<< TILLBAKA TILL DN.SE

ANNONSInnehåll från XPENG

Detaljerna som ska förändra den svenska bilmarknaden

Den har raka och enkla linjer utan pråliga detaljer.
Den är snabbladdad, har lång räckvidd och gott om utrymme.
Premiumsegmentet för elbilar har fått en ny spelare.

Innehåll från XPeng

Extern länk: Läs mer om den nya eldrivna SUV:en G9 här!

Elbilsmarknaden i Sverige har vuxit kraftigt de senaste åren och sedan 2020 har den nästan tredubblats.

Under fjolåret var hela 32 procent av alla nyregistrerade bilar helt eldrivna och aktörer på marknaden blir snabbt fler.

Den nyaste karpen i fiskdammen är Xpeng. Företaget som grundades 2014 har tidigare doppat tårna i den skandinaviska elbilsmarknaden, men etableras nu på allvar i och med lanseringen av SUV:en Xpeng G9 och sedanmodellen P7. Samtidigt öppnar de sitt första servicecenter i Sverige – i Stäket norr om Stockholm. Dessutom har företaget gjort klart med Bilia, en av Europas största bilåterförsäljare, som samarbetspartner. Till en början ska Xpeng säljas och kunna servas vid tre Bilia-handlare i Stockholm, Göteborg och Malmö, men fler orter runt om i landet ska komma senare.

Ultrasnabb laddning

Xpeng har byggt ett antal bilar tidigare, men G9 är märkets första bil byggd på en 800-voltsplattform. Den maximala laddeffekten är på 300 kW, vilket ger möjlighet att ladda för tio mils körning på fem minuter. Att ladda batteriet från 10 till 80 procent tar 20 minuter.

Den 489 centimeter långa suven finns i tre olika utföranden, med två olika batterier och med två- eller fyrhjulsdrift. Instegsversionen RWD Standard Range har ett LFP-batteri (litiumjonbatteri) på 78,2 kWh som kan ta emot 260 kW-laddeffekt. Räckvidden är enligt Xpeng 46 mil. Motoreffekten anges till 230 kw/313 hästkrafter.

Extern länk: Sugen på mer? Gå in och bygg din egen G9 här

Annons:

57 mils räckvidd

En bakhjulsdriven version med ett NMC-batteri (högre energitäthet) på 98 kWh ger ännu bättre kapacitet – och faktiskt lite mindre vikt (25 kilo lättare än instegsversionen). RWD Long Range – som är namnet på denna version – kostar från 749 900 kronor, har en räckvidd på 57 mil och kan snabbladdas med 300 kW-laddeffekt. Värstingversionen G9 Performance har fyrhjulsdrift, en batteristorlek på 98 kWh och en räckvidd på 520 kilometer. Två elmotorer levererar 551 hästkrafter (405 kW) vilket gör att den klarar 0–100 km/h på 3,9 sekunder (de övriga versionerna får nöja sig med 6,0 sekunder).

App-och röststyrning

Med Xpeng-appen kan ägaren både låsa och låsa upp sin bil, samt styra en mängd av bilens speciella funktioner. Dessutom har Xpeng sin röstassistent ”Hey XPENG” som kan förstå, svara och agera på olika kommandon från alla fyra passagerarzoner i bilen. Styr navigation, fönster, luftkonditionering, baklucka eller bagageutrymme enbart med din röst.

OTA-uppdateringar

Programvara och firmware uppdateras automatiskt via OTA-uppdatering (Over-the-air) och ser till att Xmart OS, XPILOT och och din Xpeng G9 alltid är i toppform.

Ljudlig elbil

Ljudsystemet i G9 består av 22 högtalare och sex vibrationsenheter med en sammanlagd effekt på 2150 W som allt är kopplat till ett Dynaudio Confidence ljudsystem som Xpeng kallar XOpera. Tack vare två utomhushögtalare kan du dessutom använda din Xpeng G9 som en boombox och njuta av din musik även utanför bilen.

Dubbla skärmar

Öppnar vi de mjukstängande dörrarna, som automatiskt stänger dörren när sensorerna känner att den inte är låst, ser vi en förarmiljö som domineras av skärmar. Två liggande 14,96 tum stora skärmar med pekfunktion håller koll på allt som du som förare och passagerare behöver veta. En mindre skärm framför ratten kontrolleras via knappar och rullar på ratten.

Den intelligenta luftfjädringen ger G9 en stabil och njutbar känsla på vägen. Trots att bilen är rätt så stor – 4 890 cm lång och väger 2 340 kg – så är responsen och körkänslan riktigt trevlig. Ojämnheter i vägbanan absorberas och märks knappt, och ljudet från både vindens brusande och vägbanans mullrande är på en acceptabel nivå.

Det gör att konversationer inne i kupén mellan fram- och baksätets passagerare kan hållas utan att man behöver höja rösten. På tal om baksätet så är det delbart 60/40, och levererar mycket god sittkomfort. Gott om benutrymme, tack vare ett långt axelavstånd (300 centimeter). Som standard ingår eljustering av ryggstödsvinkeln och stolsvärme på ytterplatserna bak (och stolarna fram), och med extra komfortpaket kan man få både dynförlängning och massage.

Intelligent luftfjädring

Med sin intelligenta luftfjädring blir körkomforten bättre och det gör G9 till en mer mångsidig vän på vägen. När underredet sänks minskas bilens luftmotstånd, vilket kan bidra till att öka räckvidden avsevärt. Luftfjädringen kan sedan öka markfrigången ifall du behöver ta dig fram i terrängen.

Räckvidd och laddningstid

Aerodynamisk design och effektiv prestanda ligger bakom att du med Xpeng G9 kan köra upp till 570 km på en laddning. Dessutom är bilen byggd på en 800-voltsplattform med möjlighet till snabbladdning (300kW). 5 minuters laddning ger en räckvidd på 100 km och batteriet kan laddas från 10 till 80 procent på 20 minuter, vilket gör att du slipper långa tankstopp på resan.

Stöd för självparkering

Men hur ser det då ut rent säkerhetsmässigt i nya G9?

Med 29 olika säkerhetssensorer, däribland fem högupplösta milimetervågsradarsensorer och tolv ultraljudssensorer, och inte mindre än tolv olika kameror hjälper assistansfunktionerna XPilot föraren under färden. Det intelligenta kör-, säkerhets- och parkeringssystemet är dessutom kopplat till det egenutvecklade systemet Xmart OS som med 3D-multimediateknik återger den verkliga världen på G9:ans skärmar.

Förarassistanssystemet Xpilot innehåller bland annat adaptiv farthållare, filhållning och automatiskt filbyten, men de inkluderar även stöd för självparkering och en 360-graderskamera. Här finns också kollisionsvarnare, skyltavläsning och förarövervakning.

Extern länk: Läs mer om Xpeng och nya sedanmodellen P7

Mjukstängande dörrar

Med Xpeng G9 behöver du aldrig bekymra dig om du stängt dörren, tack vare Soft-close stänger bilen automatiskt dörren när sensorerna upptäcker att den inte är helt låst. När dörrarna sedan öppnas sänks fönstret automatiskt något för att sedan höjas igen när dörren stängs.

Laddbar

Inga problem att hitta möjligheter att ladda mobiler och annat inne i Xpeng G9 – suven är utrustad med fyra USB-uttag och tre stycken 12-voltsuttag. Xpeng G9 har också stöd för V2L, det vill säga att det går att ladda och driva andra enheter genom att koppla dem till bilens batterikraft.

Sittkomfort

Minnesfunktion i sätena gör att bilen kommer ihåg hur du vill sitta när du kör och därigenom också kan anpassa sig enkelt efter nya förares och passagerares preferenser. Med Premium Komfort och Ljudpaket har både fram- och baksätet värme- och massagefunktioner.

XPENG G9 Standard

Motor: Elmotor, max effekt 313 hk (230 kW), vridmoment 430 Nm. Batteri 78,2 kWh. Laddeffekt AC/DC 11 kW/260 kW. Mått/vikt (cm/kg): Längd 489, bredd 194, höjd 167. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 2 235, maxlast 460, max släpvagnsvikt 1 500. Bagagevolym: 660–1 576 liter, frunk (under främre motorhuven) 71 liter. Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 6,4 s, toppfart 200 km/h. Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 1,94 kWh/mil. CO₂ 0 g/km. Räckvidd 460 km. Garantier: Nybil 7 år/16 000 mil för bilar sålda under 2023, därefter 5 år/12 000 mil. Vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år, batteri 8 år/16 000 mil. Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år. Pris: 699 990 kronor.

XPENG G9 Long Range

Motor: Elmotor, max effekt 313 hk (230 kW), vridmoment 430 Nm. Batteri 98 kWh. Laddeffekt AC/DC 11 kW/300 kW.

Mått/vikt (cm/kg): Längd 489, bredd 194, höjd 167. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 2 210, maxlast 460, max släpvagnsvikt 1 500.

Bagagevolym: 660–1 576 liter, frunk (under främre motorhuven) 71 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 6,4 s, toppfart 200 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 1,94 kWh/mil. CO₂ 0 g/km. Räckvidd 570 km.

Garantier: Nybil 7 år/16 000 mil för bilar sålda under 2023, därefter 5 år/12 000 mil. Vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

Pris: 749 900 kronor.

XPENG G9 Performance

Motor: Främre elmotor, max effekt 280 hk (175 kW), vridmoment 287 Nm. Bakre elmotor, max effekt 313 hk (230 kW), vridmoment 430 Nm. Max systemeffekt 551 hk (405 kW), sammanlagt vridmoment 717 Nm. Batteri 98 kWh. Laddeffekt AC/DC 11 kW/300 kW.

Mått/vikt (cm/kg): Längd 489, bredd 194, höjd 167. Markfrigång 14,5 (+/- 50 mm med luftfjädring). Tjänstevikt 2 340, maxlast 460, max släpvagnsvikt 1 500.

Bagagevolym: 660–1 576 liter, frunk (under främre motorhuven) 71 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 3,9 s, toppfart 200 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 2,13 kWh/mil. CO₂ 0 g/km. Räckvidd 520 km.

Garantier: Nybil 7 år/16 000 mil för bilar sålda under 2023, därefter 5 år/12 000 mil. Vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

Pris: 829 900 kronor.

Artikeln är producerad av Brand Studio, en del av Bonnier News, i samarbete med XPENG och ej en artikel av Dagens Nyheter.