chevron-down chevron-left chevron-right chevron-small-down chevron-small-left chevron-small-right chevron-small-up chevron-thin-down chevron-thin-left chevron-thin-right chevron-thin-up chevron-up chevron-with-circle-down chevron-with-circle-left chevron-with-circle-right chevron-with-circle-up controller-play mail reply-all reply thumbs-down thumbs-up facebook-with-circle facebook linkedin-with-circle linkedin pinterest-with-circle twitter-with-circle twitter home

Annons - Innehåll från Renault

Psykologens bästa råd: Så hanterar du stress

Psykologens bästa råd: Så hanterar du stress

Det är ingen hemlighet att stress är ett stort problem på arbetsplatser i dag. Men det är skillnad på stress och stress – och det är viktigt att chefen vet hur bekymret ska hanteras innan det leder till utbrändhet hos en medarbetare.

Välj rätt tjänstebil – få nya verktyg i din yrkesroll

En stressig tillvaro är vardag för många, både i arbetslivet och utanför. Kortvarig stress behöver inte bara vara negativ, men om den håller i för länge kan stressen spilla över och leda till utbrändhet, som i sin tur kan resultera i sjukskrivning.
Självklart är det viktigt att vara uppmärksam på sin egen situation och arbetsbelastning – men för ledare är det lika viktigt att hålla koll på sina anställdas hälsa.

Åsa Kruse är psykolog inom företagshälsovården och har bland annat skrivit boken ”Tillbaka till jobbet: hållbar återgång efter stressrelaterad ohälsa”. Att träffa personer som lider av stress är något hon gör dagligen. Enligt Åsa finns det några tecken en arbetsledare kan vara uppmärksam på hos en stressad kollega.
– Om en anställd drar sig undan eller plötsligt har väldigt bråttom, är irriterad, hamnar i konflikter, har ökad frånvaro eller visar på beteendeförändringar, är det ledarens roll att fråga hur hen mår, säger hon.

Men hur ska man som ledare veta när det är dags att ingripa? Åsa menar att gränsen för en arbetsgivares ansvar går när stressen påverkar prestationer och beteende på arbetsplatsen. Oavsett om orsaken till stressen är privat eller professionell.
– Du kan inte alltid förvänta dig direkta svar, men berätta att du vill hjälpa till. En spontan reaktion kan vara förnekelse och att det bara är en tillfällig arbetsbörda. Andra kan reagera med ilska och i vissa fall kan du få hela livspusslet. Din roll är inte att vara den anställdas psykolog, säger Åsa.

Det är inte alltid lätt att veta hur man som ledare ska agera när det gäller sina anställda. Något som kan underlätta är att veta var man ska vända sig för att få konkreta tips och råd.

Bonnier Management 360° är ett digitalt verktyg för personer som vill utvecklas i sina yrkesroller. Här finns uppdaterad kunskap inom åtta olika områden: HR, ekonomi, kunder och marknad, personligt ledarskap, omvärldsanalys, organisation och styrning, säkerhet och supply chain. Inom de olika ämnena intervjuas experter som till exempel Åsa Kruse för spetskompetens och relevanta råd. I den digitala tjänsten ingår även personlig rådgivning inom arbetsrätt, lön och GDPR.

Välj rätt tjänstebil – få tillgång till Bonnier Management 360°

Management 360° på köpet när du väljer tjänstebil från Renault

• Nu kan du som väljer en tjänstebil från Renault ta del av intressant och nyttigt innehåll från Bonnier Management 360° som du har nytta av i din yrkesroll.
• Bonnier Management 360° är en digital plattform där innehållet anpassas efter vad just du behöver för att utvecklas.
• Innehållet sträcker sig över åtta ämnen: ekonomi, HR, kunder och marknad, omvärldsanalys, organisation och styrning, säkerhet, personligt ledarskap och supply chain.
• Renault har flera bra alternativ för alla som ska välja en ny tjänstebil. Några av de mest intressanta modellerna är suven Renault Koleos, den rymliga kombin Renault Talisman och elbilen Renault Zoe.
• Oavsett vilken av dessa modeller du väljer kan du räkna med hög komfort och låga driftkostnader.

AB Dagens Nyheter | Ansvarig utgivare: Peter Wolodarski | Produktion: Bonnier News Brand Studio | Om cookies