Välgörenheten som ger ringar på vattnet

I dag är vi uppkopplade den största delen av vår vakna tid och vi delar våra upplevelser och åsikter i sociala medier. 
Men tänk om man på samma sätt kunde dela välgörenhetsprojekt med sina vänner – och sedan enkelt se hur mycket pengar man har samlat in tillsammans?

Bli en ambassadör för de projekt som ligger närmast hjärtat

Vi ser dem så gott som varje dag, uppropen på Facebook, Twitter och Instagram. Rop efter hjälp till en cancerbehandling, till flyktingar i Medelhavet eller för att barn ska få varma kläder till vintern. Gemensamt för de flesta är att de drivs av privatpersoner som lägger ner oerhört mycket tid och egna resurser på uppropen, för att hjälpa andra.

Men det finns andra sätt att hjälpa tillsammans, lika lätt som du delar ett inlägg på Facebook eller publicerar en bild på Instagram. Med hjälp av plattformen Target Aid, där välgörenhetsorganisationer med 90-konton lägger upp projekt du kan välja att stötta kan man lätt bli en personlig ambassadör för de projekt som ligger närmast hjärtat.
– Vi lever så digitalt i dag och det finns många etablerade vanor att dela med sig av det man brinner för, det ser vi inte minst på Facebook, Linkedin och Twitter till exempel, säger Mirjam Johansson, vd för Target Aid, och fortsätter:
– Att vara uppkopplad är ett sätt att leva och det finns helt klart utrymme för att snabbt kunna skänka via mobilen till exempel.

Alla gåvor, stora som små, och alla projekt och organisationer på Target Aid som man är intresserad av går att dela i sociala medier. På så sätt kan just ditt nätverk se vad som engagerar dig – och haka på ditt initiativ.

Skänk pengar på dina villkor

– Om en rekommendation att engagera sig i ett välgörenhetsprojekt kommer från någon du känner är den så mycket starkare än om den kommer utifrån. Ibland kanske du själv inte har en spänn att skänka men ditt nätverk kanske har, och om du tycker att det är viktigt så kanske de också gör det. Eller så skänker du 5 kronor, och flera andra i ditt nätverk gör det och så vidare. Många bäckar små, säger Mirjam Johansson.
Med tekniken bakom plattformen blir det enkelt för dig att se hur dina engagemang får ringar på vattnet och växer i ditt nätverk.

– Jag kan själv gå tillbaka och se exakt vilken påverkan mina delningar har haft. Hur många har besökt projektets sida och fått kunskap om den här fantastiska insatsen genom mig? Hur många gåvor har jag genererat i mitt nätverk och hur mycket pengar har jag samlat in? Du behöver inte gå ut och engagera dig i en stor insamling utan det räcker med att dela det du redan gör genom Target Aid och sedan kan du följa hur den växer.

– Du kan engagera dig on the go utan en särskilt stor insats. Du delar andra saker och då kan du lika gärna dela något som är för ett väldigt gott ändamål och som på sikt kan rädda liv. Det är inte alla delningar som kan göra det.

Dela dina gåvor i sociala medier

Detta är Target Aid

Target Aid är en digital plattform för dig som vill skänka till välgörenhet. Här kan du välja ut specifika projekt och organisationer som du brinner för och dessutom välja på vilket sätt och hur ofta du vill ge.
Du kan utan att registrera dig se de olika organisationerna som medverkar och söka efter projekt som intresserar dig utifrån tidsspann och ämnesområde.
Med en profil på Target Aid bestämmer du själv vilken information du vill ha och när du vill ha den och du kan hålla koll på dina gåvor.
Det enda du behöver för att börja ge är att skapa ett konto på sajten och välja det projekt som intresserar dig.
Target Aid är gratis för organisationer då plattformen drivs av en transaktionsavgift på 3% av gåvobeloppet. Det ger mer pengar till ändamålet.

 

Så kommer du igång:
Skapa ett konto på targetaid.com.
Sök och hitta de projekt du vill stötta.
Ge och betala på ett sätt som passar dig.

Dagens Nyheter
Ansvarig utgivare: Peter Wolodarski
Produktion: Wasp Communication
Om cookies