chevron-down chevron-left chevron-right chevron-small-down chevron-small-left chevron-small-right chevron-small-up chevron-thin-down chevron-thin-left chevron-thin-right chevron-thin-up chevron-up chevron-with-circle-down chevron-with-circle-left chevron-with-circle-right chevron-with-circle-up controller-play mail reply-all reply thumbs-down thumbs-up facebook-with-circle facebook linkedin-with-circle linkedin pinterest-with-circle twitter-with-circle twitter home

Annons - Innehåll från Renault

Provkörd: En modern kombi för kräsna tjänstebilsförare

Provkörd: En modern kombi för kräsna tjänstebilsförare

Att våga tänka nytt är ibland att tänka helt rätt. Det visade Renault när de lanserades sin stora kombi Renault Talisman Sport Tourer, en både praktisk och elegant modell som på flera sätt skiljer sig från sina konkurrenter. Vi har provkört och detta är en bil som visar att man inte måste sitta fast i gamla hjulspår.

Läs mer om hur rätt bil kan hjälpa dig i din yrkesroll

Stora kombibilar är fortfarande populära i Sverige, inte minst som tjänstebilar. Ett stort bagageutrymme där man får plats med allt man kan behöva och en rymlig kupé där man har det bekvämt under långa resor gör helt enkelt biltypen perfekt för många svenska familjer. Ett exempel på en modern kombi är Renault Talisman Sport Tourer, som när vi testkör visar sig vara perfekt för ett kräset kombiland som Sverige.

Sofistikerad interiör och stora utrymmen

Det går snabbt att finna sig till rätta i den här bilen. Den luftiga kupén ger ett sofistikerat intryck och man sitter ovanligt bra i de välbyggda och läderklädda sätena. Tack vare en lång hjulbas är innerutrymmena stora och man har gott om plats oavsett var man sitter. Bagageutrymmet är också rejält, det rymmer nära 572 liter med det delbara baksätet uppfällt. När det fälls ner – det gör man med en enkel manöver – får man plats med nästan 1,7 kubikmeter last. Runt om i bilen hittar vi dessutom ett antal smarta stuvningsutrymmen som gör det lätt att hålla koll på alla smågrejer som man vill ha nära sig under resorna.

Vi tar en långtur längs E4:an och låter Talisman bekänna färg på grov svensk asfalt. Fjädringen jobbar effektivt för att stänga ute ojämnheterna i vägbanan och ljudisoleringen imponerar. Även i höga motorvägshastigheter rör sig Talisman lugnt och tyst över vägen, vilket gör körningen avslappnad. Vi kan köra långt utan att bli onödigt trötta.

En bil – flera karaktärer

Vår testbil är utrustad med systemet Multi Sense, som ingår från utrustningsnivå Zen. Här kan vi med fyra förprogrammerade inställningar – Eco, Comfort, Neutral och Sport – välja karaktär på ”vår” Talisman. Systemet konfigurerar den elektroniska dämparkontrollen, ändrar respons från gaspedalen, justerar växellådans växlingslägen och ändrar känslan i styrningen.

Multi Sense samverkar med fyrhjulsstyrningen 4Control, som är tillvalsutrustning. I lägre hastigheter styr de bakre hjulen i motsatt riktning mot framhjulen, vilket ger bilen bättre svängradie och gör den mer lättmanövrerad i trånga utrymmen. Vid högre farter vrider sig bakhjulen i samma riktning som framhjulen, något som ökar stabiliteten och ger känslan av en längre hjulbas.

Chassit klarar testet

Vi lämnar motorvägen och styr mot mindre vägar som skär tvärs igenom landskapet. Här hittar vi tvära kurvor som sätter både chassi och förare på prov. Bilen är inställd i sportläget och Talisman följer snällt med i svängarna, även när den provoceras lite. Känslan i styrningen är förtroendeingivande och bilen är trots sin storlek – den är nästan fem meter lång – ovanligt lättkörd. Motorn i bilen, en dieselmotor på 160 hästkrafter som här kombineras med en automatlåda, upplevs som både stark och pigg samtidigt som förbrukningen hålls nere.

Mycket utrustning

För många, både privat- och tjänstebilsköpare, är utrustningsnivån viktigt. Det har uppenbarligen Renault förstått, för i bilen vi kör fattas ingenting. Redan i instegsversionen Life finns bland annat 2-zonsklimatanläggning, rattvärme, ljudanläggning med bluetooth, regn- och ljussensor samt elektriska fönsterhissar som standard. Testbilen har dessutom adaptiv farthållare, LED-strålkastare, öppningsbart panoramaglastak och en riktigt fin ljudanläggning med stor pekskärm. Här finns också ett stort antal moderna säkerhetssystem som borgar för säkra resor. Det får oss att tycka ännu bättre om bilen.

Erbjudande för företagskunder

Välutrustade Renault Talisman Intens TCe 225 automat inklusive Driverassist-paket och Executive läderpaket från 301 900 kronor (ord. pris från 355 200 kr)*, inklusive moms. Det är 6,5 prisbasbelopp. Företagsleasing från 2 017 kronor per månad**. Förmånsvärdet anges till 2 017 kr netto per månad vid 50% marginalskatt***.

Renault TALISMAN Intens TCe 225 automat:

  • Bränsleförbrukning vid blandad körning enl. NEDC: 7,3 l/100 km. CO2-utsläpp enl. NEDC: 169 gram/km.
  • Bränsleförbrukning vid blandad körning enl. WLTP: 7,8 l/100 km. CO2-utsläpp enl. WLTP: 178 gram/km.

Villkor

* Priserna är rekommenderade cirkapriser inklusive moms och gäller t.o.m. 31/3 2019. Med reservation för lokala avvikelser. Går ej att kombinera med andra erbjudanden eller rabatter. Kontakta din återförsäljare för mer info.
** Business Relax Leasing: pris exkl. moms, månadskostnad inkl. Care Pro service & reparationsavta totalt 60.000 km, baserat på 30% särskild leasingavgift, rörlig ränta (jan-19), 36 månader, 50% restvärde. Kostnad för Renault Försäkring tillkommer till rabatterat pris. Samtliga priser är rekommenderade cirkapriser och gäller t.o.m. 31/3 2019. Med reservation för lokala avvikelser. Bilarna på bilden är extrautrustade.
*** Förmånsvärden är beräknade netto baserat på 50% marginalskatt och baseras på inkomstår och tillverkningsår 2019.

Läs mer om hur rätt bil kan hjälpa dig i din yrkesroll

Management 360° på köpet när du väljer tjänstebil från Renault

• Nu kan du som väljer en tjänstebil från Renault ta del av intressant och nyttigt innehåll från Bonnier Management 360° som du har nytta av i din yrkesroll.
• Bonnier Management 360° är en digital plattform där innehållet anpassas efter vad just du behöver för att utvecklas.
• Innehållet sträcker sig över åtta ämnen: ekonomi, HR, kunder och marknad, omvärldsanalys, organisation och styrning, säkerhet, personligt ledarskap och supply chain.
• Renault har flera bra alternativ för alla som ska välja en ny tjänstebil. Några av de mest intressanta modellerna är suven Renault Koleos, den rymliga kombin Renault Talisman och elbilen Renault Zoe.
• Oavsett vilken av dessa modeller du väljer kan du räkna med hög komfort och låga driftkostnader.

AB Dagens Nyheter | Ansvarig utgivare: Peter Wolodarski | Produktion: Bonnier News Brand Studio | Om cookies