Så vill svenska folket skänka pengar

Svenskarna skänker gärna pengar till välgörenhetsorganisationer – men vill göra det på sina villkor.
Med ökad återkoppling från organisationerna och större möjlighet att välja till vilket projekt pengarna ska gå skulle också intäkterna till välgörenhet kunna öka, visar flera undersökningar.
– Svenskarna är mogna för att skänka på ett annat sätt, säger Mirjam Johansson på plattformen Target Aid.

Nu kan givarna välja välgörenhet och projekt

2014 skänkte allmänheten cirka 6,1 miljarder till landets 90-kontoorganisationer.
Samma år uppgick den totala försäljningen av godis och glass till nästan 26 miljarder kronor, enligt en rapport från FRII (Frivilligorganisationernas insamlingsråd) som gjorts i samarbete med PWC.

77 procent är enligt samma rapport ganska eller mycket positiva till ideella organisationer och sex av tio svenskar säger att de har skänkt pengar till en ideell organisation de senaste sex månaderna. Undersökningarna som ligger till grund för rapporten genomfördes 2016.
– Frågar du vem som helst på gatan så har man hjälpt till på något sätt, så jag tycker att vi ska sträcka på oss över det vi gör. Sedan kan vi självklart göra mer, men då måste det bli enklare att skänka till det vi vill och vi måste kunna se vart pengarna går, säger Mirjam Johansson, vd på Target Aid – en nystartad plattform där givare lätt kan hitta de projekt de brinner mest för.

För även om det finns en positiv inställning till att skänka pengar ligger vi långt ner på World Giving Index. Sverige hamnar på plats 28 av 145, jämfört med Norge på plats 15. Barriärerna som Mirjam Johansson pratar om är flera.
– Det kan vara osäkerhet på om pengarna verkligen når fram, eller att man inte kan skänka till ett speciellt projekt. Vi tror att det är genom projekten man lär känna organisationerna, och när man lärt sig lita på dem är man villig att ge mer och låta dem göra hela urvalet. Då vill man t.ex. skänka månadsgåvor. Det är oerhört värdefullt för verksamheten och ger störst effekt på lång sikt.
Vi måste göra det möjligt att skänka enkelt och tryggt och för den frågan som individen brinner för, för att sedan få kopplingen till organisationen som ligger bakom, säger hon.

Projekten får huvudrollen i insamlingarna

Givarna vill inte heller vara bundna utan det ska vara enkelt att ta beslut och att börja skänka, men lika enkelt att ändra summa eller avsluta sitt givande. De vill inte känna sig jagade av organisationerna, något som i sig gör att man slutar skänka.
”Jag swishade för några år sen till Röda Korset och det gör jag aldrig om igen. De förföljde genom att ringa upp och tjata om mera pengar. Då ger jag inte till någon annan, eftersom jag räknar med att de gör likadant. Det är annars ett smidigt sätt, att swisha”, säger en tillfrågad i den undersökning som Target Aid genomförde tillsammans med Novus i april 2017.

– Man har sett att särskilt yngre målgrupper vill skänka sina pengar där de ser att de gör mest skillnad, de vill själva leta upp det projekt de brinner för och vill få en rapportering om hur deras pengar används, säger Mirjam Johansson och fortsätter:
– Svenskarna är mogna för att skänka på ett annat sätt. I undersökningar som har gjorts av Novus kan man se att varannan svensk tror att om det bara finns nya sätt att skänka pengar på så kommer fler människor att vilja skänka mer.

Mirjam Johansson säger att möjligheten att skänka pengar och göra skillnad ska finnas överallt, precis som musik i dag finns överallt och inte bara på skivspelaren hemma.
– Det som händer i den digitala världen nu är revolutionerande och vad smartphones betyder för insamling går knappt att beskriva. När vi öppnar upp möjligheten att skänka till exakt det man vill, precis när känslan att man vill hjälpa till kommer, gör vi något helt nytt, och det är viktigt. Vi vill understryka att vi inte är konkurrenter till organisationernas etablerade insamlingar – vi vill hjälpa dem hitta nya givare de annars inte hade nått utan stora satsningar.
– Det här är inget som sker över en natt. Vi är en uppstickare som kommer med en nyhet inom det här området. Men vi har insett att det är möjligt, det finns ett gap mellan givande och mottagande som vi vet att vi kan överbygga på något sätt – och vi tror oss ha hittat det sättet.

Skänk pengar på dina villkor

Detta är Target Aid

Target Aid är en digital plattform för dig som vill skänka till välgörenhet. Här kan du välja ut specifika projekt och organisationer som du brinner för och dessutom välja på vilket sätt och hur ofta du vill ge.
Du kan utan att registrera dig se de olika organisationerna som medverkar och söka efter projekt som intresserar dig utifrån tidsspann och ämnesområde.
Med en profil på Target Aid bestämmer du själv vilken information du vill ha och när du vill ha den och du kan hålla koll på dina gåvor.
Det enda du behöver för att börja ge är att skapa ett konto på sajten och välja det projekt som intresserar dig.
Target Aid är gratis för organisationer då plattformen drivs av en transaktionsavgift på 3% av gåvobeloppet. Det ger mer pengar till ändamålet.

 

Så kommer du igång:
Skapa ett konto på targetaid.com.
Sök och hitta de projekt du vill stötta.
Ge och betala på ett sätt som passar dig.

Dagens Nyheter
Ansvarig utgivare: Peter Wolodarski
Produktion: Wasp Communication
Om cookies