Hans snilleblixt ska rädda fler liv

2008 fick Nicholas Richards en idé om ett helt nytt sätt att skänka pengar till välgörenhet.
Men det skulle ta nästan 10 år innan hans livsprojekt Target Aid kunde se dagens ljus och förändra möjligheterna för välgörenhetsorganisationer.
Det här är berättelsen om en entreprenörs vision och den skakiga vägen till genomförande.

Oktober 2008. Nicholas Richards har framgångsrikt byggt upp sitt företag Mediacomet som tillverkar bilagor till flera stora schweiziska dagstidningar, något som inte har funnits tidigare. Verksamheten blomstrar och man gör bilagor till alla de stora tidningarna i landet. Men med den ekonomiska krisen i världen dör annonsmarknaden och Nicholas förlorar allt. Efter sju år i alplandet står han utan företag och jobb.

Nicholas, med bakgrund i IT-svängen där han som 24-åring satt som vd för ett tyskt e-handelsbolag och sedan jobbat på företag som Framfab och Mediaplanet, började fundera på framtiden.
– Vi hade förlorat precis allt och det var väldigt tufft. Men en av bilagorna vi gjorde var en välgörenhetsbilaga som hette ”Spenden”. Vi sålde annonser i den för över två miljoner kronor, men jag tyckte att det kändes fel att välgörenhetsorganisationerna behövde ta donerade pengar för att använda till annonsering, för att i sin tur få in mer donerade pengar. Hur kan man lösa det här på ett annat sätt? tänkte jag för mig själv – och det var där idén till Target Aid föddes, berättar Nicholas.

Här kan alla skänka pengar – på sina villkor

Target Aid är en samlingsplats där välgörenhetsorganisationer kan lägga upp sina projekt så att givarna lätt kan hitta ett projekt de brinner för. Det är gratis för organisationerna att vara med, så kostnaden för att hitta givare blir betydligt mindre än tidigare. För givarna är det enkelt att hitta ett enskilt projekt och de bestämmer själva hur mycket pengar de ska skänka och hur länge. De får även återkoppling när de skänkta pengarna används.
– En av de tyngre kostnaderna en välgörenhetsorganisation har är ju att hitta nya givare. Med Target Aid går mer pengar till ändamålet, allt finns samlat, det är transparent och du ger på dina villkor.

Så föddes Target Aid’s unika kartfunktion

Med idén klar för sig började Nicholas att göra affärsplaner och jaga finansiering. Men han möttes av nej överallt, det var ingen som förstod hans vision. Under tiden fick han andra jobb, bland annat ett projekt för Google där han under 1,5 år var ansvarig för den cykel och snöskoter som Google använde för att lansera och samla in data till Streetview-projektet i Google maps.
– Just arbetet med snöskotern var nog det roligaste jag har varit med om. Jag åkte runt till alla skidanläggningar i Schweiz och Österrike med skotern i släptåg och hade även hand om lokalpress för att berätta vad vi gjorde.

När alperna var avklarade drog Nicholas och skotern vidare till norra Sverige och Norge för att filma.
– Det var ett fantastiskt projekt och det hjälpte mig mycket på vägen att komma tillbaka på banan. Det var en knäck att förlora allt, och det var tufft att försöka bygga upp Target Aid och inte få finansiering för min idé, säger han.

Projektet med Google gav honom också idén till den unika kartfunktionen som finns på Target Aid, där man kan söka efter välgörenhetsprojekt utifrån ett geografiskt område.

Sista anhalten före Target Aid blev ett onlinecasino där han arbetade med betallösningar. Jobbet blev den sista pusselbiten som föll på plats för Target Aid.
– Om jag tittar tillbaka på hela mitt liv så är det content, e-handel, Google maps och hela den kunskapen om kartan som sedan får in mig på sociala medier för annonsapplikationer till att jobba med betalningslösningar. Allting kan man egentligen koka ner till det jag gör just nu med Target Aid.

I maj 2016 träffade han till sist rätt personer, de som skulle bli Target Aids stöttepelare och som gjorde att hans idé och vision kunde bli verklighet. Han sa upp sig från jobbet på onlinecasinots IT-avdelning för att äntligen kunna satsa på sitt livsprojekt.
– Utan allt jag varit med om hade jag inte blivit den människan som jag är nu. Det är en härlig känsla att vi är igång nu efter allt slit, säger han. Det här är mitt sätt att ge tillbaka till världen.

Med Target Aid går mer till ändamålen och mindre till marknadsföring

I början på oktober lanserades Targetaid.com på riktigt och det fylls hela tiden på med nya organisationer, senast Project Playground och Blomsterfonden. Redan 2018 planeras plattformen att tas till den engelskspråkiga marknaden där behovet av en transparent samlingsplats för välgörenhetsprojekt är ännu större än i Sverige.
– Vi vill förändra världen, tillsammans med de som donerar pengar. Vi gör det på gräsrotsnivå. Och om man ger pengar via vår plattform så blir det mer pengar till de behövande eftersom organisationerna inte behöver köpa annonser själva. Det kan resultera i att man räddar massor av fler liv, säger han och fortsätter:
– För mig så ser det ut som om alla organisationer i dag kämpar om samma pengar med samma metoder. Samtidigt efterfrågar givare nya sätt att ge på. Behovet är enormt och de flesta tror att det kommer att vara ännu större i framtiden. Vi vill bidra genom att erbjuda ett sätt att ge på givarens villkor, så att organisationerna kan få ännu mer pengar att göra gott i världen.

Nicholas Richards
Ålder: 42.
Familj: Hustru.
Bor: Pendlar mellan Stockholm och Norge.
Gör: Grundare av Target Aid.

Nicholas om…
… att Target Aid är ett aktiebolag: – Att vi är ett aktiebolag bidrar ju bara till ännu mer transparens än om vi varit en stiftelse eller ideell förening. Ett aktiebolag måste redovisa på ett mycket tydligare sätt. Givare och organisationer ska kunna se hur vi arbetar.

Detta är Target Aid

Target Aid är en digital plattform för dig som vill skänka till välgörenhet. Här kan du välja ut specifika projekt och organisationer som du brinner för och dessutom välja på vilket sätt och hur ofta du vill ge.
Du kan utan att registrera dig se de olika organisationerna som medverkar och söka efter projekt som intresserar dig utifrån tidsspann och ämnesområde.
Med en profil på Target Aid bestämmer du själv vilken information du vill ha och när du vill ha den och du kan hålla koll på dina gåvor.
Det enda du behöver för att börja ge är att skapa ett konto på sajten och välja det projekt som intresserar dig.
Target Aid är gratis för organisationer då plattformen drivs av en transaktionsavgift på 3% av gåvobeloppet. Det ger mer pengar till ändamålet.

 

Så kommer du igång:
Skapa ett konto på targetaid.com.
Sök och hitta de projekt du vill stötta.
Ge och betala på ett sätt som passar dig.

Dagens Nyheter
Ansvarig utgivare: Peter Wolodarski
Produktion: Wasp Communication
Om cookies