Semestertrenden: Från ”tourist” till ”localist”

Glöm guideböcker, kamera runt halsen och att bocka av sevärdheter under semestern. Den senaste trenden bland de allra hippaste resenärerna är att hitta den lokala känslan.
– Genom att ta del av det lokala kan vi skapa unika berättelser att dela med oss av när vi kommer hem, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Se Vings resmål i sommar här

 

Trenden, som fortfarande är lika aktuell, konstaterades redan i Vings Semesterrapport 2015, en omfattande rapport med trendspaningar på temat semester och semesterresor. Där konstaterades att många svenskar vill uppleva något annat än de givna turistattraktionerna. I stället är det lokala och genuina i fokus, man vill smälta in och ta del av vardagslivet för att på så sätt få en ny sorts semesterupplevelse:

– Det inte längre lika statusfyllt att bocka av sevärdheter. Vi vill uppleva i stället för att bara se och betrakta, säger Magdalena Öhrn.

 

Hur de ”icke turistiga” aktiviteterna tar sig uttryck kan variera. De kan handla om allt från att hitta restauranger där lokalborna äter till att spinga samma löprundor som exempelvis New York-borna. I vissa fall tar sig trenden även lite annorlunda uttryck, konstaterar Öhrn:

– Det har till och med gått så långt att det idag finns guideböcker att köpa som inte ser ut som guideböcker. Allt för att signalera att man inte är turist.

 

Dags att boka sommarens resa – läs mer

 

FAKTA

Semesterrapporten


Semesterrapporten är en spaning på temat semester och semester­resor. 2015 valde Ving att göra en djupdykning på temat resan som livsstilsförbättring, en trend som identifierades redan i den första Semesterrapporten 2013.

 

Semesterrapporten bygger på både interna och externa under­sökningar. För att ge ytterligare tyngd åt rapporten kallade Ving dessutom till ett Advisory Board, där en samling kloka människor inom olika branscher och områden fick diskutera olika aspekter av resande och semester.

AB Dagens Nyheter
Ansvarig utgivare: Peter Wolodarski
Produktion: Wasp Communication