Prestanda och snabbladdning i fokus
Med prestanda och snabbladdning i fokus står nu mellan-suven Xpeng G6 redo att charma de svenska köparna.
EXTERN LÄNK: Läs mer om nya elbilen Xpeng G6
Formatmässigt är en suv i mellanklassen en perfekt kompromiss. Lagom stor, bra med utrymmen och prisvärda att äga och köra.
Inte så konstigt att konkurrensen om köparna i klassen är stenhård.
När elbilstillverkaren Xpeng nu lanserar sin modell i klassen – G6 – hårdnar konkurrensen ytterligare.
Stor och elegant
Bilen är drygt 4,7 meter lång och knappt två meter bred. Den har lång hjulbas för att nyttja utrymmet i kupén och ett kort överhäng för att skapa den eleganta och sportiga looken. Företagets designers har tänkt på det mesta för att skapa en effektiv och snygg elbil.
– Exteriört står bilen ut med sina karmlösa dörrar och panoramataket som är standard. Insidan bjuder på en härlig rymdkänsla med mycket ljus, säger Peter Maier, Public Relations Manager Xpeng Sweden.
En snygg detalj är också infällda dörrhandtag, men det är inte bara en designgrej.
Infällda dörrhandtag – luftmotstånd och design.
– Många kanske tycker att det verkar som en liten del, men när vi tillverkar bilar vill vi skapa så lite luftmotstånd som möjligt. G6 är en ganska högbyggd bil men tack vare detaljer som dörrhandtagen och annat så är luftkoefficienten låga 0,24. Det ger bättre effektivitet både när det kommer till räckvidd och prestanda, säger Peter.
Tre versioner
Nya Xpeng G6 är dessutom – precis som sitt större syskon G9 – en tyst bil med ljudisolerat glas i fram och sidorutorna.
Bagaget i G6 är också väl tilltaget. Normalt rymmer det 571 liter och fäller du baksätena (60/40) får man in 1 374 liter eller ganska många resväskor eller matkassar.
Längst bak hittar vi dessutom en elektrisk dragkrok som klarar 1 500 kg ifall du skulle behöva ha med större saker än det som får plats inne i bilen.
Nya Xpeng G6 erbjuds i tre olika versioner – två bakhjulsdrivna (RWD Standard Range och RWD Long Range) samt en fyrhjulsdriven (AWD Performance).
På batterisidan finns det två storlekar där batteriet i RWD Standard Range är på 66 kW och ger en räckvidd på 435 km (enligt WLTP). De andra varianterna har det större NMC-batteriet på 87 kW och då är räckvidden 570 km respektive 550 km (enligt WLTP).
– Med en laddningskapacitet på 280 kW kan du ladda G6 från 10 till 80% på mindre än tjugo minuter under gynnsamma förhållanden. Tillsammans med räckvidden, beroende på batterivariant, ger det en flexibilitet för längre resor, säger Peter Maier.
Avslappning längs vägen
Xpeng lovar dessutom att G6 kommer att omdefiniera bilägares kravbild på en körupplevelse. Med imponerande ben- och bagageutrymme och prestanda utan avkall på komfort ska nu svenskarna få känna på detta högteknologiska vardagsrum på hjul.
Stolarna har samtliga värme och framstolarna har dessutom ventilation för de där varmare dagarna. På tal om stolarna fram så är de helt elinställbara med minne. I det rymliga baksätet kan ryggstödets lutning ställas i tolv olika vinklar för maximal komfort.
– Det finns ett avslappningsprogram, en app, i systemet som när bilen står stilla också ser till att stolen fälls bakåt och stämningsfull musik spelas. Dessutom visar då skärmarna njutbara bilder. Ett effektivt och roligt sätt att koppla av när du vill vila längs vägen, säger Peter Maier.
Bilens infotainmentsystem innehåller det mesta när det kommer till underhållnings- och förarassistansbehov. Centralt på instrumentbrädan finns en 15-tumsskärm som innefattar appbibliotek och annat intressant. Framför föraren finns dessutom en 10,2-tumsskärm för allt som föraren behöver veta under färd.
G6 kommer dessutom med dubbla induktionsladdare på 50W med trådlös laddning för mobiler – som även fått en egen plats med ventilation för att undvika att mobilerna ska bli för varma.
”Exteriört står bilen ut med sina karmlösa dörrar och panoramataket som är standard. Insidan bjuder på en härlig rymdkänsla med mycket ljus”
Mobil energikälla
Ljudmässigt inne i kupén finns högtalarsystemet Xopera med 16 högtalare som standard med en effekt på 960 W.
Xpeng G6, som bygger på en 800-voltsarkitektur, är dessutom utrustad med V2L (Vehicle-to-Load), som möjliggör överföring av energi från bilens batteri till en extern maskin eller enhet – den fungerar alltså som en mobil energikälla.
När det kommer till säkerheten arbetar XPilot-systemet med 29 sensorer och kameror för att bilen ska kunna framföras så säkert och tryggt som möjligt. Tack vare dessa, som rör både autonom körning och automatiserad parkering, kan du som förare undvika knepiga och potentiellt farliga situationer.
– En sådan är att om du parkerat och utrymmet runt bilen har blivit för trångt. Då kan du fjärrstarta bilen utanför och backa ut bilen tryggt och säkert utan att riskera att skrapa in i närliggande bilar med dina dörrar, säger Peter.
Appen, som bland annat sköter remote-styrning av bilen fram och bakåt, kan dessutom hålla koll på din bil, starta och stänga av laddningen, skicka navigationsadresser och mycket mer.
EXTERN LÄNK: Snabbladdad och rymlig – här är nya elbilen Xpeng G6
Visste du att…
…Xpeng G6 är fullutrustad som standard med funktioner som i många fall associeras med bilar i avsevärt högre prissegment. Här finns bland annat självkörande egenskaper, 16 högtalare och 960W, rattvärme, värmesitsar fram och bak samt sätesventilation fram, och 29 sensorer och kameror som ser till att färden blir trygg. Egentligen är den enda valbara utrustningen en annan exteriörfärg och en elektrisk dragkrok.
…priset för en Xpeng G6 startar vid 529 900 kronor för bakhjulsdrivna Standard Range-versionen. Den fyrhjulsdrivna Performance-varianten kostar från 619 900 kronor.
…Xpeng har i dag brett nätverk av återförsäljare mycket tack vare ett nära samarbete med Bilia, som är en av Europas största bilåterförsäljare, med en ledande position inom service och försäljning av personbilar, transportbilar och lastbilar. Xpeng har gått från två försäljningsställen till tio inom ett år i viktiga svenska städer, och nu planeras det öppna ytterligare tio försäljningsställen innan årets slut.
…det går att privatleasa nya Xpeng G6 från 5 995 kr/månaden inklusive service och försäkring. Är du en företagskund är förmånsvärdet från 2 455 kronor/månaden (netto vid 50 procent marginalskatt).
… Xpeng G6 är byggd på en plattform med ett helgjutet aluminiumchassi för både fram- och bakpartiet. Det har resulterat i bland annat lägre vikt, bättre prestanda, ökad motståndskraft och optimerad viktfördelning.
…batteriet i den nya elbilen är en integrerad del av plattformen. Konstruktionen sparar plats och ser samtidigt till att batteriet är väl skyddat vid en kollision, vilket ger dig en bättre körupplevelse och en rymligare kupé.
… laddningskapaciteten på upp till 280 kW gör att du kan ladda batteriet från 10 till 80 procent på 20 minuter. Perfekt för alla som vill spendera mindre tid vid laddstolpen och mer ute på vägarna.
…Xpeng har utvecklat Tianji X – världens första operativsystem för bilar som på ett heltäckande sätt tillämpar AI-teknik för både smart körning och smart cockpit. Dessutom har de skapat XBrain, ett autonomt körsystem som får människoliknande inlärnings- och förståelsefunktioner, vilket avsevärt förbättrar hanteringen av komplexa och till och med okända scenarier samt dess resonemang och förståelse av logik i den verkliga världen. Lägg till system såsom AI Chauffeur med AI Bodyguard och AI Parking, inklusive Summon-funktionen och fjärrstyrd parkering.
…Xpengs bilar kommer med ett campingläge som är en funktion som gör det möjligt för passagerarna att fälla ner sätena och tillsammans med en uppblåsbar madrass skapa en unik och komfortabel sovrumsmiljö.