att leva med bilen är en helt annan sak än att testköra. Det är så här man verkligen upptäcker hur en bil ska köras och användas, säger Beatrice Simonsson.

Enkelheten imponerar

Första intrycket hon slogs av var enkelheten. På Polestar 2 finns varken startnyckel eller start/stopp-knapp. Det är bara att ta plats i förarsätet, sätta foten på bromsen och lägga i drive-läget. Sedan kör bilen.

– Den enkelheten var en av mina absoluta höjdpunkter. Den smarta funktionaliteten går också igen i One Pedal Drive, vilket innebär att man använder gaspedalen även som broms. Sedan är det ju förstås en fantastiskt rolig bil att köra. Den är kvick, responsiv och med en exakt styrning. ”Som att vara på Liseberg”, som min 10-åring sade.

Lika smart som snabb

Polestar 2 är en helt elektrisk femdörrars fastback med en räckvidd på 47 mil på en laddning. Och 408 hästkrafter och en acceleration 0–100 km/h på 4,7 sekunder är rena sportbilsfasonerna. Samtidigt har Beatrice Simonsson tre aktiva barn i åldrarna 18, 15 och 10. Det innebär ett ständigt skjutsande till träningar och aktiviteter, och ett bagageutrymme som ofta fylls med trunkar och prylar.

Så, hur fungerade Polestar 2 som praktisk familjebil?

– Som trebarnsmamma måste jag säga att det går alldeles utmärkt att använda Polestar 2 som familjebil. Det vardagliga fungerade, och hela bilen levererar – både volym- och funktionsmässigt. En kväll hämtade jag min son och hans kompis på golfbanan. Golfbagarna fick enkelt rum i bagaget.

Fiffig förvaring

Fyrhjulsdrivna Polestar 2 sväljer 405 liter i lastutrymmet bakom det delbara baksätet (60/40). Här finns också ett fiffigt främre bagageutrymme på 35 liter och en matkassehållare med krokar. För tyngre last går det att beställa en elektriskt infällbar dragkrok med dragvikt upp till 1 500 kilo.

Beatrice Simonsson återkommer gärna till enkelheten och funktionerna i Polestar 2:

– När jag åkte och handlade och kom ut med två fulla matkassar var det bara att sätta foten under bagageluckan. Den elmanövrerade bakluckan har en sensor över hela bilens bredd. Jag behövde alltså aldrig ställa ner matkassarna på marken.

Unik underhållning

Helt unikt är det underhållningssystem som Polestar 2 skapat tillsammans med Google. Bilen är först i världen med ett integrerat infotainmentsystem med tillgång till inbäddade Google-tjänster som Google Assistant, Google Maps (med stöd för elfordon) och Google Play Store.

Så, vad innebär det här i praktiken?

– Bilen är alltid uppkopplad. Och det är inte en spegling av din telefon, som i dagens bilar. När jag körde min 10-åriga dotter till fotbollsträningen frågade jag Google: ”Berätta ett skämt!”. Eller när jag hämtade min 15-årige son på basketträningen och han bad mig spela AC/DC. Då frågade jag Google.

Är det då mamma helst hade önskat: ”Stäng av AC/DC, Google!”?

– Precis, svarar Beatrice Simonsson med ett skratt och säger att hon hellre föredrar Ed Sheeran som behaglig bilmusik.

– Skämt åsido: Infotainment-systemet fungerar så bra att man som förare kan koncentrera sig helt på vägen och bilkörningen. Du kan prata och assistenten förstår verkligen vad du säger. Till och med min göteborgska. Och det är stort, ska jag säga.

Polestar 2 – läs allt om den eldrivna prestandabilen