Annons
Innehåll från SWIFTR

Träningstrenden som ger bättre resultat

Allt fler upptäcker fördelarna med att variera träningen. Trenden vinner i längden både vad gäller resultat och motivation. Här berättar vi varför.

Läs mer om framtidens flexibla gymkort och det stora utbudet av träning

Tiden då vi tränade ensidigt är definitivt förbi. Oavsett vilken träningsform vi helst ägnar oss åt upptäcker allt fler fördelerna med att variera träningen. Forskningen visar nämligen att variation är viktigt av flera anledningar.

En av dem är att träningen oftast blir mer hållbar i längden eftersom man helt enkelt inte tröttnar. Variationen gör det roligare och genom att träna olika typer av pass eller övningar ges du något nytt att fokusera på vid och nya kvaliteter att förbättra.

Överraska kroppen

En annan anledning är att kroppen behöver variation för att fortsätta utmanas. Musklerna vänjer sig nämligen vid en viss typ av träning eller övning och efter ett tag kommer du att sluta utvecklas om du bara kör på i samma hjulspår. För att hela tiden blir bättre gäller det att överraska kroppen med nya typer av rörelser och övningar.

En allt för ensidig träningsform kan dessutom slita hårt på kroppen. Om man till exempel bara springer vid varje träningstillfälle och inte varierar eller kompletterar med styrketräning eller smidighetsträning ökar risken att man på sikt kan få skador. Löpning bygger upp skelettet och ger bra kondition men du blir endast uthållig och stark på ett sätt. Vissa muskler i kroppen kan bli strama och oelastiska, andra svaga av att de inte belastas. Det är dessutom viktigt att variera din styrketräning, då detta är det absolut snabbaste sättet att få en välmående och allsidigt tränad kropp.

Testa pilates eller simning?

Variationen kan se ut på många olika sätt, beroende på vem du är och hur mycket du tränar. Om du tränar mycket kondition är det bra att lägga in även styrka i träningen och om du är van att gå på gym och nöta kan det kännas uppfriskande att lägga in lite pilates eller simning, eller gå åt det mer holistiska hållet och träna yoga för balans och ökad smidighet.

– Man behöver inte slå knut på sig själv för att försöka variera träningen, om man vill bli bra på något är det också viktigt att man håller i den träningsformen ett tag. Men man kan variera sig mellan olika träningsformer under en vecka eller i perioder, och då är ett flexibelt medlemskap som Swiftr perfekt eftersom det är lätt att variera sig, säger Pischa Strindstedt, personlig tränare.

50 % rabatt på alla medlemskap första månaden för nya medlemmar

Mest läst

Om Swiftr

Swiftr är framtidens flexibla gymkort. I stället för att ha flera medlemskap räcker det med ett medlemskap i Swiftr och du får tillgång till 350 unika träningsställe. Välj mellan gym, yoga, HIIT, klättring, simning, trampolin, skidåkning, kampsport, boxning, barre och mycket mer – både drop inträning och bokade pass. Med över 70 träningsformer och 2 500 klasser i veckan, över hela landet, är det lätt att hitta varierande och kvalitativ träning som passar dig.