Annons
Innehåll från SWIFTR

Personliga tränaren: Så gör du träningen mer effektiv

De lata dagarna med god mat och dryck är över – nu är det dags att börja svettas igen. För att göra träningen mer effektiv och ta den ett steg längre är det viktigt med hållbara mål, menar personliga tränaren Pischa Strindstedt.
– Jag tror stenhårt på att träningen måste ha ett syfte, säger hon.

Läs mer om framtidens flexibla gymkort och det stora utbudet av träning

En del ser semestern som en möjlighet att fokusera ännu mer på träningen, men för de allra flesta hamnar både bra matvanor och träning lite på efterkälken under sommaren. När hösten blir en nystart är det lätt att vara ivrig och planera för en riktig rivstart: träningen ska vara effektiv och ge resultat. Men det kan vara en fälla som snarare orsakar motsatsen, varnar personliga tränaren Pischa Strindstedt, ägare av Wörkout och känd från tv-programmet ”Biggest Loser”.

– Många kommer tillbaka efter sommaren och tänker att de ska göra så mycket som möjligt, men jag brukar säga att less is more till att börja med. Om man har varit ledig och träningen har fått stå tillbaka lite är det lätt att man lägger upp en plan och drar i femte växeln direkt och gasar på. Då är det lätt att man drar på för hårt så att man blir sjuk eller inte orkar och motivationen försvinner.

Sätt rimliga mål

Då är det bättre att lägga upp en långsiktig och hållbar plan med två pass i veckan som sedan trappas upp med ytterligare pass efter en månad. Genom att tänka över hur mycket tid som faktiskt finns till träningen och sätta en plan efter det blir det också lättare att hålla planen.

– På så sätt kommer träningen att bli mer hållbar och därmed också mer effektiv, än om du gasar för fullt och blir sjuk i stället. Då faller träningen bort i flera veckor och det blir bara jobbigare och jobbigare att komma tillbaka.

Eftersom det tar tid för kroppen att svara på träningen är det också viktigt att bestämma sig för ett tydligt mål med träningen. Tränar man för att få in mer aktivitet i sitt stillasittande jobb eller är det för att man vill bli starkare?

– Försök att tratta ner tankarna, varför man vill träna och vad man vill uppnå. Man måste vara specifik med vad man vill med träningen för att den ska bli mer effektiv och ge resultat. Att till exempel bli superstark i marklyft och samtidigt ha som mål att tona kroppen går till exempel inte ihop, säger Pischa Strindstedt.

Rikta in dig på vad du vill förbättra

Tydliga mål är också viktigt för att hålla motivationen i gång.

– Jag tror stenhårt på att träningen måste ha ett syfte, oavsett vad det syftet är. Och fundera över vad det specifikt är du vill bli bra på. Om du vill börja springa; hur långt och hur snabbt? Med tydliga mål är det lättare att formulera en plan och skriva ner den för dig själv.

Pischa tipsar också om att föra dagbok över träningen och alla framsteg.

– De dagar som det känns lite motigt är det bra att kunna titta på en video, en bild eller något du har antecknat för att se var du började och de framsteg du har gjort sedan dess.

50 % rabatt på alla medlemskap första månaden för nya medlemmar. Använd kod ”loveit” vid registrering.

Mest läst

Om Swiftr

Swiftr är framtidens flexibla gymkort. I stället för att ha flera medlemskap räcker det med ett medlemskap i Swiftr och du får tillgång till 350 unika träningsställe. Välj mellan gym, yoga, HIIT, klättring, simning, trampolin, skidåkning, kampsport, boxning, barre och mycket mer – både drop inträning och bokade pass. Med över 70 träningsformer och 2 500 klarsser i veckan, över hela landet, är det lätt att hitta varierande och kvalitativ träning som passar dig.