Små välgörenhetsorganisationer tar nytt grepp på insamling

Det finns 423 90-konton som bedriver insamling till välgörenhet i Sverige, men många svenskar kan räkna upp en handfull.
För att nå ut i bruset samlas nu organisationer av alla storlekar på en plattform där alla får lika mycket utrymme.
– Som liten organisation är det lätt att hamna i skuggan bakom de stora organisationerna, säger Anneli Ulin, verksamhetschef på Cancer- och allergifonden.

Att hitta nya givare kan vara en kostsam historia eftersom insamlings- och välgörenhetsorganisationer behöver konkurrera med andra företag och varumärken om vår uppmärksamhet. De måste annonsera vilket kostar mycket, och leder till att de välgörande ändamålen får mindre pengar. För många mindre organisationer kan det vara svårt att nå ut då det inte finns samma budget för stora reklamkampanjer eller sponsrade sökningar på internet och det är lätt att hamna i skuggan bakom stora organisationer med mer muskler. Så här ser det ut i de flesta länder.

Ny samlingsplats för små och stora välgörenhetsorganisationer

På den nya samlingsplatsen Target Aid får alla organisationer med 90-konto vara med – oavsett storlek. Och alla syns på samma villkor.
– Vi har verkligen satsat mycket på att bygga en demokratisk plattform. Om du är en mindre organisation inom samma område som en större syns du nästan inte på internet därför att du inte har samma kassa att köpa marknadsföring utan jobbar i det lilla. På Target Aid får alla samma möjlighet att synas, och givare kan hitta både organisationer och projekt de letat efter utan att det kostar någon någonting . Det känns mer rättvist, säger Mirjam Johansson, vd på Target Aid.

Många av de mindre organisationerna ser nu fördelen med Target Aid och ansluter sig till plattformen – till exempel Mind, som står bakom tre hjälptelefonlinjer.
– Vi är en organisation med rötter som startade 1931 men det var först 2010 som vi började jobba aktivt med stödverksamhet på det sättet vi gör i dag, vilket kräver investeringar. Insamlingsvägar kräver ofta mycket administrativt jobb och som liten aktör har vi inte alltid tid att göra det. Att synas på Target Aid blir en mindre insats som förhoppningsvis leder till stora effekter, säger Lovisa Sandberg, insamlingsansvarig på Mind.

Gratis för organisationerna och inga insamlingskostnader

Sofie Borgudd, insamlingsansvarig på Hand in hand:
– Vi tycker att det är viktigt med låga administrativa kostnader. Att lista våra projekt på Target Aid är ett sätt att nå ut till många. Vi vill inte lägga pengar på tv-annonser och stora kampanjer på stan, för vi tycker att det är viktigt att alla pengarna går till dem vi hjälper. Därför tror vi mycket på nya smarta sätt att ge.

För organisationerna är det gratis att vara med på Target Aid. I stället använder Target Aid 3 procent av gåvobeloppet för att driva sajten och skapa trafik dit så att fler kan hitta de organisationer som redan finns där. På så sätt kan mer pengar gå till ändamålet.
– Vi tror att givare börjar bli mer kunniga och medvetna och vill veta vad deras pengar används till. Och här kan vi enkelt visa upp vad vi gör, säger Anneli Ulin på Cancer- och allergifonden.

Mirjam Johansson vill understryka att de inte ska ses som en konkurrent till de stora organisationerna.
– Tvärtom, de är mer än välkomna! Vi kan vara ett komplement som gör att de hittar givare som de annars inte hade kunnat få fatt på, därför att det är projekten som tilltalar oss när vi skänker pengar, inte bara varumärket. Det är ett perfekt sätt för oss givare att få förtroende för en organisation via det fantastiska arbete de gör.

Ny samlingsplats för små och stora välgörenhetsorganisationer

Rädda liv – skänk samtal till Äldretelefonen

Äldres psykiska ohälsa är ett ofta bortglömt problem som förknippas med skamkänslor. Under 2017 vill vi kunna ta emot ytterligare 541 samtal till Äldretelefonen.

Hjälp cancersjuka att ha råd med både mat och medicin

Det finns cancersjuka människor i Sverige som på grund av ekonomiska svårigheter tvingas välja mellan mat eller medicin.

Hjälp en kvinna att starta ett företag

Ett företag förändrar livet för en kvinna och hela hennes familj. Hand in Hand har visat att detta är det bästa sättet att lyfta mänskor ur fattigdom.

Dagens Nyheter
Ansvarig utgivare: Peter Wolodarski
Produktion: Wasp Communication
Om cookies